Volvo Car - En bransch nära avgrunden
Det råder stor oro bland biltillverkarna. I Europa har det tuffa makroekonomiska läget slagit hårt mot industrin, samtidigt som nya leverantörer tränger sig in i regionen, mestadels kinesiska sådana.
NEUTRAL | VOLCAR B | Large Cap | 24,10 kr
För första gången i sin långa historia överväger den tyska fordonsjätten Volkswagen att stänga fabriker i hemlandet. Enligt företagsledningen dras koncernen med en överkapacitet på 500 000 bilar i Europa, vilket motsvarar två fabriker.
VW är långt ifrån ensamma med sina problem och därför var det få som blev överraskade när Volvo Cars sänkte sina finansiella mål i samband med kapitalmarknadsdagen i början av september. Anmärkningsvärt var bland annat att den svensk/kinesiska biltillverkaren justerade sina ambitioner vad gäller elektrifieringen. Istället för att ha ett modellprogram som är helt eldriven år 2030, ska nu 90 till 100% av den globala försäljningsvolymen 2030 utgöras av elektrifierade bilar. De återstående 0 till 10% ska göra det möjligt att sälja ett begränsat antal mildhybridmodeller. Det visar sig nämligen mer och mer att konsumenterna föredrar hybridbilar före elbilar (BEV, Battery Electric Vehicle).
Volvo står sig förhållandevis bra, tack vare framgången med den lilla SUV:en EX30. Med 33 000 tusen sålda bilar globalt, var EX30:n bland de tre bäst säljande BEV-modellerna i Europa. Dessutom har XC60:n varit den bäst säljande plug-in hybriden i Europa de senaste två kvartalen. Vd Jim Rowan är optimistisk att bolaget kommer kunna fortsätta att ta marknadsandelar och växa snabbare än premiumbilmarknaden fram till 2026. Ackumulerat för de första åtta månader i år har man ökat försäljningen med 11%, trots att marknaden inte visar någon tillväxt.
Generellt har den operativa utvecklingen under första halvåret varit ganska imponerande givet omständigheterna. Omsättningen minskade förvisso med 1%, jämfört med samma period ifjol, till 195,3 miljarder kr då den högre bilförsäljningen vägdes upp av minskad kontraktstillverkning, försäljningsmix och prissättning. Samtidigt förbättrades dock bruttomarginalen om 2,6 procentenheter till 21,1% tack vare ökade volymer och lägre materialkostnader. Rörelsemarginalen (EBIT) ökade med 1,4 procentenheter till 6,5%. Marginalmålet för 2026 sänktes, däremot, till 7 – 8%, från tidigare ”över 8%”, till följd av den rådande kortsiktiga osäkerheten med allt från transportkostnader till tullar.
På längre sikt ser ledningen potential att förbättra bruttomarginalen för BEV-modellerna med 8-10 procentenheter för bilar som tillverkas på den nya SPA3-plattformen. Den är en vidareutveckling av SPA2-plattformen som ursprungligen var tänkt för både laddhybrider och elbilar. SPA3 har gjorts mer skalbar så att den kan användas till alla modellstorlekar, vilket möjliggör att dela utvecklingskostnaderna över hela modellprogrammet och på så sätt få högre lönsamhet.
Näst på tur är tillverkningsstarten av flaggskeppsmodellen EX90 och efter flera förseningar kommer de första kunderna få sina bilar innan utgången av september. Därmed omfattar produktprogrammet idag fem helelektriska och sju hybridmodeller. Det finns fem framtida elbilar under utveckling, där ES90 väntas börja säljas globalt i mars nästa år. Under Q2 i år hade försäljningen av helelektriska bilar ökat till 26% av den totala bilförsäljningen, upp från 16% för ett år sedan.
För att fokusera sina finansiella resurser på nästa fas i den egna transformationen valde bolaget i början av året att skifta ut nästan 63% av sitt aktieinnehav i den krisdrabbade elbilstillverkaren Polestar till sina ägare. Processen genomfördes i maj och Volvo Cars äger numera endast 18% av Polestar. Det operativa samarbetet mellan bolagen fortsätter, men Polestars framtid är långt ifrån säkrad. För Volvo Cars egen del är balansräkningen fortsatt robust, med en nettokassa på 14,7 miljarder kr vid slutet av juni. Bolaget investerar dock tungt och under perioden 2024 – 2025 väntas det fria kassaflödet ligga kring nollstrecket. Från och med 2026 räknar vd Rowan sedan med starka kassaflöden när investeringstakten minskar. Om så verkligen blir fallet (läs: investeringstakten minskar) får dock framtiden utvisa.
För helåret 2024 siktar bolaget på en ökning av försäljningsvolymerna om 12 – 15%. Samtidigt flaggar man för en negativ effekt av en del handelshinder innan den fulla produktionen av EX30 i belgiska Gent är nådd. Produktionen inleds under första halvåret 2025 och byggs gradvis upp under året. Till följd av de nära banden till den kinesiska ägaren Geely har Volvo Cars pekats ut av många som en förlorare när EU-kommissionen inför sina extra tullar på Kinabyggda elbilar.
Där är bland annat osäkerheten kring det slutliga utfallet i detta avseende som överskuggar de positiva aspekterna som onekligen finns runt Volvo Cars-caset. Dit hör till exempel en extremt låg värdering, nu när aktien handlas på sina lägsta nivåer sedan börsnoteringen 2021. Värderingsmultiplar som P/E-tal på 4 och EV/EBIT 2x, baserat på estimaten för 2024, talar om stor misstro bland placerarna. Det bör dock påpekas att jättar som Volkswagen värderas ännu lägre (P/E-tal kring 3 och EV/EBIT 0,4x) men tyskarnas utmaningar framstår som snäppet värre.
Låg värdering till trots är dock tveksamt till huruvida man i detta läge ska våga allokera sina pengar till denna sektor överhuvudtaget. Det är också just nämnda osäkerhet som är huvudanledningen till att vi fortsätter att hålla neutrala och stannar kvar vid sidlinjen. Möjligtvis skulle man kunna spekulera i en kortsiktig motreaktion efter den senaste veckans kursras på runt 20%.
Källa: Infront
Volvo Car är en global biltillverkare känd för sin innovation inom säkerhet, miljöprestanda och modern skandinavisk design. Företaget, med huvudkontor i Göteborg, strävar efter att erbjuda säkra och hållbara mobilitetslösningar. Under 2024 rapporterade Volvo Car en global försäljningsökning på 8%, men varnade för utmaningar under 2025 på grund av ökad konkurrens och marknadsvolatilitet. Bolaget har justerat sina elektrifieringsmål och siktar nu på att 90-100% av intäkterna ska komma från elektrifierade fordon, inklusive både elbilar och laddhybrider, till 2030. Volvo Car är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLCAR B.