Stockpicker intervjuar Bayn Europe
Bayn är en oberoende utvecklare inom sockerreducering och erbjuder marknaden kostnadseffektiva råvaruingredienser samt totallösningar för sockerreducering. Från naturliga källor skapar Bayn nya, sötade produkter med lågt kaloriinnehåll.
Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund?
Jag är uppvuxen i Frankfurt och Göteborg i en företagarfamilj (ESAB). Mitt professionella liv har jag tillbringat i Schweiz, Danmark och Tyskland. Bägge våra barn är födda i Basel. Skolgången börjades på Frankfurt International School och avslutades på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.
Vänligen beskriv Bayn och Er verksamhet för Stockpickers läsare.
Bayn började som importör av högintensiva sötningsmedel men allteftersom dessa har blivit en commodity har vi specialiserats till att utveckla och marknadsföra sötningsmedel tillverkade av råvaror av naturligt ursprung.
Hur ser bolagets affärsmodell ut?
Många sötningsmedel har så hög koncentration så att de i praktiken är komplicerade att använda för alla utom de stora livsmedels-aktörerna. Med vår lösning, EUREBA, har vi hanterat detta problemet så att kunderna kan ersätta en viss volym socker, säg en deciliter, med samma volym EUREBA. Vi får förfrågningar om utvecklingsuppdrag från stora internationella aktörer, men vår marknadsföring vänder sig främst till SME’s.
Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 6,6 MSEK. Vad skall emissionslikviden användas till?
Emissionens syfte är att finansiera marknadsintroduktionen för EUREBA. Den rådande trenden inom livsmedel och sötade matvaror just nu är socker-reduktion. De köpstarka grupperna av unga vuxna är mycket hälsomedvetna och ser inga problem med att ett livsmedel kostar något mer om det motsvarar deras krav. Detta har inte gått industrin spårlöst förbi, men det är de medelstora och mindre aktörerna som är piggast och som blir belönade av kunderna. Se till exempel Nicks, Oatley eller Njie, som alla tre har life-style medvetna konsumenter att tacka för sin fina tillväxt. Många använder tyvärr kemiskt tillverkade sötningsmedel – det vill vi ändra på!
Vad är den största risken i Er verksamhet som du ser det?
För ett litet företag som Bayn är det såklart att resurserna inte skall räcka till fullt ut, men vår huvudägare har en lösning även på det.
Kan du säga något om hur stor Er potentiella marknad är?
Världsmarknaden för sötning ligger på ca 74 miljarder €. Kemiska sötningsmedel ökar med ca 5,5% CAGR, medan naturliga sötningsmedel ökar med drygt 7% CAGR.
Översatt till Norden skulle detta innebära att då dagens marknad för sötning inklusive socker är ca en miljon ton, där socker står för 90%, så skulle redan en marknadsandel för Bayn Europe på 5% av marknaden för sötningsmedel innebära en potentiell omsättning på 150 miljoner kronor idag, och drygt 200 miljoner kronor om fem år vid samma marknadsandel.
Vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Bayn?
Trenden bland konsumenterna går entydigt mot hälsosammare mat. Man talar ökad hållbarhet. Dit hör hälsosammare mat. Minskad sockeranvändning ger hälsosammare mat.
Man investerar alltså i en aktie med potential till en gynnsam aktiekurs. Dessutom bidrar man till en riktig chans att förbättra folkhälsan.
Hur ser Bayn ut om 5 år?
Bayn håller på att digitaliseras radikalt, så vi kommer nog inte att vara dramatiskt många fler inom Bayn, däremot mer geografiskt spridda. Dessutom kommer vi kunna ge en stabil avkastning på aktien.
Information om emissionen
- Teckningskurs: 0,80 SEK/aktie
- Teckningsperiod: 30 maj-19 juni 2018
- Erbjudandets storlek: 6,6 MSEK
- Handelsplats: Nasdaq First North