Tess Mattisson, VD på emissionsaktuella Zaplox, rider på digitaliseringsvågen inom hotellbranschen

2023-04-0415:00

Ny strategisk inriktning för Zaplox, aktien stiger kraftigt.

Tess Mattisson VD p emissionsaktuella Zaplox rider p digitaliseringsvgen inom hotellbranschen

Kan du först beskriva Zaplox och er verksamhet för Stockpickers läsare?

– Zaplox AB (”Zaplox”) är ett svenskt bolag med säte i Lund som erbjuder en mjukvaruplattform för en digital och mobil gästresa primärt i Europa, Nordamerika och Asien-Stillahavsregionen. Genom Zaplox lösningar erbjuds hotellgästen bland annat mobil in- och utcheckning, mobil nyckel, digital kommunikationskanal med hotellet, betalning och erbjudanden i en hotellanpassad (white label) app eller självbetjäningskiosk.

Zaplox produkter integreras med såväl PMS (hotellens affärssystem), låssystem och betalningssystem för att möjliggöra en komplett digital gästresa. För hotell med en befintlig app kan Zaplox lösningar dessutom addera ny funktionalitet i form av ett SDK (Software Development Kit).

Zaplox plattform levereras som en SaaS och kan därmed säkert och skalbart levereras och implementeras på distans via Amazon Web Services. Plattformen kan även fungera tillsammans med alla större smartphone-plattformar. Zaplox kundanpassade (white label) appar levereras för både iOS och Android.

Ni har på senaste tiden ingått flera kedjeavtal, nu senaste i USA med PENN Entertainment. Är detta en del av er nya strategi?

– Under 2022 har vi sett förändringar i marknaden, där allt fler hotellkedjor och grupper reviderar sin digitala strategi och tar steget “from build to buy”. Man prioriterar inte längre att själv bygga, underhålla och vidareutveckla utvalda delar av det digitala erbjudandet då detta förutsätter tillgängliga resurser, tid och specialkompetens. Istället söker man starka partnerskap som innebär snabba och kostnadseffektiva utrullningar och möjliggör fortsatt digital innovation.

Dessa förändringarna har medfört att våra lösningar blivit ännu mer relevanta för större hotell-grupper och kedjor. Till följd av detta tog vi ut en ny strategisk riktning för Zaplox och definierade nya kommersiella prioriteringar där vi tydligare fokuserar på detta kundsegment. Redan i december 2022 resulterade detta i två kedjeavtal - Nordic Choice Hotel samt Radisson Hotel Group och nu även ett avtal med PENN Entertainment. Dessa tre avtal är alla ett resultat av vår nya strategiska riktning och ett bevis på att våra produkter och tjänster är efterfrågade inom detta segment.

Ni har just spikat datumen för en företrädesemission på upp till ca 22,9 MSEK initialt, där över 85% av emissionen redan är säkerställd. Vad ska ni använda pengarna till?

– Att vår stundande emission är säkerställd till över 85% i det rådande investeringsklimatet är såklart väldig glädjande. Kapitalet vi får in kommer primärt att användas till att fortsätta växa vår affär genom riktade kommersiella insatser och fokus på att rulla ut vår mjukvara hos våra redan kontrakterade kunder, framtidssäkra vår plattform ut ett säkerhets- och kvalitetsperspektiv samt utveckla nästa generation av mobila nycklar.

Varför valde du att satsa din tid på just Zaplox?

– Jag valde att ansluta till Zaplox i mars 2022 och bolaget har utvecklats mycket under det gångna året. Vi skriver nu ett nytt kapitel i Zaplox historia, och med tre nya kedjeavtal samt lanseringen av ett nytt varumärke i ryggen och med ett tydligt momentum i marknaden välkomnar vi existerande och ny aktieägare att vara del av vår resa. 

Publicerad 2023-04-04 15:00:00
Ändrad 2024-11-13 10:25:11