Stockpicker intervjuar Prorector

2024-10-0114:39

Prorector AB har utvecklat handel inom B2B och B2C med en e-handelsplattform för att med progressiv webbaserad teknik och nyskapande marknadsmodeller, utveckla och marknadsföra produkter främst inom sport, hälsa och livsmedel. Sedan 2021 bedrivs även försäljning och distribution av det egna varumärket, ORINK svenska havreprodukter både inom Sverige, Europa och Kina.

Stockpicker intervjuar Prorector

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Kort bakgrund

– Jag heter Tommy Sundqvist, född norrbottning. Ingenjör och verksam internationellt som utlandschef projektledare/egen entreprenör för genomförande av internationella byggprojekt, bland annat sjukhus, hotell, industrier i ca 25 länder m m med början 1968 i forna öststaterna inklusive Kuba under kommunisttiden och därefter Mellan Östern, främst Saudiarabien (13 år), där jag drivit projekt med egna bolag för bland annat kungahuset (tre palats) och Ministry of Defence Projekt med Saudiarabien och USA, samt tre sjukhus med Skånska och gruvprojekt med Boliden.

2002-2007 gick jag in som VD i ett konkurshotat hightechbolag inom stabiliserade satellitantenner. Vi räddade bolaget genom partnerskap med ett kinesiskt techbolag och tog bolaget till NGM börsen. Gick därefter tillbaka till mitt energi- och miljöbolag EnerSave AB med fabrik i Norrbotten och Söderhamn för tillverkning av värmepumpar med eget patent under 20 år, som numera går på sparlåga på grund av tidsbrist.

Sen 2015 har jag ägnat all tid åt handelsbolaget Prorectors utveckling.

Kan du beskriva Prorector och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Bolaget grundades med inriktning mot handelshus ledande till en internationell bolagsverksamhet inom hälsa-, vegan/plantbaserade produkter under eget varumärke ORINK sedan 2021.

Vi har under tiden stärkt vårt varumärke ORINK och verkat för att ta fram ytterligare svenska havreprodukter i portföljen för Sverige, EU och Kina.

Efter bara tre år efter ORINKs lansering har vi avklarat vår grundläggningsfas, uppstartsfas och är nu på väg in i en snabb tillväxtsfas.

Försäljningen i Sverige börjar ta fart och tills dags dato levererat ca 600 ton av vår ORINK Barista havredryck.

Vi har gjort stora strategiska manövrar för att ta andelar av den enorma havre-veganmarknaden, som i Kina år 2022 låg på ca 10 miljarder RMB (ca 15 miljarder SEK), med en tillväxt på ca 10 % per år.

För övriga världen beräknas försäljningsvolymen uppgå till ca 60 miljarder 2025 med årlig 12% tillväxt. Hela denna marknad är bara i början med en enorm potential, som med rätt spelade kort kan generera stora vinster.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?  

– Att skapa egna varumärken riktade till en expansiv konsumentmarknad med unika Premiumprodukter, med hög kvalité och status, söka bakvägar in på marknaden genom samarbeten, JV, egna och utökade nätverk, med stöd av riktad selektiv marknadsföring, kunskap och tålamod med målsättning att utveckla handelsförbindelser i båda riktningarna via bolagets etablerade Scandinavian House portal.

MARKNADSFÖRINGSMODELL

B2C

(Business to Consumer)

– Grunden i Prorectors marknadsföring utgörs av en handplockad säljorganisation samt en egenutvecklad e-handelsmodell,Scandinavian House.

Avsikten är att skapa ett etablerat förtroende hos utvalda målgrupper, som blir exponerade för varumärket i rätt forum och därmed återkommande kunder.


Framtida produktgrupper, som styrs via efterfrågan, tillgänglighet och kommersiella villkor, bevakas löpande genom vår lokala representation.

B2B

(Business to Business)

– Förhandlingar med nätverk och organisationer med bland annat hälsokost-, livsmedels- och varuhuskedjor, gymkedjor samt hotell, restauranger och catering inom segmentet HORECA samt sport- och idrottsrelaterade kinesiska organisationer.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 20 MSEK. Vad ska ni använda pengarna till?

– Vi väljer därför att erbjuda denna emission för att säkra medel till en expansion och fortsatt intensifierad marknadsföring av ORINKs unika havrebaserade koncept samt förstärka vår organisation för att möta en snabb tillväxt inför förväntad skördetid för befintliga och nya aktieägare, med målet notering i närtid.

Hur ser era planer ut för en framtida notering?

– Vår plan är att under 2025/2026 notera bolaget när marknadsförutsättningarna är den rätta vilket vi bedömer kommer att inträffa i närtid under vår tillväxtsfas börjar.

Vilka är de största riskerna för Prorector?

– Inom vår verksamhet förekommer det risker liksom inom andra affärsområden. Vi är därför ständigt observanta på råvarupriser, transportkostnader, växlingskurser och politiska risker och säkra metoder för att gardera oss mot dessa.

Hur ser er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Konkurrensläget domineras av den störste aktören Oatly som dock belastas av det faktum att det är utlandsägt och har inte garanterade svenska råvaror. De har efter stora marknadsföringskostnader tagit en stor andel av den svenska och internationella marknaden men tappar ständigt andelar. Här är vi väl positionerade att komma in och plocka upp dessa.
Vi har stor insikt i den kinesiska marknaden efter att vara på plats i 10 år.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Prorector?

– Efter en historisk utveckling står bolaget inför en skördetid, på en marknad under ständig expansion.

Avslutningsvis, om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Prorector ut då?

– Det är vår bedömning att bolaget nu påbörjar en ny fas mot expansion i försäljning med nya produkter, där vi deltar i utvecklingen samt fortsatt ta andelar av den gigantiska mångmiljardmarknaden i Kina som fortfarande är i begynnelsestadium.

Det är vår förhoppning att ORINK inom 5 år ska tillhöra den marknadsledande gruppen gröna plantbaserade premiumprodukter.


Dokument och filer

Publicerad 2024-08-01 14:39:00
Ändrad 2025-04-09 16:00:13