Small Cap - Ökat resultat för MAG Interactive
Spelutvecklaren MAG Interactive rapporterade en nettoomsättning för det andra kvartalet (december-februari) i det brutna räkenskapsåret 2021/2022 på 76,8 miljoner kronor (72,6).
Ebitda-resultatet för kvartalet blev 21,5 miljoner kronor (10,3). Kostnaderna för användarförvärv (user acquisition) uppgick till 14 miljoner kronor (22,0). Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,55 miljoner respektive 4,9 miljoner under kvartalet, en minskning med 23 respektive 22 procent jämfört med motsvarande period föregående år. VD Daniel Hasselberg skriver i rapporten att stärkta av livespelens höga prestanda har bolaget valt att fortsätta sina ambitiösa investeringar i utveckling av såväl nya spel som gemensam teknologi för samtliga spel. Detta är grunden för kommande års tillväxt och lönsamhet. Under det andra kvartalet hade bolaget sex spel, i olika stadier, under utveckling. Aktien handlades ned 3,9 procent.
Ljustillverkaren Candles Scandinavia slog försäljningsrekord i mars och ökade sin omsättning med 71 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Målet på årsbasis är att uppnå en omsättningstillväxt om minst 30 procent. I tredje kvartalet var ökningen 45 procent för verksamhetsårets första nio månader samt en ökning på 66 procent för det tredje kvartalet enskilt. Bolaget har starkt momentum och tillväxttakten är över förväntan, säger Viktor Garmiani, vd och grundare av Candles Scandinavia. Vid stängning noterades aktien 1,6 procent högre.
AdderaCares dotterbolag Linds Ortopediska AB fick på onsdagen besked om att bolaget inte tilldelats nytt uppdrag av Region Stockholm, utifrån en ny upphandling kring ortopedteknisk verksamhet. AdderaCare och Linds Ortopediska utvärderar regionens beslut samt undersöker andra affärsmöjligheter. Bolaget har ännu inte tagit ställning till om beslutet ska överklagas eller ej. Att vara en upphandlad partner till Region Stockholm har varit en viktig affär för AdderaCare, Marknaden sänkte aktien 24,8 procent.