Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1987 (12 oktober 2022)
LYKO | First North | 100,80 kr | CHANS
Aktien hamnade följaktligen bland våra Top Picks då vi såg uppsida från dåvarande ca 255 kr upp till 310-320 kr på 6-12 månaders sikt. En bedömning som med facit i hand blev både rätt och fel.
Rätt eftersom kursen redan två månader senare infriade målet och aktien lämnade våra Top Picks med god förtjänst (+30%). Uppgången stannade dock inte alls där. I början på januari nådde aktien 394 kr som högst vilket innebär att den hade avancerat med drygt 50% från analystillfället. Det var dock då det. Idag när helt annan riskvilja dominerar har aktien inte bara tappat hela uppgången utan betydligt mer därtill. Kursen idag står nämligen 60% lägre än när det senast begav sig. På 12 månaders sikt blev bedömningen helt fel med andra ord. Vad gick snett?
Utöver allmänt minskad riskvilja och generell misstro mot coronadopade e-handelsbolag har Lyko inte lyckats prestera på det sätt vi hade antagit att man skulle göra. Det är i första hand lönsamheten som ser ut att avvika tämligen kraftfullt från de prognoser vi hade ställt upp för i år. Försäljningsmässigt ser verksamheten däremot ut att takta ganska väl i linje med våra antaganden. Brasklappen här är förstås att det oerhört viktiga andra halvåret återstår att summera. Jämförelsetalen från ifjol är oerhört tuffa och köpkraften hos konsumenterna svajar betänkligt som en konsekvens av högre räntor och energikostnader. Trots det tror vi att Lyko kan lyckas nå upp till vårt estimat om 2,5 miljarder i försäljning i år. Det lär dock förstås inte bli lätt.
Tittar vi på skönhetsbolagets första halvår noterar vi att man omsatte 1 162,1 Mkr (966,8) motsvarande en tillväxttakt om 20,2%. Det var väl i linje med bolagets finansiella mål som stipulerar årlig tillväxttakt om 15-20%. Här bör man dock notera att försäljningstillväxtsiffran drogs upp av stark utveckling i Q1. Under Q2 skrevs tillväxten till 15,3% och risken är förstås påfallande hög att tillväxtsiffrorna blir lägre i Q3 och Q4 då ju också jämförelsesiffrorna blir tuffare. Det gäller inte minst Q4 som med sina 692 Mkr är det bästa omsättningsmässiga kvartal i bolagets historia.
Var tillväxten tillfredsställande så här långt så var det desto sämre ställt med lönsamheten. De skalfördelar som vi trodde skulle uppenbaras vid högre volymer har tyvärr ej synts till. Bruttovinstmarginalen under det första halvåret ökade förvisso till 45,0% (44,5) men ju längre ned i resultaträkningen desto sämre blev det. EBITDA-resultatet minskade till 54,1 Mkr (84,7) motsvarande en marginal om 4,6% medan rörelseresultatet (EBIT) summerades till 2,4 Mkr (43,1) eller marginal om 0,2% (4,4). På den allra nedersta raden blev det rött.
Den skrala lönsamheten har sina förklaringar. Utöver sedvanlig kostnadsinflation fortsätter man ta kostnader för sin europeiska satsning som man hoppas kommer följa samma mönster som lanseringar i bl.a. Norge och Finland gjort. Idag står Sverige för 70% av omsättningen. Större volymer kräver större organisation och antalet anställda har följaktligen ökat med nära 30% sedan motsvarande period föregående år. Detta samtidigt som även lagret i Vansbro byggs ut ytterligare för att vara driftklart till peakperioden nästa år (Q4 2023). Sist men inte minst fortsätter man att förvärva varumärken som man tror sig kunna lyfta till nya högre nivåer tack vare sin växande räckvidd.
Huruvida bolaget infriar våra estimat avseende försäljningen i år är fortsatt en öppen fråga. Det faktum att man fortsätter investera i framtida tillväxt gör att vi tror att ledningen ser förutsättningar för att flytta fram sina positioner både i men kanske framför allt utanför Sverige. Norge och Finland är sannolikt de länderna där man ser störst möjligheter i närtid medan det på sikt bör finnas stora möjligheter även i övriga europeiska länder. Idag finns man etablerad i Danmark, Tyskland, Österrike, Polen och Nederländerna.
Det som däremot är mer eller mindre säkert redan nu är att vår EBITDA-resultatprognos om 220-225 Mkr inte lär infrias. Såsom trenderna sett ut i år bör man nog vara nöjda med om EBITDA-resultatet landar omkring 135-140 Mkr. Blir så fallet handlas aktien till ca 12x årets EBITDA-resultat och ca 10x nästa års dito. Det är kanske inte högt men så är också osäkerheten kring hösten och vinterns försäljning oerhört hög samtidigt som allt konsumentrelaterat ratas.
Finns det då något som talar till fördel för bolagets aktie? Det gör det. Q4 har genom åren varit en period då detaljhandelsbolag och då i synnerhet e-handelsdito har utvecklats väl som en följd av stegrade försäljningsförväntningar. Detta var delvis anledningen till fjolårets köprekommendation så här dags på året. Black week och julhandel är perioder då vi allt som oftast lättar på plånboken och så lär det säkert bli även i år trots utmanande ekonomiska förutsättningar.
Får vi då en favorit i repris i år? Vi håller det inte på något sätt som omöjligt. Den tuffa ekonomiska verkligheten gör dock att köprådet den här gången blir av mer spekulativ art (aktien hamnar inte bland våra Top Picks). Med det sagt ser vi ändå Lyko som den kanske allra bästa e-handelsaktien. Dels eftersom bolaget riktar sig primärt till kvinnor som rent generellt spenderar betydligt mer (och återkommande) pengar på skönhetsprodukter och som därtill i regel vet vilka produkter de är ute efter varvid returkostnaderna blir låga i jämförelse med exempelvis kläder, skor eller för den delen elektroniska prylar. Dessutom är skönhetspaketen allt som oftast små vilket begränsar transportkostnaderna (onlinehandel som för ca 85% av Lykos försäljning).
Observera att bolaget kommer med Q3-rapport nästa vecka (18/10)