Market Buzz – KID och Swedish Match

KID är ett norskt detaljhandelsföretag med en mycket stark position på framför allt den norska marknaden för hemtextiler.

Market Buzz KID och Swedish Match

Bolaget har sedan 2010 kontinuerligt tagit marknadsandelar vilket medfört att försäljningstillväxten varit i genomsnitt 7 procent högre än snittet bland konkurrenterna. Från 2016 har utvecklingen accelererat med årlig tillväxt som varit i genomsnitt 9 procent högre än konkurrenterna. Ålandsbanken skriver att anledningen till den starka utvecklingen är att marknaden är mycket fragmenterad med många små företag med högre inköpskostnader vilket medfört att KID har en bruttomarginal som är cirka 10 procent högre än konkurrenterna. Bolaget har även en aktiv produktutveckling samtidigt som varumärket blivit allt mer dominerande.

Ålandsbanken ser därför inget hot mot KIDs starka position inom den närmaste tiden. Rapporten för det fjärde kvartalet 2020 var mycket stark med ett resultat som var 10 procent högre än förväntat samtidigt som bolaget justerade sin dividendpolicy till att mellan 80-100 procent av resultatet ska delas ut till aktieägarna. Enligt Ålandsbanken värderas aktien värderas till P/e 12 vilket är en rabatt på 30 procent mot sektorn trots en god historik och goda framtidsutsikter. Ålandsbanken menar att aktien är ett bra val för den som söker en aktie som kombinerar en god dividendavkastning med en tillväxtpotential.

Starkare dollar och en förväntad bra utveckling inom cigarraffären medför att SEB höjer vinstprognosen på Swedish Match med 3 procent innevarande och kommande år. Rökfria produkter i USA gynnas av en fortsatt stark volymtillväxt för Zyn på ungefär 60 procent i konsumentledet under första kvartalet enligt marknadsstatistik. En negativ effekt från hamstring i första kvartalet förra året kan balanseras till viss utsträckning från en positiv lagereffekt då en distributör i Kalifornien minskade sitt lager i slutet på 2020. SEB är mer optimistisk angående cigarrverksamheten i USA då bolaget har höjt priserna och kommunikationen är positiv. Banken förväntar sig att lägre skatter i Norge har gynnat den nordiska verksamheten för rökfria produkter. En normalisering av lagernivåerna hos återförsäljare i Norge bör innebära en stark leveransökning efter en negativ lagereffekt i slutet på förra året. SEB anser att värderingen är attraktiv då banken förväntar sig en fortsatt stark vinsttillväxt. Swedish Match rankas Köp.

Källa: ABS och SEB

Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2021-03-29 20:32:00
Ändrad 2024-11-13 08:30:17