Market Buzz – Millicom och Hexagon

SHB skriver att det tredje kvartalet markerade ännu ett steg i rätt riktning för Millicom och dess latinamerikanska resa, med god försäljnings- och resultattillväxt.

Market Buzz Millicom och Hexagon

Millicom har hittills under 2021 genererat ett operativt kassaflöde på 1,2 miljarder dollar, vilket innebär att målsättningen om minst 1,4 miljarder för helåret är inom räckhåll. Enligt bankens bedömning innebär det att bolagets målsättning på medellång sikt kan nås redan 2022. Tecken på detta skulle kunna ge ordentligt med bränsle till aktien. Utsikterna för fjärde kvartalet och 2022 är ljusa, med förväntningar om en fortsatt återhämtning efter pandemin och stigande vaccinationstakt.

Den enda avvikande trenden i resultattillväxten i tredje kvartalet var i Colombia, men det var hänförligt till stora investeringar i försäljning/marknadsföring. SHB ser positivt på detta då det väntas driva tillväxten framöver. I Colombia adderade bolaget 359 000 nya mobilkunder och totalt fick Millicom 764 000 nya abonnenter. Bolaget märker av en ökad andel fasta abonnemang, vilket är positivt för framtida intäktsgenerering. SHB upprepar köprekommendationen.

Annons

Medan Hexagons resultat för det tredje kvartalet underpresterade mot konsensus, var det över Keplers förväntningar trots leveransproblem. Kepler höjer prognosen för vinst per aktie med 9 procent, 6 procent respektive 4 procent för åren 2021-2023, vilket också inkluderar förvärvet Infor EAM från och med 1 oktober i år snarare än 1 januari 2022. Visserligen ser vd Ola Rollen att leveransproblemen även kommer att gå ut över fjärde kvartalet och delvis 2022, men Kepler förväntar sig fortfarande att Hexagon ska öka sina marginaler och lyfta resultatet. Kepler fortsätter att gilla investeringscaset och upprepar köprekommendationen med riktkursen 160 kronor (155).

Källa: SHB och Kepler

NASDAQ Stockholm
TIGO_SDB
Sektor
Telekom
Stockpicker Newsletter
Stockpicker Newsletter
Millicom är en mobiloperatör med särskild inriktning på tillväxtmarknader. Verksamhet återfinns främst inom Sydamerika, Afrika och Asien, där affärsverksamheten drivs under ett antal varumärken.
Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2021-11-01 19:59:00
Ändrad 2024-11-13 09:01:54