Small Cap - Upprekyl i Urb-it efter kurskollaps

Enligt ett pressmeddelande har Inzile beslutat fokusera på verksamheten Electric Vehicle Inzile (EVI).

Small Cap Upprekyl i Urb it efter kurskollaps

Det innebär att dotterbolaget EVI Mobility köper EVI-plattformen från Inzile till priset av det forsknings- och utvecklingsarbete som lagts ned i projektet med vad som beskrivs som en industriell marginal. EVI Mobility ska tillsammans med Barcelona-bolaget QEV Technologies och ingenjörsföretaget Diada slutföra plattformsprojektet och i framtiden få fordonen homologerade (typgodkända) för Europa, skriver Inzile. Licensavgiften per land delar EVI Mobility med Inzile för varje licens som kommersialiseras och ger Inzile en intäkt. EVI Mobility ska montera fordonsplattformen i Spanien av kostnadseffektivitetsskäl och för att få access till subventioner och stöd. Inziles fabrik i Västervik ska fortsätta att tillverka fordonet Pro4. Den nya strategin innebär att Inzile avbryter andra aktiviteter såsom bilen Efashion. Aktien stärktes 6,7 procent till 8 kronor i tunn handel.

Annons

Finansmannen Erik Mitteregger är femte största ägare i det krisande cykelbudsbolaget Urb-it. Nu kräver han att den näst största ägaren, Ikeasfärens investmentbolag Ingka, ansvarar för att rädda bolaget. Han säger till Di Digital "Ingka måste ta sitt ansvar! Det blir annars svårt att fortsättningsvis lita på dem i ett investerarperspektiv". Under gårdagen varnade Urb-it för att rörelsekapitalet kommer vara förbrukat under fjärde kvartalet, trots att bolaget så nyligen som i slutet av september gjort en riktad nyemission på drygt 23 miljoner. Aktien rasade på onsdagen 83 procent, pressad av tvångsförsäljning av Lage Jonasons, storägare och styrelseordförande, innehav. Även vd Kevin Kviblad tvingades till en tvångsförsäljning. På torsdagen rekylerade aktien upp 0,8 procent.

Skriven av
Fredrik Larsson
Analytiker
Publicerad 2022-10-06 20:27:00
Ändrad 2024-11-13 09:49:40