WTG – Fokus på tillväxt framöver

Det är nu ett bra tag sedan som vi tittade närmare på Spotlight-listade leksakskoncernen WTG. Senast det begav sig var i mars 2013 och sedan dess har en hel del hänt runt bolaget.

WTG Fokus pa tillvaxt framover

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1879 (4 juli 2021)

WTG | Spotlight | 20 kr | KÖP

WTG utvecklar, marknadsför och säljer leksaker, spel samt barn- och babyprodukter på den nordiska marknaden. Bolaget samarbetar med en stor mängd kunder inom fackhandel, dagligvaruhandel och online-handel och täcker därmed in alla relevanta försäljningskanaler. Man förfogar idag över en bred produktportfölj och är organiserat i divisionerna Brands samt Service.

Leksaksbranschen är en bransch i omvandling och har ett antal tuffa år bakom sig. Bl.a. har giganterna Toys’r us och BR gått omkull. Inte heller 2020 var ett undantag då det i stora drag har varit ett svagt år rent tillväxtmässigt både vad gäller e-handeln och i de fysiska butikerna.

WTG byggdes upp under en kort period av en mängd mindre förvärv, vilket inte blev någon direkt succé. Integrationen av dessa, ofta familjeägda, bolag gick nämligen inte alls på det sätt som man trodde på förhand. Bolaget kan därför tas fram som ett varnande exempel för hur det kan gå för förvärvsdrivna bolag som ju är oerhört populära idag. I WTG:s fall har man tvingats skriva ned vissa av förvärven till noll.

De senaste åren har dock ledningen arbetat med att få WTG i bättre form för att bli ett lönsamt bolag och göra en turn-around. Strategin idag bygger på att i första hand öka befintlig omsättning genom främst organisk tillväxt. Den organiska tillväxten stärks av nya produktlanseringar samt geografisk expansion.

Under helåret 2020 uppgick omsättningen till 83,3 Mkr, jämfört med 85,2 Mkr året innan. Resultat efter finansnetto uppgick till 7 Mkr (3,1) och vinst per aktie summerade till 2,05 kr (0,68). Under Q1 ökade försäljningen med 18% jämfört med samma period 2020.

I den senaste rapporten framgår att utmaningar vad gäller varuförsörjningen noterades mot slutet av kvartalet. Ännu är det för tidigt att säga vilka konsekvenser det får på bolagets omsättning i det korta perspektivet. Marknaden för brädspel har haft mycket gynnsamma förhållanden under året när människor i högre grad spenderat mer tid hemma.

Efter ett på många sätt utmanande 2020, där huvudfokus blev kassaflöde, planerar WTG nu för omsättningstillväxt. Vi ser att förutsättningarna är bättre för 2021 och 2022 jämfört med fjolåret att visa tillväxt. Detta när vi lagt pandemin bakom oss samt att mer fokus kan läggas på säljinsatser.

Bolaget ser stora möjligheter att utveckla sina befintliga varumärken som tex ALF och Vincent. Framöver kommer WTG att kunna lansera nya spännande varumärken som kan bidra till bolagets tillväxt. Satsningar på IT-system, digitalisering och organisation görs för närvarande för att bygga en grund för framtida tillväxt.

De finansiella målen är att visa på en genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%. Vidare ska långsiktig EBITDA-marginal uppgå till minst 10% samt att 30-40% av vinsten ska delas ut till aktieägarna. Senast delades 0,70 kr per aktie ut, vilket motsvarande 34% av vinsten.

För 2021 och 2022 spår vi en vinst per aktie om 2,30 kr respektive 2,70 kr. På dessa estimat värderas WTG till P/E 8,7 respektive 7,5. Det är en låg värdering men så är också prognosrisken betydligt högre än normalt. Noteringen på Spotlight tillsammans med väldigt tunn omsättning i aktien bör i sig vara rabattgrundande faktorer. Vidare bör beaktas att WTG ett mycket litet bolag med ett börsvärde kring 90 Mkr. Trots ovanstående finner vi aktien intressant och väljer att åsätta den en spekulativ köprekommendation. Får vi rätt i våra antagande borde en kurs på åtminstone 25 kr vara fullt möjlig att uppnå.  

Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2021-07-13 06:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:45:14