MAG Interactive – Köpläge på nytt?
09.11.2021

MAG Interactive – Köpläge på nytt?

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1909 (7 november 2021)

MAGI | First North | 29,15 kr | KÖP

Om 2020 har varit året då stämningen var på topp hos de flesta video- och dataspelbolag, så kom 2021 med den oundvikliga baksmällan, i alla fall om man tittar på aktiekursutvecklingen. Mobilspelsutvecklaren MAG Interactive är inget undantag. Från ATH-nivån kring 45 kr i maj har aktien backat med cirka 35%.

Operationellt finns egentligen ingen anledning att vara missnöjd. Under det brutna räkenskapsåret 2020/21 (september – augusti) ökade koncernens nettoomsättning med 32%, jämfört med året innan, till 287 Mkr. Tillväxttakten har dessutom varit fortsatt hög under Q4 (juni – augusti) och uppgick till 26%. Det var därmed det sjunde kvartalet i rad där man lyckades växa med över 20%.

Särskilt glädjande är att lönsamheten fortsätter att successivt förbättras och MAG är numera lönsamt även på sista raden. Under Q4 ökade rörelsemarginalen före  av- och nedskrivningar (EBITDA) med hela 17 procentenheter till 31%, bland annat tack vare en positiv trend i genomsnittsintäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU) som växte med 59% jämfört med samma period i fjol.

Det vägde betydligt tyngre än nedgången i antal dagliga och månatliga spelare (DAU och MAU) om 16% respektive 14%, vilket bland annat kan hänföras till ordspelet Wordzee till följd av begränsade nivåer av UA (user acquisitions). I början av det nya finansiella året har man dock börjat se en vändning på den trenden och ledningens förväntningar på spelet är fortsatt positiva. Wordzee släpptes i november 2019 och har sedan dess utvecklats till en av bolagets starkaste tillväxtprodukter med en hög och stabil ARPDAU.

Framåt går det även för flaggskeppstiteln Nya Quizkampen som nyligen passerade 10 miljoner nedladdningar globalt. Spelets ARPDAU har dessutom förbättrats genom nya events i spelet, optimering av det existerande Arena-spelläget och genom tillägget av QuizDuel Live i Tyskland. Sedan nylanseringen av QuizDuel Live med prispengar i augusti, har ARPDAU för det spelläget förbättrats betydligt jämfört med våren. Inom en snar framtid ska QuizDuel Live även lanseras i Schweiz och Österrike.

Lugnade besked kom från vd Daniel Hasselberg kring följderna av Apples omtalade App Tracking Transparency (ATT) ramverk, som har minskat antalet användare som väljer att dela sin identifier for advertisers (IDFA) med spelförläggare. På merparten av nätverken har det tydligen inte haft någon större inverkan på MAG:s annonsintäkter, däremot har man sett en betydande effekt på Facebook Audience Network där user acquisition såväl som annonsintäkter har påverkats negativt av detta. Hela annonsekosystemet anpassar sig dock snabbt just nu och vd Hasselberg är optimistisk att man kommer dra nytta av dessa förändringar på sikt.

Positiva är även hans tongångar kring den framtida pipeline av nya spel. Antalet utvecklare som jobbar med dessa har aldrig varit större och under Q4 marknadstestades fyra spel. Ytterligare ett antal nya spel är dessutom planerade att testas under innevarande kvartal. Ledningen är även fortsatt intresserad att förvärva nya IP eller studios, som till exempel svenska Apprope i början av januari. Finansiella muskler har man då nettoskulden vid slutet av augusti inte var större än cirka 15 Mkr.

Trots svåra corona-jämförelsetal har MAG visat stadig tillväxt de senaste kvartalen. Under sommarmånaderna har spelaraktiviteten alltid varit lägre och så var fallet även i år. Nedgången mellan bolagets Q3 och Q4 var dock i linje med det vanliga säsongmönstret och trots återöppningen av samhällen räknar bolaget med att antalet dagliga spelare kommer att öka igen under hösten. Dessutom har man börjat investera mer i user acquisition igen, där man vanligtvis siktar på en återbetalningstid kring sex månader för de flesta spel.

Köprekommendationen som sattes i december ifjol (Newsletter 1835) blev vältajmad och aktien bröt inom kort tid genom dåvarande riktkurs på 30 kr. Värderingsmässigt sticker MAG idag inte ut som särskilt billigt jämfört med många andra noterade mobilspelbolag såsom G5 Entertainment, Zynga och Rovio, varken vad gäller EV/Sales multiplen kring 2x nästa års förväntade omsättning eller P/e-talet som ligger runt 36 (12 månader framåtblickande). I våra ögon är det dock mest ett tecken på att hela sektorn är undervärderad för tillfället och i MAG:s fall ser vi dessutom uppsida till våra estimat från ytterligare förvärv och nya spelsläpp framöver.

Det är med ovanstående som utgångspunkt som vi åter ser ett bra ingångsläge i aktien och lyfter riktkursen till 36 kr på 6 till 12 månaders sikt.

Av
Sebastian Lang Analytiker