Stockpicker intervjuar - ABAS Protect
ABAS Protect utvecklar, tillverkar och säljer områdesskydd framför allt till industrin, offentliga förvaltningar, men även till privatpersoner. Bolaget har en tillverkningsenhet i Polen, men huvudkontoret med montering och viss tillverkning ligger i Ambjörnarp, strax utanför Tranemo.
Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.
– Civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg. Arbetat bland annat på Autoliv Sverige AB och Camfil Power Systems med olika befattningar inom Projekt och Försäljning. Anställdes 2018 som VD i ABAS Protect. Röd tråd i min karriär är att verka i tillverkande företag med egna produkter.

Tomas Karlsson, VD
Kan du beskriva ABAS Protect och Er verksamhet för Stockpickers läsare?
– ABAS Protect utvecklar, tillverkar och säljer områdesskydd framför allt till industrin, offentliga förvaltningar, men även till privatpersoner. Med områdesskydd menas framförallt stängsel av olika slag och grindar såväl manuella som motoriserade, samt service på dessa. Bolaget har en tillverkningsenhet i Polen, men huvudkontoret med montering och viss tillverkning ligger i Ambjörnarp, strax utanför Tranemo. ABAS Protect kännetecknas av en hög innovationskraft och med en ambition i att ligga i framkant av produkt- och tjänsteutveckling.
Hur ser bolagets affärsmodell ut?
– Bolagets affärsmodell är att bygga det egna varumärket och att ta fram egenutvecklade produkter, som designmässig och funktionsmässigt ligger i framkant på marknaden. ABAS adderar nu även i allt större utsträckning intelligenta system för styrning, kontroll samt kommunikation med produkterna, vilket även ger kontroll över trafiken på ett helt nytt sätt. Därigenom har ABAS bättre kontroll över systemen och äger affären, vilket möjliggör en allt större möjlighet till ökad eftermarknad med nya typer av produkter och tjänster, så som serviceavtal på motoriserade grindar.
Företaget genererar sina intäkter genom försäljning av produkter och tjänster direkt till slutkund alternativt till entreprenörer inom bygg och entreprenad som säljer och monterar produkterna hos slutkund. Bolaget har ett stort antal kunder, allt ifrån privatpersoner till byggföretag och större stängselentreprenörer, vilket innebär att vi inte är beroende av någon enskild kund.
Ni genomför just nu en IPO där Ni tar in ca 12,5 MSEK varefter Ni noteras på Spotlight Stock Market. Vad skall Ni använda emissionslikviden till och varför väljer Ni att notera Er?
– Föreliggande emission om 12 500 000 SEK genomförs för att ha expansionskapital för att kunna möta den ökande efterfrågan bolaget ser på sina produkter i Sverige, men även för att kunna expandera till nya marknader i Norden och norra Europa.
Kapitalet som tillförs i emissionen ska i första hand användas till utbyggnad av produktionsanläggningarna i såväl Ambjörnarp som i Polen. Dessutom ska bolaget bygga upp en försäljningsavdelning i Polen för att expandera försäljningen till den polska marknaden och även på sikt till Tyskland. För det krävs att den slutmontering av produkterna som nu sker i Ambjörnarp även kan göras i Polen för att minska transportkostnaderna för de produkter som säljs på den marknaden.
Dessutom behöver rörelsekapitalet förstärkas för att klara den starka tillväxten vi har. Med de problem som finns i olika leveranskedjor numera behövs relativt stora materiallager för att kunna ha en bra leveranssäkerhet mot kund, vilket har varit en stor framgångsfaktor för oss de senaste åren.
Till skillnad från många mindre bolag som noteras uppvisar Ni en stabil lönsamhet. Kan du kort beskriva Er resultatutveckling och hur Era prognoser för framtiden ser ut?
– Med små medel och ett hängivet lagarbete har vi effektiviserat vår verksamhet och samtidigt satsat resurser på produktutveckling. Vi var våren 2021 redo att växla upp försäljningen vilket vi gjorde genom ökad närvaro och bearbetning av befintliga kunder, Med strukturerad nykundsbearbetning och genom att börja penetrera ett nytt kundsegment, mobila grindar för byggmarknaden, har vi hittat ett nytt segment som vi räknar med att växa ordentligt inom den närmaste tiden.
ABAS Protect hade kunnat fortsätta växa på egen hand, men vi hade då fått göra det I betydligt långsammare takt med eget genererat kapital. Vi är i en situation där vi ser att vi kan växa betydligt med våra nya produkter och på nya marknader då efterfrågan finns. För att lyckas måste vi dock växla upp produktionen ordentligt, vilket kräver kapital. Det senaste året har vi köpt fastigheten där vi bedriver verksamheten i Polen, och köpt grannfastigheten i Ambjörnarp. Detta möjliggör att vi både kan öka kapaciteten och samtidigt förbättra effektiviteten genom att arbeta i visuella flöden.
Hur stor är Er adresserbara marknad?
– I Sverige bedömer vi att marknaden för vårt befintliga produktsegment är ca 1 miljard, där vi har en marknadsandel om 8-10%. Min vi planerar också att penetrera nya marknader, såsom Norge, Polen och Tyskland så marknaden är betydligt mycket större än så.
Hur har Ni påverkats av stigande råvarupriser?
– Vi har försökt att minimera effekterna av prishöjningarna genom en aktiv sourcing men givetvis har vi påverkats av prishöjningar. Det har dock funnits en förståelse bland våra kunder att vi som är i en materialintensiv bransch måste få höja priserna. Vi har också sett till att ha korta giltighetstider på våra offerter och undvika ramavtal med fasta priser, allt för att minska risken i bolaget och kunna ge kunderna rätt pris.
Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?
– Marknaden är växande, behovet av trygghet ökar vilket vi förser marknaden med så allt ser positivt ut. I en instabil omvärld blir våra materialförsörjningskedjor påverkade och det gäller att stå på tå för att undvika brister. Under pandemin har vi bevisat för våra kunder att vi genom proaktiva beslut och kreativt inköpsarbete i princip har gått opåverkade av materialbrister och det är ett kvitto att vi har en stabil organisation.
Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?
– Det finns ett antal svenska aktörer som agerar i ungefär samma del av värdekedjan som ABAS. Av dessa är ABAS en medelstor aktör. Skillnaden är att vi har hållit på sedan 1925 och vi har en stor kunskapsbank och ett starkt varumärke. Våra kunder förknippar ABAS med kvalitet, alltså vårt varumärke förknippas med kvalitet. Vi har en innovationskraft som gett en attraktiv produktmix på marknaden och vi ligger i framkant av teknisk utveckling.
Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i ABAS Protect?
– ABAS skapar trygghet, ligger rätt i tiden då behovet av områdesskydd ökar. Vi är ett innovativt företag och har en målmedveten organisation. Vi är ett lönsamt bolag med bra tillväxt därmed behöver vi inte konkurrera med priset på våra produkter.
Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser ABAS Protect ut då?
– Då är vi en etablerad aktör med en god lönsamhet och tillväxt på den Europeiska marknaden. ABAS varumärke står fortsatt för kvalitet men förknippas också med design och innovativa digitala lösningar. ABAS har även positionerat om begreppet ”områdesskydd” från att vara ett skydd till att istället ses som något som ger en trygg och välkomnande entré.
Erbjudandet i sammandrag
Teckningsperiod: 28 september – 18 oktober 2022.
Pris per Unit: 12,50 SEK per Unit, där varje Unit består av en aktie och en vederlagsfri teckningsoption, TO 1, med rätt att teckna ytterligare en aktie under hösten 2023.
Erbjudandet: 1 000 000 Units, motsvarande 12,5 MSEK.
Teckningsförbindelser: Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om totalt cirka 5,4 MSEK från styrelseledamöter, ledande befattningshavare och befintliga aktieägare, motsvarande cirka 43,2 procent av erbjudandet.
Värdering i erbjudandet: ABAS Protect AB värderas till 70 MSEK innan emissionens genomförande.
Beräknad första dag för handel på Spotlight Stock Market: 1 november 2022.