Zwipe – Närmar sig genombrottet
Sedan vår senaste analys i mars (Newsletter 1856) har biometribolaget Zwipes aktie stigit med knappt 20%. Som mest summerades uppgången till nästan 60%, men sedan början av september har kursen påverkats av placerarnas generellt mer avvaktande hållning mot tillväxtbolag.
Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1918 (8 december 2021)
ZWIPE | First North | 27,46 kr | KÖP
Operationellt har bolaget fortsatt på den positivt inslagna vägen, vilket i detta skede framförallt innebär initiala kommersiella ordrer, ytterligare utvärderingar av plattformen Zwipe Pay ONE, samt nya pilotlanseringar av betalkort i Mellanöstern och Europa. Att intäkterna under årets första nio månader har ökat med 80%, jämfört med samma period i fjol, är givetvis också uppmuntrande, även om den totala summan fortfarande inte är större än 1,8 Mnok.
Det mesta talar dock för att det kommer bli betydligt mer än så inom överskådlig framtid. I augusti vann bolaget till exempel en kommersiell order med ett värde på nästan 1,9 Musd (ca 17 Mnok) från taiwanesiska Beautiful Card Corporation. Ordern är planerad för leverans under 2022, vilket dock kan förlängas om marknaden utvecklas långsammare än förväntat.
Ytterligare en kommersiell order har man fått från Inkript, en digital säkerhetsleverantör i Mellanöstern och Afrika. Bolaget har redan under 2020 lagt en mindre order för att utvärdera tekniken och ska nu genomföra flera pilottester med biometriska kort. Ordern har ett värde på 0,32 Musd (ca 2,9 Mnok) och förväntas levereras under 2021 och 2022.
Ordrarna liksom de nya aviserade utvärderingar och pilotlanseringar av ett flertal globala aktörer, är ett bra tecken på att intresset för bolagets Pay One-plattform för biometriska kort är oförändrat stort. Man har numera leveransavtal med flera tillverkare av smarta kort som tillsammans levererar fler än 200 miljoner betalkort varje år i Asien-Stillahavsregionen, Indien och Europa. Därutöver har man ett avtal med TAG Systems som levererar 100 miljoner betalkort per år. Ett så kallad ”Go-to-market” samarbete finns dessutom med ledande betaltjänsteleverantörer som tillsammans förvaltar fler än 800 miljoner betalkort.
Positivt är även utvecklingen vad gäller certifieringen av Zwipe Pay ONE och plattformen har klarat nästan alla viktiga milstolpar. I början av november meddelande teknologipartnern Idemia att man har fått en fullständig certifiering från både VISA och Mastercard för biometribetalningskortet F.CODE. Det innebär även en fullständig certifiering av kärnkomponenterna i Zwipe Pay ONE.
Som del av sina marknadsföringsansträngningar och för att underlätta beslutsprocessen för potentiella utgivare av biometribetalkort har bolaget tagit fram en ROI-kalkylator. Verktyget förtydligar det finansiella värdet av Zwipe Pay ONE och visar att en genomsnittlig kortutgivare i USA får en nettofördel på 15 Musd per år baserad på en portfölj av 1 miljon kreditkort. Här ingår dessutom inte effekterna av eventuella avgifter för kortanvändarna.
För att finansiera driften (inklusive nyanställningar) tills intäkterna tar fart på allvar är bolaget fortfarande beroende på externa kapitaltillskott. Det visar det månatliga operationella kassaflödet på i snitt -5,3 Mnok under Q3. Hittills har man dock inga problem att hitta intresserade investerare och så sent som i augusti köpte finansprofilen Erik Selin 4 miljoner aktier i en private placement, vilket tillförde bolaget 104 Mnok. Med en kassa på drygt 180 Mnok och inga skulder är den finansiella kudden för tillfället därmed mycket god.
Fördelarna med biometriska betalkort är många och omfattar bland annat bekvämlighet, säkerhet och hygien. Med sina samarbeten och avtal ser vi Zwipe i ett bra utgångsläge för att lyckas på sikt. Nyligen meddelade bolaget dessutom att man går in på marknaden för accesskontroll och samarbeten med flera välkända aktörer såsom Assa Abloys HID Global, Legrand och Southco finns redan på plats. Ovanstående adderar förstås ytterligare tillväxtfantasi till Zwipe-caset.
Man ska dock inte glömma bort att konkurrensen inom biometrisektorn är stor. Aktien lämpar sig därför endast för den riskvillige, inte minst då det är fortfarande oklart när det kommersiella genombrottet kommer bli verklighet. Dagens börsvärde justerat för nettokassan runt 1,2 miljarder nok ställer redan vissa krav på en accelererande orderingång, men vi ser goda chanser att bolaget blir en av vinnarna i skiftet mot biometriska betalkort.