Tre snabba svar från Absolicons VD Joakim Byström efter lyckad emission
Stockpicker fick en pratstund med Joakim Byström, VD Absolicon, som just stängt en lyckad kapitalrunda. Mycket fokus ligger nu på att expandera försäljningsorganisationen och öka på projekttakten i forma av fler ingenjörer.
Vad ska ni primärt använda emissionslikviden till?
– Vi fortsätter expandera globalt med allt fler tecknade ramavtal från kunder som vill köpa våra robotiserade produktionslinor för koncentrerande solfångare för värme till städer och industrier. Tillsammans med våra parters arbetar vi även med kunderna för solfångarfälten, främst 20 av världens största multinationella bolag som kontaktat Absolicon då de vill ersätta olja och gas i sina processer med solvärme.
Idag har vi mer förfrågningar på solvärmeinstallationer än vi hinner med att besvara på ett bra sätt. Så en del av emissionen använder vi för att dubbla försäljningsorganisationen igen med fler säljare och med ingenjörer för att höja projekttakten. Det är långa ledtider och en hel del teknisk projektering på projekten när man kommer närmare en affär.
Men det viktigaste är att vi fått resurser för att snabbare komma fram med internt inom de multinationella bolagen där vi är inne. Det är stora organisationer med ofta fler än hundra fabriker och de har långa beslutsprocesser. Med emissionslikviden kan vi parallellt med att vi projekterar stora projekt tillverka och installera fem stycken 300 kW pilotinstallationer med fem olika multinationella bolag på fyra kontinenter. Vi kan nu också erbjuda också attraktiva instegserbjudanden med värmeköpsavtal där kunderna bara betalar för producerad solvärme.
Vad har ni på gång för övrigt i bolaget som du kan dela med dig av till Stockpickers läsare?
– Den samverkan på tre områden med ABB som vi fick klart i maj kommer ha stor betydelse för Absolicons framtid. Först, ABB kommer att ta ansvar för våra robotceller och med oss både produktutveckla och leverera kompletta system vilket avlastar vår organisation. För det andra kommer vi kunna använda ABB som varumärke när vi säljer produktionslinorna och ABB kommer marknadsföra vårt erbjudande genom sin organisation i hundra länder. För det tredje får vi hjälp vid förhandlingsbordet av ABB:s försäljningsorganisation och kommer även kunna erbjuda ABB:s serviceorganisation i vårt produkterbjudande.
Något mer du vill tillägga?
– Vi ser hur de multinationella bolagen nu börjat arbeta konkret med hur de skall byta från olja, gas och kol till förnyelsebar energi. De har ofta antagit högt ställda mål, men bar gjort enkla åtgärder som t.ex. köpt grön el eller skaffat lite solceller. Nu tar de tag i sina kärnprocesser där de eldar enorma mängder fossila bränslen för att driva sina processer. För att brygga hundra lite öl behöver de idag elda två liter olja och för att tillverka ett kilo tyg eldas två kilo kol. Allt detta måste förändras och välden byta från att elda bränslen till att använda solvärme.
Våra robotiserade produktionslinor producerar 50 MW solfångare per år som både kan sänka energikostnaderna och CO2-utsläppen för industrierna i de länder de etableras. Vi har en komplicerad affärsmodell, och vi arbetar hela tiden med att utbilda människor i hur omställningen måste se ut. Många har förstått detta nu vilket bland annat märks på att emissionen tecknades till 244%. Vi trycker hela tiden på att värme är hälften av slutanvändningen av energi och el bara är 20%. Värme är både billigare att producera och upp till hundra gånger billigare att lagra än elektricitet. Solvärmebranschen tror vi står inför en snabb global expansion.