Stockpicker intervjuar - Vopy

2022-10-2509:40

Vopy är ett globalt mjukvaruföretag som levererar embedded finance i en SaaS modell med betydande skalfördelar. Vopy embedded finance lösningar innebär att i princip vilket företag som helst kan erbjuda finansiella tjänster till sina kunder under sitt eget varumärke, det passar särskilt företag med stora återkommande kundvolymer.

vupy2

Vänligen berätta lite om dig själv och din bakgrund.

 – Glad själ med höga krav på mig själv och omgivningen. Har jobbat i mjukvarubranschen i princip hela mitt yrkesliv med fokus på sälj, affärsutveckling, produktutveckling och viss kodning. Har genom åren skaffat mig både bred och djup kunskap i hur mjukvara ska produceras, förpackas och levereras. Har de senaste 6 åren i olika roller och bolag arbetat med fokus på fintechrelaterad verksamhet samt kapitalanskaffning, styrelsearbete och noteringsinriktat arbete. 

sven copy

Sven Hattenhauer, styrelseordförande

Kan du beskriva Vopy och Er verksamhet för Stockpickers läsare?

 – Vopy är ett mjukvarubolag som bygger och erbjuder embedded finance lösningar. Embedded finance är i korthet produkter som gör det möjligt för de flesta företag att komplettera sitt utbud med finansiella tjänster som bankkonton, betalkort, digitala betalningar och lån. Dom kan erbjuda detta under sitt eget namn utan att behöva investera i kunskap eller personal. Dom behöver inte hantera de regulatoriska frågor som uppstår utan dessa hanteras av oss. I princip kan de komma igång väldigt snabbt, till låg kostnad och utan att förändra sin kärnverksamhet. Våra kunder lägger ofta stora resurser på att behålla sina kunder, våra finansiella tjänster ger dem ett effektivt verktyg för att knyta kunderna ännu närmare sig och kunna erbjuda ytterligare värde till kunderna. Andra kunder som t ex olika techbolag, söker sätt att bredda sitt erbjudande för att i högre grad bli en ”one-stop-shop” för sina kunder.

Hur ser bolagets affärsmodell ut?

 – Våra intäkter baseras på en SaaS modell där man hyr vår mjukvarutjänst och betalar per månad. Leveransen sker B2B2C vilket innebär att vi levererar genom våra kunder till deras kunder. Det är till deras slutkunder vi levererar kundnyttan, medan vi aktivt hjälper våra kunder att förpacka och designa ett attraktivt kunderbjudande till deras kunder. I B2B2C modellen hanterar vi i samarbete med våra bankpartners även de komplexa regulatoriska frågor som uppstår.

Vi arbetar med vinstdelning vilket innebär att vi delar med oss av våra intäkter till våra kunder. I de flesta fall baserar våra intäkter på antalet användare oavsett hur mycket de använder våra tjänster. I vissa fall erhåller vi även intäkter baserat på transaktionsvolym eller lånevolym, det varierar med typ av kund och vilken affärssituation kunden har.

Ni genomför just nu en nyemission där Ni tar in ca 25 MSEK. Vad skall Ni använda emissionslikviden till?

 – Vi har precis påbörjat integrationen till våra första kunders system, ett arbete som tar ca 3 månader per kund. Så fort integrationen är slutförd kan kunden börja leverera sitt erbjudande (baserat på vår leverans) till sina kunder varpå vi börjar få intäkter.

Integration och sedan driftsättning av kunderna kräver resurser av oss. De pengar vi tar in nu kommer användas för att täcka upp de löpande kostnader vi redan har, samt finansiera de försiktiga investeringar vi behöver göra för att få igång våra kunder.

Efter dessa driftstarter ser vi en relativt snabb tillväxt i antal användare då våra kunder i vissa fall har mycket stora användarbaser och aktivt hjälper till att marknadsföra våra gemensamma lösningar till sina kunder. Men trots hälsosam tillväxt så kommer det dröja till slutet av 2023 innan intäkterna är ikapp kostnaderna, varför denna emission är nödvändig för oss.

Hur ser Era planer för notering av aktien ut?

 – Vi har sedan tidigare gett löften till våra aktieägare att notera bolaget och dom planerna kvarstår. För att kunna ge våra aktieägare bästa möjliga avkastning tror vi att en notering ska göras i ett läge när vi visar vinster, har haft en ökande tillväxt över tid samt när investeringsklimatet rent allmänt är bättre än i nuläget. Vi tror att dessa faktorer sammanfaller under 2024 och planerar för en notering då.

vop1

Vilka är de största riskerna i Er verksamhet?

 – Kortsiktigt är en stor uppenbar risk att vi inte lyckas finansiera verksamheten fram tills vi visar vinster.

Vi ser inga regulatoriska risker så vi tillsammans med våra bankpartners har arbetat fram en helhetslösning som väl fyller dagens regulatoriska krav.

Våra tillväxtprognoser bygger på dialog med våra kunder samt deras antaganden. Även om vi har gjort kraftiga minskningar av dessa antaganden så kvarstår en risk att våra kunder inte lyckas introducera tillräckligt många av sina kunder i den takt de tror. Därmed kan våra intäkter bli lägre än prognostiserat. För att minska effekterna av en sådan risk har vi valt att till stor del arbeta med konsulter. Detta ger oss en bättre flexibilitet och gör det lättare att anpassa resurser och kostnader efter den faktiska tillväxt vi får. Vi har på detta sätt möjlighet att leverera vinster på månadsbasis i slutet av 2023 även om omsättningen skulle blir lägre än förväntat.

Eftersom vi är ett litet team så finns det alltid ett beroende av nyckelkompetenser där många medarbetare är svåra att ersätta på kort sikt om de skulle välja att lämna oss. Vi arbetar självklart aktivt med flera åtgärder för att minska denna risk.

Hur stor är Er adresserbara marknad?

 – Oj. Vår största kund har över 20 miljoner kunder idag, dvs aktiva abonnenter. När det gäller affärsområdet Remit Home har vi 3 olika företag där vi står inför att skriva kontrakt. Dessa 3 har tillsammans över 100 miljoner användare med bas i Indien, Bangladesh, Filippinerna och Nepal.

Vi gjorde ett överslag på alla företag i vår prospektlista. Om alla företag i listan skulle handla av oss (inkl de som redan skrivit avtal med oss), och om 15% av deras kunder skulle börja använda vår lösning, då skulle vi ha ca 70 miljoner aktiva användare. Baserat på en prospektlista där vi knappt har hunnit börja sälja än.

Vi erbjuder i första hand våra lösningar till företag med mycket stort antal egna kunder, det är deras kunder som utgör vår adresserbara marknad i främst Sydostasien och Europa.

Hur ser Er konkurrens ut och vad skiljer Er från denna?

 – Alla som erbjuder någon typ av digitala finansiella tjänster är ju i viss mån konkurrenter. T ex olika neobanker men även BNPL företag som t ex Klarna. Det finns många aktörer som erbjuder B2C lösningar, dvs säljer direkt till slutkonsument. Andra arbetar B2B och säljer olika företagslösningar. Hittills har vi inte stött på något annat företag som levererar B2B2C lösningar på det sätt vi gör. Därmed har vi just nu inte någon direkt konkurrent men vi tror att det kommer ändra sig fort, därför har vi bråttom att nå marknaden.

 Enligt dig, vilka är de främsta skälen till att man skall investera i Vopy?

 – Tidpunkten. Vi är precis på målsnöret att börja leverera och skapa intäkter, det ger helt enkelt en lägre investerarrisk

Priset. Fintech-sektorn har utsatts för kraftiga nedvärderingar under 2022, det har förstås drabbat oss med. Jämfört med närmast föregående emission årsskiftet 2021/2022 så är bolagsvärdet nu 75% lägre än det var då – trots att vi tillfört stort värde operativt och nu är i leveransprocess

Tekniken. Embedded finance förpackad i B2B2C kommer för alltid förändra sättet på vilket finansiella tjänster produceras och konsumeras. Genom att nå marknaden via företag med stora egna kundbaser, har vi möjlighet att stärka våra kunders erbjudande och samtidigt nå mycket stora användarvolymer på kort tid, till en förhållandevis mycket låg kostnad.

Avslutningsvis om du blickar framåt 5 år i tiden, hur ser Vopy ut då?

 – Om 5 år är vårt uttalade mål att vara en globalt ledande aktör inom embedded finance. Vi tror det är möjligt att då ha närmare 70 miljoner aktiva användare i vårt system, kunder som troligen inte vet om att Vopy existerar då de blir erbjudna lösningen av en leverantör de redan har en affärsrelation med. I många länder (även i Europa) har vi tillsammans med våra kunder då lyckats etablera en de facto standard för peer-to-peer överföringar, dvs en modern form av internationell Swish, baserat på vår wallet med kringliggande tjänster för överföringar, krediter och betalningar.


Erbjudandet i sammandrag

Emissionsvolym: 845 000 Units motsvarande 33 800 000 aktier, samt 21 125 000 teckningsoptioner.

Teckningsvillkor: Varje Unit innehåller 40 aktier och 25 vederlagsfria teckningsoptioner. Priset för 1 Unit är 30 SEK (teckningskurs per aktie är 0,75 SEK). Minsta teckningsåtagande är 500 Units á 30 SEK, totalt 15 000 SEK.

Teckningsperiod: Till och med 15 november 2022.

Emissionsbelopp: Maximalt 25,35 miljoner sek vid fulltecknad emission.

Bolagsvärdering pre-money: Ca: 151 miljoner sek.

Teckningsoptioner: Varje teckningsoption ger rätt att köpa en aktie. Samtliga teckningsoptioner kan utnyttjas under en lösenperiod på cirka en månad, lite mer än 12 månader efter registreringen av den pågående nyemissionen. Lösenpris 1,00 sek.

Läs mer och teckna här

Publicerad 2022-10-25 09:40:00
Ändrad 2024-11-13 09:52:14