Stockpicker intervjuar AcuCorts VD Jonas Jönmark
Läkemedelsbolaget AcuCorts VD Jonas Jönmark har utökat sitt tidigare teckningsåtagande i den pågående företrädesemissionen från 1 Mkr till 2 Mkr. I september lanserade läkemedelsbolaget AcoCorts sitt allergiläkemedel på den nordiska marknaden. Nu är det dags för nästa fas: expansion ut i Europa och till USA.
– Framtiden ser mycket intressant ut för AcuCort. Vi har pågående försäljning i Norden och vi ska expandera till stora och viktiga marknader i Europa och till USA, säger VD Jonas Jönmark.

Jonas Jönmark, VD
Försäljningen av ert allergiläkemedel började i september. Hur har det gått?
– Mycket bra och en grundförutsättning för det är att Zeqmelit® fyller ett viktigt tomrum på marknaden. Patienterna uppskattar Zeqmelit® eftersom det är lätt att ta och är effektivt; man lägger munfilmen på tungan och sedan smälter den. Läkarkåren ser också mycket positivt på vår produkt.
Vad ska pengarna från emissionen användas till?
– Vi ska använda Norden som en språngbräda till andra europeiska länder och till USA. Vi kan fokusera fullt ut på expansion eftersom vårt läkemedel är färdigutvecklat och redan finns på den nordiska marknaden.
Läs om AcuCort emission https://acucort.emissionsinfo.se/
Tyskland, Frankrike och Storbritannien är exempel på era prioriterade marknader. Hur står sig t.ex. den tyska marknaden jämfört med den nordiska marknaden?
– Tyskland är intressant av många anledningar. Dels är det en volymmarknad som är 3-4 gånger större än Norden. Dessutom är Tyskland ett viktigt referensland när man ska in i andra länder. Även Frankrike och Storbritannien kommer att agera referensmarknader.
Ni tecknar partneravtal med andra bolag som sedan ansvarar för försäljningen av ert läkemedel. Har ni avtal klara för Europa?
– I Norden ansvarar Unimedic Pharma för marknadsarbetet och de gör ett mycket bra arbete. Den boxen har vi tickat av. Vi använder försäljningen och förskrivningen av vår produkt i våra pågående förhandlingar med nya partners. Vi för diskussioner i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.
USA är en av era prioriterade marknader. Vad är status där?
– Strax innan jul lämnade vi en den sista pusselbiten, en s.k. iPSP, till FDA. Nu har de 90 dagar på sig att återkomma om eventuella kompletteringar. Får vi grönt ljus kan vi skicka in ansökan om marknadsgodkännande i år.
Du går personligen in med cirka 2 Mkr i företrädesemissionen. Utveckla?
– AcuCort är läkemedelsbolag med en spännande och ljus framtid. För det första finns det ett stort medicinskt behov för vår produkt bland patienter och läkare. Dessutom är vårt läkemedel färdigutvecklat, vi har försäljningen I Norden och marknadspotentialen uppgår till cirka 3 miljarder USD per år, enbart i Europa och USA. Ytterligare en anledning till att jag investerar är att jag har ett mycket bra team med mig på denna resa vidare ut i Europa och till USA som vi nu ska göra.
Läs mer om AcuCort och emissionen
https://www.acucort.se/sv/investerare/foretradesemission-2025/
Kort om AcuCorts företrädesemission
* 1 unit består av 12 aktier och 4 vederlagsfria teckningsoptioner av serie TO 2.
* Teckningskursen är 6,00 SEK per unit, motsvarande 0,50 SEK per aktie.
* Teckningsperioden löper 9 januari 2025 – 24 januari 2025.
* 1 teckningsoption av serie TO 2 berättigar till teckning av 1 aktie i Bolaget till en teckningskurs om 0,75 SEK under perioden från och med den 9 juni 2025 till och med den 20 juni 2025.
* Företrädesemissionen omfattas av tecknings- och garantiåtaganden uppgående till cirka 83 procent av den totala emissionsvolymen.