Utvärdera handeln

2021-06-2212:53

Ett steg mot en framgångsrik tradingverksamhet, som många medvetet eller omedvetet hoppar över, är utvärdering av affärerna. Det är hårda fakta man får från marknaden varje dag/vecka/månad. Siffrorna visar om man har en edge i marknaden eller inte.

Utvardera handeln

Faktum är att framgång, åtminstone i det korta perspektivet, helt och hållet kan bero på tur. När du har ett tillräckligt stort datamaterial för att utvärdera tradingverksamheten märks det tydligt om du har en edge (positiv förväntad avkastning) eller inte. Har du en edge kan du skala upp verksamheten och det är då de stora pengarna börjar trilla in.

För att kunna utvärdera verksamheten behöver du naturligtvis data. Enklast är att du använder dig av underlaget som finns hos din mäklare och noterar alla affärer exempelvis i ett kalkylblad. När du börjar samla data kring dina affärer kommer du snabbt att märka att du är mer motiverad att skriva ner affärerna när det går bra, motivationen minskar när du har en svag period på börsen. Det är viktigt att följa upp affärerna oavsett om det går bra eller dåligt.

När du samlar data över affärerna, är det viktigt att du standardiserar resultatet så att du kan följa utvecklingen oavsett hur stor positionsstorlek du handlar med. Nya strategier bör man starta i mindre skala men det är viktigt att kunna följa resultatet och se till att det är lika bra när du handlar med större summor som när du handlar med mindre summor (exklusive courtage). Det vanligaste sättet att standardisera resultatet är att räkna procentuell avkastning på respektive affär.

Det är också viktigt att mäta vilken risk du tar i varje affär helt enkelt genom att ta fram procentuella avståndet till din stoploss. På så sätt följer man upp om affären var vettig med tanke på risken. Ytterligare två nyckeltal som vi mäter är något vi kallar Maximal positionsförlust och Maximal positionsvinst. Det första nyckeltalet räknar du helt enkelt fram genom att se vilken som var din maxförlust så länge positionen var öppen. Det andra nyckeltalet anger hur stor vinsten var maximalt när positionen var öppen.

Sammanfattningsvis behöver man alltså ha koll på följande data;

  • Instrument som affären gällde
  • Pris och datum när affären öppnades
  • Pris och datum när affären stängdes
  • Positionsstorlek
  • Risk (avstånd till stoploss)
  • Maximal positionsförlust
  • Maximal positionsvinst

När du har all data på instrumentnivå, är det dags att titta på data i ett bredare perspektiv. Nu blir det riktigt intressant eftersom denna data tydligt kommer visa om du är på väg att nå dina mål eller inte. Speciellt de som sysslar med riktigt kortsiktig handel (daytrading) bör hålla koll på nedanstående nyckeltal. I ett swingtradingperspektiv bör man hålla koll på nyckeltalen på veckobasis.

  • Medelresultatet per dag
  • Medelvinst per dag
  • Medelförlust per dag
  • Andelen vinstdagar

Sammantaget kommer man aldrig att få reda på om man har en edge i marknaden innan man sammanställer data från de affärer man gör. Är man långsiktig i sina affärer drar man nytta av den positiva drift uppåt som präglar aktiemarknaden men som kortsiktig trader finns inte den "edgen". Istället måste man hitta setuper som med viss sannolikhet tyder på en viss rörelse. Detta är något som tydligt kommer att märkas när man utvärderar och följer upp sina resultat.

Publicerad 2021-06-22 12:53:00
Ändrad 2024-11-13 08:44:00