Stockpicker intervjuar Kiliaros VD Elie Komo
Kiliaro har utvecklat en bildgalleriapplikation med banbrytande funktionalitet i form av automatisk delning av foto och video samt chatfunktionalitet, direkt i bildgalleri-appen. Vi har satt oss ner för en pratstund med bolagets VD Elie Komo.
Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund:
– Jag är utbildad som civilingenjör inom industriell ekonomi vid KTH Stockholm och har mer än 10 års erfarenhet från ledande positioner i startups, tillväxtbolag, noterade och icke noterade bolag. Mina tidigare erfarenheter består bland annat av att jag varit VD på Watch it Live och Groupon Norge, försäljningschef för Bisnode (som tidigare ägdes av Ratos) men även affärsutvecklingschef och säljdirektör på teleoperatören 3 Sverige, samt affärsutvecklingschef och försäljningschef på Groupon Sverige.
Kan du beskriva Kiliaro och Er verksamhet för Stockpickers läsare?
– Kiliaro är en oberoende plattform som erbjuder en bildgalleriapplikation med banbrytande funktionalitet i form av automatisk delning av foto och video samt chatfunktionalitet, direkt i bildgalleri- appen. Detta tillsammans med ett konkurrenskraftigt erbjudande av molnlagring med obegränsat utrymme för endast 19 kr/mån samt höga krav på integritet och säkerhet.
Visionen för Kiliaro är att bli nästa generationens bildgalleriapplikation för privatpersoner som står utanför de stora techbolagens ekosystem, vilka ofta präglas av hög prissättning och omdiskuterad hantering av användardata och integritet.
Hur ser er affärsmodell ut?
– Kiliaro erbjuds som en gratis version och ger användarna möjlighet att nyttja de sociala funktionerna samt organisering av foto och video. Genom att uppgradera din prenumeration får man som användare tillgång till marknadens bästa molnlösning med obegränsat utrymme, bilder sparade i högupplöst format med mycket högt integritetsskydd för endast 19 kr/ mån. Det finns en naturlig organisk tillväxt i Kiliaro då användare genererar nya användare. Genom att dela bilder med vänner får mottagaren som inte har Kiliaro ett sms med en länk till Kiliaro-albumet som delats, och för att ta del av innehållet behöver mottagaren ladda ner Kiliaro (i detta fall gratisversionen) och på så sätt få tillgång till innehållet.
Ni genomför just nu en kapitalisering om totalt cirka 31 MSEK och går mot en notering på First North i september. Vad ska ni använda emissionslikviden till?
– Vi har strävat mot teknisk perfektion under flera års tid och känner nu att vi är redo att möta marknaden med större kraft än någonsin. Finansieringen ska användas för att lansera tjänsten fullt ut och kommer bland annat att användas för att marknadsföra tjänsten på marknaden. Organisationen kommer även förstärkas på teknik-, sälj- och marknadssidan.
Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?
– Att acceptansen på marknaden tar lite längre tid än förväntat.
Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?
– Vi positionerar oss som en hybrid mellan sociala medier och molntjänster. Sociala medie-appar är inte anpassade för att lösa våra behov av smart foto- och videohantering, här förlorar man bildkvalitet, organisering och struktur. Medan molntjänsterna är passiva tjänster som inte erbjuder någon möjlighet till social interaktion med vänner och familj. Vi löser behovet. Samtidigt ser vi att konsumenter idag är oroade över hur de stora techbolagen hanterar deras data. Kritiken mot detta har blivit alltmer högljudd. Kiliaro har valt en annan väg, vi säljer ingen data till tredje part och skyddar våra användares integritet. Dessutom äger vi våra egna servrar, vilket ger kostnadsmässiga fördelar men även hög säkerhet.
Därav upplever vi inte någon av nuvarande aktörer som våra riktiga konkurrenter då ingen av dem erbjuder kombinationen av det vi erbjuder med Kiliaro, dessa aktörer har heller ingen möjlighet till den affärsmodell som vi erbjuder eller att kunna säkerställa det så viktiga integritetsskydd som vi ger våra användare. Dina foton och video ägs av dig och ingen annan har rätt till att tjäna pengar på det.
Hur stor är Kiliaros potentiella marknad?
– Vi agerar på en marknad som kontinuerligt växer! Idag beräknas marknaden vara värd ca 27 miljarder dollar och förväntas år 2027 vara värd ca 160 miljarder dollar, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) om 24,7%. Marknaden drivs av den ökade digitaliseringen, den snabba utvecklingen av mobilens kamera, vilket blivit den kameraenhet som vi använder oss av i stor uträckning, samt behovet av att lagra stora volymer av digitala bilder. Detta skapar i sin tur ett behov av innovativa digitala tjänster som möter behoven av organisering, lagring, strukturering i kombination med social interaktion med hög säkerhet och trygghet.
Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Kiliaro?
– Jag skulle säga att det finns sex skäl till att man ska investera i Kiliaro och dessa är följande:
1. Vi agerar på en snabbt växande marknad.
2. Vi har en unik position, där vi fyller ett naturligt gap på marknaden med en tjänst som är en hybrid mellan molntjänster och sociala medier.
3. Vi erbjuder unik funktionalitet i form av världens första automatiska fotodelningstjänst.
4. Vi har byggt en modern och egen molnarkitektur och äger våra egna servrar, vilket gör att vi kan hålla låg prisbild och är därmed inte beroende av någon tredje part.
5. Vi har ett starkt team med lång erfarenhet av liknande bolagsresor och kärnan i vårt tech-team är våra grundare/ägare som är operativa i bolaget idag.
6. Det är en attraktiv värdering som man kommer in på.
Avslutningsvis om du blickar fem år framåt i tiden, hur ser Kiliaro ut då?
– Vi har etablerat oss i världen. Kiliaro är den självklara go-to appen när det gäller bildgalleriet för privatpersoner. Troligtvis erbjuder vi flertalet nya funktioner såsom event-sharing, redigering, framkallning med mera för att kunna förenkla hanteringen av foton och video, och uppfylla de behov som finns för det perfekta hemmet för dina minnen!
Erbjudandet i sammandrag
Anmälningsperiod: 23 augusti 2021 till och med den 6 september 2021.
Erbjudandepris: Erbjudandepriset är 26,40 SEK per unit, vilket motsvarar 6,60 SEK per aktie. Teckningsoptioner av serie TO 1 erhålls vederlagsfritt.
Minsta post: Minsta anmälningspost är 220 units, vilket motsvarar 5 808,00 SEK.
Emissionsvolym: Erbjudandet uppgår totalt till cirka 31 MSEK. Av detta kan Bolaget initialt tillföras cirka 20,7 MSEK (före avdrag för emissionskostnader och kompensation till brygglånegivare). Bolaget kan i ett senare skede, vid fullt nyttjande av vidhängande teckningsoptioner av serie TO 1, tillföras ytterligare högst cirka 10,4 MSEK (före emissionskostnader).
Teckningsförbindelser: Cirka 10,5 MSEK av nyemissionen omfattas av teckningsåtaganden, vilket motsvarar cirka 51 procent av den initiala emissionsvolymen. Resterande del av den initiala delen av nyemissionen, motsvarande cirka 10,2 MSEK, är tillgänglig för allmänheten.
Antal aktier före nyemissionen: 5 708 544 aktier.
Värdering (pre-money): Cirka 37,7 MSEK.
Planerad första dag för handel: Aktier och teckningsoptioner av serie TO 1 är planerade att upptas för handel på Nasdaq First North Growth Market den 17 september 2021.
ISIN-kod för aktien: SE0016275333
Lock up: Bolagets största ägare First Venture Sweden AB (i vilket styrelseordförande Peter Werme är delägare) har ingått lock up-avtal om 100 procent av sitt innehav under de första tolv månaderna efter notering på First North. Lock up innefattar även sådan investering som First Venture Sweden AB kan komma att bli tilldelad i den planerade nyemissionen. Övriga styrelsemedlemmar samt VD har ingått lock up-avtal enligt samma villkor som ovan. Vid fulltecknad nyemission kommer totalt cirka 53,9 procent av antalet aktier i Bolaget att vara under lock up.
Vidhängande teckningsoptioner: En (1) teckningsoption ger anmälaren rätt att teckna en (1) ny aktie till en kurs om 6,60 SEK under teckningsperioden som äger rum under tiden från och med den 12 september 2022 till och med den 26 september 2022.
ISIN-kod för teckningsoption TO 1: SE0016288559