Linas matkasse levererar på strategiska mål
LMK Group bland veckans vinnare efter rapport. Vi har ställt några snabba frågor till bolagets VD, Walker Kinman, i samband med rapportsläpp.
Beskriv först kort för Stockpickers läsare om vad LMK Group gör.
Genom våra varumärken Linas Matkasse i Sverige, Godtlevert och Adams Matkasse i Norge, samt Retnemt i Danmark, erbjuder vi prenumeration på matkassar. Våra kockar och dietister sätter samman välsmakande, välbalanserade näringsberäknade maträtter som våra kunder kan sätta samman till en veckomeny. Handplockade ingredienser tillsammans med recept som är enkla att följa levereras veckovis till kundens dörr. Tjänsten spar tid genom att konsumenten slipper planera och handla maten och möjliggör i stället tid för att spendera tid tillsammans vid matbordet och att kunna servera god mat som lagats från grunden. Eftersom vi endast beställer det våra kunder valt att tillaga minimerar vi matsvinnet i flera led: hos producenten, hos oss och i kundens kök.
Gårdagens pressmeddelande! Berätta mer varför du tror att marknaden tog emot rapporten positivt?
Perioden efter pandemin har varit utmanade för oss och vår kategori. Vi har svarat genom att anpassa verksamheten, arbeta med operationell excellens och marginaldisciplin men med fortsatt fokus på kundupplevelsen. Vi har satt upp strategiska målsättningar som vi nu visar att vi levererar på. Inom kategorin e-handel för mat har vi utmärkt oss genom att visa förmåga att generera vinst vilket ger oss konkurrenskraft i en tid då kapital är dyrt och intressenter söker sunda finansiella prestationer.
Är det något mer du vill skicka med till Stockpickers läsare?
Vår tjänst levererar en lösning på flera pågående skeenden i samhället:
- tidspress: många upplever en stress i sin vardag där arbete, pendling, skjutsande och fritidsaktiviteter gör att handla och laga mat blir överväldigande. Vår tjänst sparar tid och energi genom att man slipper planera och handla.
- kopplingen kosthållning och hälsa: allt fler vill säkerställa att maten de lagar och serverar sin familj inte bara smakar bra utan också är näringsriktig. Våra recept är näringsberäknade och sammansatta enligt de Nordiska kostråden och kan också ge inspiration till att laga mer växtbaserade recept.
- oro för miljön: många vill minska sin klimatpåverkan men få vet hur de ska göra. Samtidigt slängs mat vilket både är dåligt för miljön men också för ekonomin. Vår affärsmodell minimerar matsvinnet i flera led. Samtidigt hjälper det konsumenter att ha kontroll över matkontot.
Med andra ord tror jag att matkassar inte är en kortsiktig trend, utan är här för att stanna. Vi har utnyttjat tiden under och efter pandemin att förbättra och effektivisera vår verksamhet; vi är Nordiska men lokala och har en stark affärsmodell och kapacitet för att växa lönsamt.