Hitta börsvinnarna med hjälp av Stockpickers investeringschecklista! Del 1

Det engelska uttrycket ”moat” är kanske mer bekant för gemene investerare, men på svenska är benämningen vallgrav. Som så mycket annat inom investering finns det inget entydigt svar på hur man ska mäta ett företags vallgrav, men vi på Stockpicker har valt att ta hänsyn till fem punkter för att försöka fastställa hur stor vallgraven är för ett specifikt bolag.

Hitta borsvinnarna med hjalp av Stockpickers investeringschecklista Del 1
1.1 Inträdesbarriärer

En av de viktigaste frågorna man måste ställa sig som investerare är hur lätt det är för nya konkurrenter att ta sig in på en marknad. Generellt brukar höga marginaler inom en specifik bransch vara ett tecken på att inträdesbarriärerna är höga. Orsakerna till att en marknad är svårtillgänglig för nya aktörer kan bero på en rad olika orsaker och det gäller att försöka se på marknaden från olika insynsvinklar. Är marknaden kraftigt reglerad? Är det kostsamt och tidskrävande att starta upp en ny verksamhet? Finns det personal med rätt utbildning och kunskap att tillgå? Belöna bolaget med en femma endast ifall inträdesbarriärerna är extremt höga.

1.2 Konkurrensfördel

De flesta är nog ense om att t.ex. Google, Facebook och Amazon har växt sig så stora internationellt att det är ytterst svårt att konkurrera med dem. Ett välkänt varumärke (immateriell rättighet) eller höga marknadsandelar är tydliga konkurrensfördelar, men även mindre aktörer kan ha betydande fördelar gentemot konkurrenter. Allt från patent, personal, plats och rykte till långsiktiga avtal med betydande kunder kan vara tecken på att ett företag besitter konkurrensfördelar.

1.3 Switching costs

Här gäller det att försöka slå fast hur svårt det är för en befintlig kund att börja köpa produkterna eller tjänsterna från en annan aktör. Att byta ERP-leverantör kan vara väldigt dyrt och arbetsamt, medan det förmodligen är ganska lätt att välja en annan tillverkare på det kolsyrade vattnet man köper i matbutiken. Höga ”switching costs” innebär alltså att man har goda möjligheter att låsa in en kund för en lång tid framöver. Det kan även vara värt att kolla ifall bolaget tidigare har höjt priserna på sina produkter eller tjänster utan att tappa marknadsandelar eller tillväxt.

1.4 Uthålliga produkter eller tjänster

De flesta av er har säkert noterat att marknaden för närvarande älskar återkommande intäkter. IT-bolag och företag som erbjuder prenumerationsbaserade tjänster får därför ofta betydligt högre värderingar än marknaden i snitt. I all enkelhet kan detta beskrivas som uthålliga tjänster, eftersom kunden endast tar ett köpbeslut, men företaget i bästa fall kan få intäkter flera år framöver. Termen kundbortfall (eng. churn) används ofta för att beskriva hur många kunder man förlorar efter kundens initiala köpbeslut. Detta nyckeltal, samt många fler, behöver beaktas när man försöker fastställa hur uthållig en produkt eller tjänst är.

1.5 Riktning

De fyra punkterna som diskuterades ovan fastställer främst hur stor vallgraven är i dagsläget, men hur ser då framtidsutsikterna ut? Detta är en viktig aspekt att ta hänsyn till eftersom marknaden är framåtblickande. Ny teknologi, regleringar eller makrofaktorer kan snabbt ändra spelplanen åt bägge hållen. Har företaget historiskt varit duktiga på att ta fram nya innovativa produkter eller tjänster och kunnat ställa om snabbt när marknaden förändras? Försök bedöma ifall företaget har möjlighet att skapa sig en djupare vallgrav de närmsta åren eller om det finns saker som talar för att företagets marknadsposition kommer att försämras.

Här hittar du del 2 av utbildningen.

Publicerad 2021-11-22 11:00:00
Ändrad 2024-11-13 09:04:54