Stockpicker intervjuar - Vindico Group

2020-10-0708:00

Vindico Group AB är en säkerhetskoncern där verksamheten drivs i dotterbolaget Vindico Security AB, som marknadsför och säljer fysiska säkerhetsprodukter och system. I sortimentet ingår produkter och lösningar inom DNA-märkning, bland annat ButiksDNA och ByggDNA, kameraövervakningssystem, produkter för säker förvaring och laddning av surfplattor, laptops, cykelbatterier och mobiltelefoner samt säkerhetsprodukter för konsumentmarknaden under varumärket Safe´n´Sound.

Stockpicker intervjuar Vindico Group Medium Quality

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

– Jag är 55 år gammal och min bakgrund är inom försäljning sedan 35 år. De senaste 25 åren har jag arbetat med att utveckla företags säljorganisationer genom att rekrytera, utveckla, bemanna och coacha dem.

nyberg

Martin Nyberg, VD

Kan du beskriva Vindico Group och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Vindico är ett nischat företag inom säkerhet där vi arbetar med fysiska säkerhetsprodukter. Sedan 1991 har vi byggt upp ett genomtänkt produktsortiment och därigenom skaffat oss en gedigen kompetens avseende kameraövervakning, DNA stöld- och rånskydd. Vi säljer egenutvecklade laddskåp för mobiler, surfplattor, datorer och elcykelbatterier samt har ett spännande sortiment av smarta säkerhetsprodukter för personligt bruk som går under varumärket Safe´n´Sound. Detta sortiment säljs genom återförsäljare såsom exempelvis NetonNet, Elon, Gekås etc.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

– Vi arbetar både med att sälja direkt till professionella slutkunder och genom återförsäljare:

* Vi har idag avtal med Göteborgs Stad och Partille Kommun inom kameraövervakning, med försäljning, installation och service.

* Inom kameraövervakning arbetar vi direkt mot slutkund med ett spann från processindustrier till butiker.

* Inom DNA-märkning arbetar vi direkt mot butik och bygg ifråga om rån- och inbrottsskydd och mot återförsäljare i fråga om DNA-märksatser.

* Inom laddskåp arbetar vi främst via återförsäljare som ATEA men även mot slutkunder som fastighetsägare.

* Safe´n´Sound-sortimentet säljs bara via återförsäljare.

Hur har Er verksamhet påverkats av COVID-19?

– Pandemin har påverkat oss, men kanske inte i samma utsträckning som vissa andra branscher. Säkerhetsbranschen är en relativt stabil bransch både vad det gäller konjunkturkänslighet och händelser likt Covid-19. Vi valde att korttidspermittera personal från 1 april till 31 augusti då vi såg en vikande försäljning beroende på att vi inte hade möjlighet att genomföra kundbesök i samma utsträckning.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 4,5 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

Vi skall:

* Snarast rekrytera 2 nya säljare i Mölndal. 20 procent av emissionskapitalet.

* Satsa på marknadsföring av Safe´n´Sound primärt i digitala medier. 10 procent av emissionskapitalet.

* Utveckla ett komplett sortiment av cykelbatteriskåp för inomhus- och utomhusbruk. 20 procent av emissionskapitalet.

* Ta fram paketlösningar för ökad säkerhet vid transporter och på byggarbetsplatser. 10 procent av emissionskapitalet.

* Förvärvslikvider vid förvärv under 2021-2022. Upp till 40 procent av emissionskapitalet.

* Genom den överteckningsoption vi har kan vi om emissionen övertecknas ta in ytterligare 1,5 MSEK som då ska användas till den kommande expansionen.

vindiVilka är de största riskerna i Er verksamhet?

– Vi är i en bransch med stor teknikutveckling där det finns en risk att vi inte har möjlighet att hänga med i utvecklingen då vi är ett mindre bolag med mindre personella resurser. Vi är beroende av bolagets nyckelpersoner och det finns alltid en risk att personer går över till konkurrenter.

Det går inte att med säkerhet att fastslå att de produkter som bolaget utvecklat och säljer får det positiva mottagande på marknaden som vi tror. Omsättningen kan bli lägre och marknadsetableringen kan ta längre tid än vad vi idag har anledning att förvänta oss.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

– Inom kameraövervakning slåss vi till stor del med större aktörer med större resurser men vi har å andra sidan en smidigare och mer flexibel organisation. Vår möjlighet att utveckla specifika kundlösningar är stor då vi har erfarenhet av att ta fram egna produkter, dels själva men också i samarbete med partners och leverantörer. Med vårt breda produktsortiment har vi möjlighet att erbjuda unika lösningar där vi kombinerar exempelvis kameraövervakning med DNA-produkterna.

Hur stor är Vindico Groups potentiella marknad?

– Vi arbetar inom säkerhetsbranschen som är en gigantisk, växande marknad.
Med vårt väl genomtänkta produktsortiment arbetar vi med Sverige som marknad idag. Vi har för avsikt att geografiskt expandera genom förvärv på vår inhemska marknad.

Möjligheten att växa internationellt är stor. I första hand kommer vi att expandera i Skandinavien och i andra hand i övriga Europa med våra egenutvecklade produkter.

Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Vindico Group?

Målsättning är att nå en omsättning på 100 Mkr 2024:

* Vindico är sedan 2016 leverantör till Göteborgs Stad, Partille och Mölndals kommun gällande kameraövervakning. Bolaget kommer fortsätta sin satsning på offentliga upphandlingar men också stark proaktiv bearbetning av den privata sektorn.

* Ytterligare satsning på distribution av smarta säkerhetsprodukter för konsumenter under Vindicos egna varumärke Safe ń ́Sound. Det lanserades i vintras och är redan etablerat hos flera betydande återförsäljare, exempelvis NetOnNet, Elektragruppen/Elon, Cdon och Gekås.

* Behov av säker laddning och förvaring av cykelbatterier, mobiler och surfplattor ökar. Vindico har ett egenutvecklat sortiment av laddskåp för både inom- och utomhusbruk. Kunder idag är exempelvis Wallenstam, Ahlsell, Atea och Älvstranden Utveckling.

* Under 2019 anmäldes enligt BRÅ 8 208 byggstölder med ett sannolikt värde på över 2 miljarder kronor. Bolaget skall vidareutveckla de säkerhetslösningar man har med kameralarm, DNA-märkning och GPS lösningar till paket att erbjuda byggbranschen.

* Vindico är väl positionerade på sina marknader. Bolagets tillväxt skall ske organiskt genom bland annat rekrytering av marknads- och teknikerpersonal samt genom förvärv för geografisk expansion i Sverige.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Vindico Group ut då?

– Målet är att vi då, efter genomförande av förvärv av andra bolag i branschen på andra orter än i Göteborg samt rekrytering av sälj- och teknikerpersonal, skall omsätta 100 MSEK år 2024 med en EBITDA på 10%.

Vi har etablerat försäljning internationellt, initialt främst Skandinavien men också i övriga Europa. Vidare kommer vi ha ett ännu större egenutvecklat sortiment, generellt, med egna varumärken.


Erbjudandet i sammandrag

Teckningstid: 28 september – 14 oktober 2020.

Teckningskurs: Sextio öre (0,60 SEK) per aktie.

Handel med teckningsrätter: Handel kommer att ske på Spotlight Stock Market under perioden 28 september – 12 oktober 2020.

Handel med BTA: Betalda tecknade aktier, BTA, kommer att handlas på Spotlight Stock Market från och med den 28 september 2020 fram till dess att Bolagsverket har registrerat emissionen. Denna registrering beräknas ske i början av november 2020.

Överteckningsoption: Vid övertecknad emission har styrelsen möjlighet att nyttja en överteckningsoption om ytterligare 2 383 730 aktier.

Antal aktier i erbjudandet: Högst antal aktier i företrädesemissionen uppgår till 7 616 270 aktier. Vid nyttjande av överteckningsoptionen uppgår erbjudandet till 10 000 000 aktier.

Emissionsvolym: Vid fulltecknad företrädesemission tillförs Vindico Group 4,5 MSEK före emissionskostnader. Kostnaderna för genomförandet av emission beräknas till 0,5 MSEK. Vid nyttjande av överteckningsoptionen kan Bolaget tillföras ytterligare 1,5 MSEK. 


Dokument och filer

Memorandum

Anmälningssedel

Teckna med BankID

Hemsida

 

Publicerad 2020-10-07 08:00:00
Ändrad 2024-11-13 08:06:50