Stockpicker intervjuar - Realtid Media

Realtid, som inledde sin verksamhet 2012, levererar affärskritisk information och nyheter till den svenska finansmarknaden.

Realtid Dator 2

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola med inriktningen Väg- och Vattenbyggnad. Arbetade på Goldman Sachs Investment Banking Division i London och Hong Kong/ Peking, först inom olja och gas sedan inom gruppen Communication, Media & Technology och fick upp ett medieintresse. Grundade Realtid Media AB 2012.   

Kan du beskriva Realtid Media affärsidé för Stockpickers läsare?

Realtid Medias affärsidé är att bli informationsnavet för den svenska finansmarknaden. Vägen dit går genom vår affärssajt Realtid.se, som blev framröstad till Sveriges andra bästa ekonomisajt i juni 2019 (Affärsvärlden/Financial Hearings). Realtid.se vänder sig till målgruppen yrkesverksamma i finansbranschen och beslutsfattare i näringslivet med ansvar för M&A, finansieringsfrågor, kapitalmarknad och fondförvaltning, och är en utpräglad B2B-produkt. Genom Realtids kvalitativa och relevant journalistik, skapar vi en närhet till målgruppen på en digital kanal under ett starkt varumärke.  

Jonas Wiwen Nilsson 1

Jonas Wiwen-Nilsson, VD

I nästa steg fungerar Realtid.se som marknadsförings- och distributionskanal vid lanseringarna av nya produktlinjer och affärsområden. Fram till 2024 är dessa affärsområden Karriär, Services, Evenemang och Databastjänster. Verksamheten är digital, vilket innebär en förmånlig kostnadsstruktur, samtidigt som ”time-to-market” för nya produkter är momentan, då vi har stora delar av målgruppen på våra digitala kanaler. Affärsområdena stärker och stöttar varandra i stor utsträckning, vilket innebär att vi tillämpar en omnikanalstrategi som ytterligare stärker våra marginaler, men även vår position i marknaden.

Vi förflyttar successivt verksamheten upp i värdeskalan, mot produkter såsom index, databastjänster och mätningar, som bygger på repetitiva intäkter. Över tid ska Realtid Media bli en central del av den svenska finansmarknaden, en ”one-stop-shop” som tillgodoser kundens samtliga informativa och kommunikativa behov.

Hur ser bolagets verksamhet ut idag?

Verksamheten idag består av sajten Realtid.se med över 300 000 unika besökare (mars 2020). Sajten har en egen redaktion, besående av några av landets främsta ekonomijournalister, och en säljorganisation som är under uppbyggnad. Efter att ha genomgått en stark utveckling under 2019, är nu målsättning att med ett kraftigt säljfokus öka omsättningen, och från och med fjärde kvartalet i år bedriva en lönsam verksamhet. Nästa större produktlansering är att lansera ett prenumerationerbjudande på Realtid.se, det vill säga att börja ta betalt för delar av innehållet på sajten. Givet den kvalitativa journalistiken, som är under utveckling, bedömer vi att vi är mycket väl positionerade för att kunna kapitalisera på detta, och vi har redan påbörjat utvecklingen av tjänsten.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

Vi har sett en tydlig ökning av läsare under den senaste tiden och tolkar det som att vår journalistiska täckning av Coronakrisen ur ett finansmarknadsperspektiv är relevant. Å andra sidan är naturligtvis annonsverksamheten påverkad då många köpare är avvaktande, men vi har anpassat budgeten efter det rådande marknadsläget. Det vi fokuserar mest på just nu är att bygga säljorganisationen för att uppnå den övergripande målsättningen att vara lönsamma från och med fjärde kvartalet i år, och utgår från det rimliga antagandet att annonsmarknaden återhämtar sig efter sommaren. Den förestående prenumerationstjänsten är också en viktig intäktsström härvidlag. Läsarna torde fortsätta betrakta vårt redaktionella material som relevant. Därför ser vi stora möjligheter med en prenumerationslösning, som ju bygger på repetitiva intäkter av en annan karaktär än annonsmarknaden.

Realtid iPhone 1

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 20 MSEK varefter aktien skall noteras. Vad skall emissionslikviden användas till och hur ser Er noteringsplan ut?

Emissionslikviden kommer företrädesvis att användas till att öka bolagets rörelsekapital, refinansiera lån samt stärka kassan. Vi noterar bolaget på lämplig marknadsplats i anslutning till nyemissionens slutförande.

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

Vi har idag en stark position vad gäller Realtid.se utifrån ett starkt varumärke, en nylanserad sajt, kraftigt ökande läsartrafik och en av Sveriges i särklass mest köpstarka målgrupper. Utifrån detta ser jag tre risker: Verksamheten arbetar med ett mycket starkt säljfokus. Den första risken är att det tar längre tid än planerat att bygga en stark säljorganisation, även om vi kommit en bra bit på vägen. Målsättningen är som bekant att vi ska vara lönsamma från och med fjärde kvartalet 2020. Den andra risken är att annonsmarknaden är konjunkturkänslig och transaktionsbaserad. Det är därför av vikt att vi lanserar och vidareutvecklar en fungerande prenumerationsaffär. Den tredje risken är människo-orienterad; vår verksamhet är en ”people-business” i stor utsträckning, och efter många är av kamp under tuffa omständigheter, måste vi nu vidareutveckla verksamheten så att vi kan attrahera, utveckla och bibehålla topptalang.     

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

Min bedömning är att vi har en konkurrenssituation inom varje verksamhetsområde, befintligt och kommande, vart och ett för sig, men att det inte finns någon direkt konkurrent, som har tagit, eller är på väg mot, den positionen som vi anser är vår.

Vad beträffar Realtid.se, som för närvarande är vårt enda verksamhetsområde, så är naturligtvis DI.se/Dagens Industri den stora konkurrenten. Och det gäller framför allt de stora, breda annonskampanjerna och platsannonsaffären. Samtidigt är vi rent redaktionellt våra motsatser, vilket kommer bli allt mer tydligt över tid. DI.se är den breda ”tabloida” affärstidningen.  Vi är en B2B-aktör med tydlig nischning mot finansmarknaden. Vi erbjuder en tydlig målgrupp, som är oerhört kapitalstark, och en helt annan redaktionell miljö. Detta innebär att Realtid.se dels kommer att få sin beskärda del av de breda annonskampanjerna, dels att vi kommer ha ett helt eget ”universum” av annonsörer, som går till oss på grund av vår position och miljö.

I övriga verksamhetsområden ser vi i huvudsak små, nischade satelliter som våra konkurrenter, men ingen av dessa sitter på den distributionskanal vi gör genom Realtid.se som gör att vi med vårt erbjudande når hela den presumtiva kundstocken, och ytterligare kanaler kan förstärka ditt säljerbjudande och marknadsföring.         

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Realtid Media?

I Informationsmemorandumet finns det en sida som heter Summering av nuläge som jag tycker sammanfattar det väl:

Ø  Realtid.se framröstad till Sveriges andra bästa ekonomisajt

Ø  Redaktion bestående av några av Sveriges främsta ekonomijournalister

Ø  Sveriges mest köpstarka läsare

Ø  Kraftig läsartillväxt

Ø  Ny sajt lanserad i mars 2020

Ø  Utveckling av prenumerationstjänst inledd

Ø  Kraftigt fokus på omsättningsökning och lönsamhet

Ø  I och med Nyemissionen, alla byggstenar på plats för att leverera den expansiva affärsplanen

Min uppfattning är att vi som verksamhet har en mycket spännande position, och att vi nu har lagt plattformen för att leverera starkt tillväxt många år framöver. Vägen hit har varit lång, men nu börjar resan. 

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Realtid Media ut då?

Om fem år är Realtid Media en central del av den svenska finansmarknaden, och har etablerat sig som den ledande leverantören av kvalificerade, informationsbaserade tjänster. Fram till dess har fokus varit att etablera de fem, i affärsplanen identifierade affärsområdena, som lönsamma, väl fungerande, självständiga enheter. Vi bedriver en aktiv förvärvsstrategi och verksamheten omsätter +100 MSEK, med fina marginaler, förstärkta av den förmånliga kostnadsmassan (i stor utsträckning digital verksamhet). Vi ska ha etablerat oss som en attraktiv arbetsgivare, som arbetstagare aktivt söker sig till.

Här någonstans höjer vi blicken, och utifrån den befintliga plattform tittar på nästa steg. Min bedömning är att det då finns parallella strategiska riktlinjer; den ena är att fortsätta den produktmässiga förflyttningen upp i värdeskalan, genom ett ökat fokus på data och teknologi, det andra är att vi har börjat titta på att expandera i Norden. Målsättningen över tid är att i utvalda produktlinjer arbeta pan-nordiskt, på engelska mot en global målgrupp. Finansmarknaden är i allra högsta grad internationell, och Norden sammanslaget utifrån BNP utgör världens 12 största ekonomi.     


Erbjudande i sammandrag

Erbjudandet avser en nyemission av Units och riktar sig till allmänheten i Sverige samt till svenska och internationella professionella investerare. Varje Unit består av en aktie och en vederlagsfri teckningsoption.

Antal aktier: 6 666 666 nyemitterade aktier

Antal teckningsoptioner TO1: 6 666 666 teckningsoptioner TO1 (det krävs 5 TO1 för att teckna 1 aktie)

Teckningskurs: 3,00 SEK per Unit

Emissionslikvid: 20,0 MSEK Bolagsvärde: 16,9 MSEK innan Erbjudandet

Övertilldelning: Vid överteckning kan en övertilldelningsoption om 1 666 666 Units (uppgående till 5,0 MSEK) komma att utnyttjas

Teckningsperiod: 16 - 30 april 2020


Dokument och filer

 

Video

Teaser

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna med BANKID

Hemsida

 

Publicerad 2020-04-23 09:00:00
Ändrad 2024-11-13 07:53:08