Stockpicker intervjuar Shortcut Media Group
2021 avslutades starkt och ni rapporterade nyligen en ökning av nettoomsättning på 64% under fjärde kvartalet. På vilka områden upplever ni mest aktivitet, vilka trender i mediebranschen sticker ut lite extra just nu?
– En stor trend som vi tidigt börjat bygga vår organisation ifrån är att många kunder vill ha färre underleverantörer inom rörlig bild. Många bygger inhouseverksamheter där strateger och data flyttar närmare kunden, men få har kapaciteten att producera allt som krävs för allt fler kanaler. Där blir vi en perfekt kreativ produktionspartner.
Efter ett flertal förvärv är det för tillfället full fokus på integrationsarbetet. Hur långt har ni kommit och var finns de största synergieffekterna?
– Vi har kommit en bra bit på väg, men vi jobbar ständigt på att förbättra processer, teknik och att sätta rätt team för rätt kund. Några av de största kostnadsynergierna är inom OH, t.ex. kontor, gemensamma ekonomifunktioner, minskat behov av underleverantörer, m.m.
Sen ser vi redan betydande intäktssynergier, genom att vi t.ex. samarbetar för att tillsammans kunna ta projekt som delar av verksamheten inte mäktat med på egen hand tidigare.
Ge din syn på Shortcut Media Group här
Du nämner i rapporten att ni jobbar på ett nytt varumärke för hela koncernen. Vad är syftet med det och vilka fördelar förväntar ni er?
– Syftet är att vi samlar kraft i marknadsföringen. Vi har stora möjligheter att nå ut, men vi har avvaktat högre aktivitet inom det området för att det kommer ge bättre utväxling när vi kommunicerar med färre varumärken.
Målet är att nå en omsättning på över 120 Mkr i årstakt innan slutet av 2022, med ett rörelseresultat (EBITA) på 6-12 Mkr. Ni verkar vara på bra väg att nå dit, vad blir nästa steg?
– Vi har som ambition att göra ytterligare ett förvärv och med det tror jag vi kommer nå tillväxtplanen. Även organiskt har vi bra fart in i 2022. Vårt fokus är att öka gruppens marknadskontakter och säljmöjligheter utifrån en mer sammansvetsad grupp-organisation.
Hur ser ni på potentialen att växa internationellt framöver?
– Vi har redan idag representation i New York, samt vår etablering i Dubai. Genom dessa har vi fina möjligheter att växa internationellt. Samtidigt är störst fokus på att fortsätta vässa tillväxt, lönsamhet och effektiviteten i nuvarande organisation.