Market Buzz – Volvo och Getinge
Ålandsbanken besökte på tisdagen den europeiska lastbilsmässan IAA och träffade i samband med den företagsledningarna för Volvo, Traton och Mercedes-Benz lastbilar.
Samtliga tillverkare tecknar en överraskande positiv bild av efterfrågan, med fortsatt god orderingång och låga lagernivåer både i Europa och Nordamerika. Ingen av de stora aktörerna har sett någon ökning av avbeställningarna, vilket normalt sett är den ledande indikatorn för volymerna. Tratons VD gör t.o.m. bedömningen att branschens volymer i Europa och USA kommer att öka något under 2023, men ser en nedgång under 2024.
Elektrifieringen av lastbilsindustrin förefaller accelerera, och både Daimler, Volvo och Scania visade på betydande framsteg i räckvidd och effektivitet under det senaste året. Ålandsbanken menar att Volvo förefaller ligga klart före övriga stora OEM:er i utvecklingen då man redan idag har produkter för längre distanser på marknaden medan övriga aktörer inte kommer att kunna leverera förrän under andra halvåret 2023. Volvos aktie har utvecklats bättre än marknaden under det senaste året men är alltjämt tydligt undervärderad. EV/EBIT-multipeln på 5,7x för 2023 indikerar att marknaden diskonterar en djup nedgång i efterfrågan redan under nästa år, vilket kan visa sig vara för pessimistiskt. Ålandsbanken upprepar sin positiva syn på Volvo.
Getinge handlas med 40 procents rabatt jämfört med sitt femåriga historiska genomsnitt på EV/EBIT. Det finns fortfarande lite motvind på kort sikt, men Pareto tror på att miljön förbättras och därför ser mäklarfirman risk/reward som mycket attraktiv. Pareto erkänner att många sjukhus för närvarande är under svårt press vad det gäller operationer, främst på grund av ökande löne- och leveranskedjans inflation och bemanningbrister, vilket leder till försämrade rörelsemarginaler. Men bilden är blandad, med de flesta av de stora vinstdrivande sjukhussystemen i USA som indikerar en förbättrad personalmiljö och som behåller sina kort- och långsiktiga capex oförändrade. Allt pekar mot en normal influensasäsong 2022/2023 efter två år av Covid-19. Det södra halvklotet hade sin svåraste säsong på fem år och det finns inga nya Delta- eller Omicron-varianter som kan konkurrera ut influensa vid horisonten, som vi såg förra året. En normal influensasäsong bör ge support för Getinges ECMO-verksamhet under andra halvåret och början av 2023. Pareto upprepar Köp men sänker riktkursen till 300 kronor (365).
Källa: ABS och Pareto
AB Volvo är en världsledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner samt marina och industriella motorer. Företaget erbjuder även omfattande finansiella tjänster och relaterad service. Volvokoncernen, med huvudkontor i Göteborg, är noterad på Nasdaq Stockholm under kortnamnet VOLV B. Under fjärde kvartalet 2024 rapporterade Volvo en omsättning på 138,4 miljarder kronor, vilket motsvarar en minskning med 6,5% jämfört med samma period föregående år. Styrelsen föreslog en ordinarie utdelning om 7,50 kronor per aktie samt en extra utdelning om 10,50 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Volvo äger flera varumärken, inklusive Mack Trucks, Renault Trucks och Volvo Penta, och har en global närvaro med produktionsanläggningar och försäljningskontor världen över. Företaget fortsätter att satsa på hållbara transportlösningar och innovation inom fordonsindustrin.