Market Buzz – BHG och Biogaia
BHG förvärvar den snabbväxande nordiska konkurrenten Hyma Skog och Trädgård med e-handel inom hemsidor som Maskinklippet.se, Hylte-lantman.com, Duab.se och dogger.se.
Förvärvet stärker också strategin att expandera inom mer lönsamma egna varumärken. Initialt förvärvas 92,2 procent av aktierna men priset för hela bolaget uppgår initialt till 1,1 miljard, nära hälften i nya aktier, plus en eventuell tilläggsköpeskilling på 500 miljoner. Hyma förväntas omsätta 1,1 miljarder under 2021. Den organiska tillväxten under årets första 4 månader var 46 procent. Vid en presentation hos SEB i slutet av maj uppgav BHG att tillväxten var högre under maj månad. Med en rörelsemarginal på 7 procent bidrar det med ungefär 80 miljoner i ökat rörelseresultat med full effekt 2022.
SEB bedömer att en delförklaring till framgången för det förvärvade bolaget är konsumenternas kundnöjdhet, vilket troligtvis innebär att en stor andel av kunderna återkommer till deras hemsida för kontinuerliga inköp. Enligt bolaget är det 70 procent av kunderna som återkommer som kund efter första inköpet. Snittkvittot uppgår till 2 500 kronor, vilket är något lägre än för BHG där snittköpet uppgår till 3 000 kronor. Balansräkningen är fortsatt stark efter förvärvet med en förväntad nettoskuld på 0,6 miljarder, vilket ger utrymme för fortsatta förvärv. SEB rankar BHG Köp.
Efter att nyligen tagit upp Biogaia till bevakning har SHB träffat investerare för att diskutera ämnen som försäljningen via Amazon, övergången till en digital distributionsmodell och möjliga förvärv. Några enkla tester på Amazon-plattformen visar att det första varumärket som visas för någon som från USA använder söktermen ”kolik” är BioGaias droppar. En del investerare undrar varför BioGaia inte går direkt via online-kanaler på fler marknader, som de gjort i exempelvis Sverige och Finland. Bolagets kärnstrategi är att marknadsföra sig mot läkare, som sedan rekommenderar produkten till konsumenterna, som köper produkten från apotek. Alternativet kräver ofta säljare ute på fältet. SHB upprepar köprekommendationen.
Källa: SEB och SHB
BHG Group AB är ett svenskt e-handelsföretag som specialiserar sig på produkter inom heminredning, trädgård och byggvaror. Företaget driver över 100 e-handelsplatser och har fler än 70 butiker och showrooms. Bland de mest kända varumärkena inom koncernen finns Bygghemma, Nordic Nest, Trademax, Furniturebox och LampGallerian. BHG Group är noterat på Nasdaq Stockholm under tickern BHG.
Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade BHG Group en nettoomsättning på 2 883,8 miljoner SEK, vilket motsvarar en försäljningstillväxt på 1,9 % jämfört med samma period föregående år. Företaget har ännu inte delat ut någon vinst till aktieägarna, då de fokuserar på tillväxt och återinvestering av vinster i verksamheten.