Augmented Reality Fund A

Vi lever i en ständigt förändrande värld och förändring verkar att ske i allt snabbare takt hela tiden.

Augmented Reality Fund A

Först publicerad i Stockpicker Fund Timer (22 februari 2021)

Medan artificiell intelligens är något som implementeras för att effektivera allt från produktion till tjänster finns det en annan modernisering som är mera ämnad för upplevelser. Denna innovation gör det möjligt skapa miljöer som är delvis eller helt virtuella. Vi talar naturligtvis om VR, förkortning av ”Virtual Reality” (svenska virtuell verklighet). VR har redan varit under utveckling under flera år men har fått en verklig skjuts under pandemin när allt fler börjat använda sig av tekniken. Med hjälp av VR kan försäljare av allt från bilar, lägenheter och mycket mer ordna visning eller provkörning på distans. Med samma typ av teknik kan spelutvecklare skapa spel som utspelar sig i en verklig omgivning. Användningsområdet är brett och funktionerna samt möjligheterna många och tekniken används även för andra syften.

En variation av begreppet VR kallas AR vilket står för ”Augmented Reality” (svenska förstärkt verklighet). Förstärkt verklighet är grafik som läggs ovanpå världen via glasögon, mobiltelefoner (appar) eller andra enheter. För det mesta följer tekniken huvudets eller telefonens rörelser så man upplever att grafiken finns “i världen”. På så sätt förhöjer man den mänskliga upplevelsen av en plats eller ett objekt med hjälp av digital teknik. Därav begreppet “Augmented Reality”, en förhöjning eller förstärkning av verkligheten. AR används bland annat för att med hjälp av en kamera spela spel i den omgivning man befinner sig i. Ett spel kan med AR placera spelkaraktärerna i det rum eller på den gata spelaren befinner sig. Pokemon Go är ett av de mest välkända AR spelen medan andra nöjes appar som Snapchat använder sig av tekniken för andra syften. AR används även av många andra företag för att till exempel möblera och inreda en lägenhet med möbler eller andra produkter. Till exempel kan man se hur en viss IKEA fåtölj skulle se ut i sitt vardagsrum genom att använda sig av telefonens kamera medan ett AR program virtuellt placerar fåtöljen i vardagsrummet.

Ytterligare en variation av AR är MR, vilket står för ”Mixed Reality”. MR är något nyare, mer avancerade upplevelser där 3D-objekt och grafik läggs till sömlöst och integreras bättre med den verkliga världen. Användaren kan gå runt objekten, se dem ur olika vinklar och till och med interagera med dem. Alla mått är exakta, så om en 3D-soffa inte får plats i vardagsrummet kommer den riktiga inte heller att få det. Ett samlingsbegrepp för alla dessa virtuella verkligheter kan kallas XR för ”Extended Reality” (svenska utökad verklighet). Förkortningen är tänkt att omfatta alla system som används för att förändra, förstärka, förhöja, utöka eller ersätta verkligheten. Det råder en viss begreppsförvirring och gränserna mellan vad som är VR, AR och MR är i praktiken inte alltid helt lätt att definiera, därav kallas det mesta för Virtual Reality i folkmun eller eventuellt för Extended Reality. Så gott som alla teknologiföretag och apputvecklare använder sig av någon form av XR och under pandemin har användningen ökat kraftigt.

Bland de fonder som ligger i topp under 2021 kan vi bland alla Kina- och Asienfonder hitta en fond som är specialiserad och fokuserad mot företag verksamma inom kategorierna AR, VR och MR. Fonden förvaltas av AIFM Capital som är ett företag som erbjuder förvaltare möjlighet att enklare starta fonder medan AIFM sätter upp fonden och tar därmed fullt ansvar för regelefterlevnad av fonden. AIFM är med andra ord upprätthållare av fonden medan Magnus Nicklasson hos AR Scandinavia som förvaltar fonden inte arbetar åt AIFM. Detta är ett förhållandevis ovanligt sätt att arbeta med fonder, men gör det enklare för förvaltare att sätta upp fonder, vilket annars kan vara en mycket krävande process. Samtidigt finns det ett etablerat större företag som står bakom fonden, vilket är en viss kvalitetssäkring för när det gäller risk, tillstånd och regeluppföljning. AR Scandinavia har en stark expertis och inriktning mot ny teknologi och har även en fond inriktad mot eSport, som vi skrev om i början av året.

Fonden vi vill skriva om idag heter Augmented Reality Fund. Förvaltarna berättar att fonden är en aktivt förvaltad aktiefond som investerar i aktier och aktierelaterade överlåtbara värdepapper huvudsakligen utgivna av bolag med verksamhet inom Augmented reality (”AR”), Virtual Reality (”VR”) eller Mixed Reality (”MR”). Målföretagen kan vara involverade genom exempelvis produkter, tjänster, mjukvara, hårdvara eller plattformar som är baserade på, utgör ett led i eller möjliggör användandet av AR, VR eller MR-teknologi. Fonden har ingen geografisk begränsning utan investerar globalt, vilket är väntat givet den specifika inriktningen. Fonden har ca 25 innehav där förvaltaren anser att kopplingen till AR är relevant och stark. Informationen om fondens inriktning och strategi är relativt tydlig medan begränsningarna är något oklara.

Fondens portfölj är inte geografiskt begränsad och det finns innehav från många länder. Dock är det som för så många andra fonder med en global inriktning USA (62%) som står för den största delen av innehavet. I detta fall är det nödvändigtvis inte något större problem eftersom fondens inriktning och fokus är mot en specifik bransch och inte mot att vara globalt diversifierad. Kina (13%) är det land som får näststörst plats i fonden medan Sverige (6%) kommer på en tredje palts. Andra länder i portföljen är Taiwan (6%), Singapore (5%), Tyskland (4%), Kanada (3%) och Storbritannien (2%). Fördelningen mellan bolag är oerhört jämn, vilket är ovanligt. Oftast är det de stora bolagen som dominerar om det inte är frågan om en småbolagsfond i vilket fall rollerna är ombytta. I Augmented Reality Fund är det de stora bolagen (36%) som får den största delen med nöd och näppe före de små bolagen (30%) medan de medelstora bolagen står för (24%) av fondförmögenheten.

Fondens avkastningen har varit mycket stark under den senaste tiden. År 2021 är avkastningen över 20% och de senaste 365 dagarna är avkastningen över 65%. En längre avkastningshistorik än dryga två och ett halvt år finns inte eftersom fonden startade i oktober 2018. Under denna dryga tvåårsperiod är avkastningen över 100%. Tar man i beaktan att fondens första månader var något tuffare är prestationen ännu mer imponerande. År 2020 var avkastningen för fonden nästan 50%, vilket är en enorm avkastning under ett kalenderår. Med det sagt var 2020 ett mycket speciellt år och vi fick se otroliga avkastningar på upp till 90% från fonder som Morgan Stanley US Growth. Även om 50% avkastning är bland de högre avkastningarna under 2020 är en avkastning på nästan 42% under 2019 mer imponerande. Fonden verkar inte enbart ha åkt snålskjuts på 2020 utan ser även ut att ha en stabil och mycket hög avkastning under ”mer normala år” även om historiken är allt för kort för att säga desto mer.

När det kommer till avgiften är det den överlägset högsta kostnaden vi har sett på länge här i Fund Timer. Den fasta avgiften på strax under 2% är inte helt motbjudande för en fond som med så hög avkastning. Däremot finns en prestationsbaserad avgift med i kostnadsstrukturen som har drivit upp den totala avgiften till nästan 8%! Även om en hög total avgift i detta fall främst indikerar på en mycket framgångsrik förvaltning är det väldigt blodigt att betala så mycket för förvaltning. Det är värt att tänka på att den totala avgiften minskar med nästan 6 procentenheter ifall att fonden skulle gå sämre. Men att betala 2% i förvaltningsavgift när marknaden går sämre för att sedan betala 20% av överavkastningen jämfört med Global Dow Jones i avgift när fonden går bra känns onekligen trist. Med det sagt är den höga avgiften ett tydligt tecken på att fonden verkligen vuxit mer än marknaden och fonden har trots den höga avgiften en hög avkastning.

Augmented Reality Fund är en speciell fond på många sätt. Såväl fondens inriktning som hur fonden förvaltas och hur den har satts upp är något unik. Med det sagt är den sektor som fonden investerar i mycket intressant och det är få fonder som specifikt inriktar sig mot detta område trots dess stora tillväxt vilket gör fonden unik. XR kommer att fortsätta växa, speciellt eftersom allt fler företag vill erbjuda sina kunder exklusivare visningar och test av sina produkter på distans samtidigt som AR upplevelser och spel blir allt bättre och mer populära. Vi tror att vi kommer få se fler XR fonder i framtiden. För de som vill investera i fonden och vara ”först med på tåget” kommer priset att vara högt, åtminstone så länge fonden lyckas prestera så mycket bättre än marknaden som den gör nu. På grund av den höga avgiften är fonden inte ”ett solklart alternativ”, dock är avkastningen torts avgiften så hög att fonden fortfarande är ett intressant alternativ. Förvaltarna har verkligen lyckats uppnå en otrolig avkastning och framtidsutsikterna är starka och fonden differentierad och unik.

Skriven av
Samuel Sigfrids
Analytiker
Publicerad 2021-02-25 11:02:00
Ändrad 2024-11-13 08:24:20