Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1926 (23 januari 2022)
MAGI | First North | 21,35 kr | KÖP
I vissa fall må oron vara berättigad, när techbolag på andra sidan Atlanten inte sällan värderas till tresiffriga P/E-tal (om de ens är lönsamma). Förvisso finns liknande exempel även här hemma, men just gamingsektorn har de facto upplevt en signifikant multipelkontraktion de senaste månaderna, samtidigt som de långsiktiga utsikterna för vinsttillväxt är i de flesta fallen tilltalande.
Mobilspelsutvecklaren MAG Interactive är ett sådant exempel, som dessutom har varit först ut inom ramen för denna rapportsäsong med att öppna sina böcker för det gångna kvartalet. I MAG:s fall handlar det om Q1 i bolagets brutna räkenskapsår 2021/22 och omfattar perioden september till november, alltså exklusive julmånaden december som vanligtvis innebär högsäsong för mobilspelsanvändningen.
Men även utan tomtens hjälp ökade bolagets nettoomsättning med 11%, jämfört med samma period året innan, till 69,8 Mkr, vilket var det nionde kvartalet i rad med tvåsiffrig tillväxttakt. Detta tack vare en spelportfölj av evergreen-titlar med en lojal spelarbas som regelbunden engageras med nya events. Här har ledningen dessutom visat en bra känsla för att successivt förbättra monetäriseringen och under senaste kvartalet ökade den genomsnittliga intjäningen per dagligt aktiv användare (ARPDAU) med 38%.
Framförallt den ständiga vidareutvecklingen av bolagets livespel är en viktig nyckel till framgång och både Wordzee och Word Mansion lanserade ett antal uppdateringar under kvartalet med nytt innehåll och förändringar i balansering av såväl svårighetsgrader som spelekonomi. Nya Quizkampen upplevde dessutom en markant ökning av ARPDAU, till följd av introduktionen av det andra Solo-eventet i Tyskland samt förbättringar i annonsintäkter kopplat till ett ökat spelarengagemang och även till ökade in-app-köp av den spelvaluta som används bland annat i Solo.
Fortsatt negativ är trenden i antal dagliga och månatliga spelare (DAU och MAU) som minskade med 20 respektive 18%, bland annat till följd av en snabbt stigande CPM-nivå (kostnad per tusen annonsvisningar) i slutet av kvartalet. Apples förändrade regleringar av användardata påverkar fortfarande både user aquisition och annonsmonetärisering via främst Facebooks nätverk, medan det övriga ekosystemet fungerar mer som förväntat.
Den lägre spelarbasen till trots har ledningen kring vd Daniel Hasselberg lyckats hitta en balans i affärsmodellen mellan försäljning i spel och annonsintäkter som genererar en bättre lönsamhet än tidigare. Det justerade EBITDA-marginalen ökade med 12 procentenheter till 23% och kassaflödet från den löpande verksamheten har förbättrats markant till 11,2 Mkr (4,6).
Förutom löpande uppdateringar av sina evergreen-spel satsar bolaget även på utveckling av nya titlar och under Q1 hade man sex spel i testningsfas. Ambitionen är att lansera minst ett nytt spel under innevarande räkenskapsår, som kan ha betydande påverkan på verksamheten.
Vi är imponerade av bolagets förmåga att hålla sina gamla spel vid liv, som till exempel WordBrain som lanserades för nästan 10 år sedan och som nu hade sitt bästa Q1 på flera år vad gäller intäkter. Vi är dessutom positivt inställda till mobilspelsbranschen som helhet där förändringarna av avgiftsstrukturen för delar av in-app-köpen (gäller både Apple:s och Google:s respektive app store) borde ha en betydande positiv effekt på marginalerna på sikt.
På våra estimat för 2021/22 handlas aktien i skrivande stund kring EV/Sales 1,4x och EV/EBITDA 7,2x. Tittar vi återigen på andra sidan Atlanten kan vi notera att mobilspelsutvecklaren Zynga har nyligen fått ett uppköpserbjudande från jätten Take Two motsvarande värdering EV/Sales 3,2x och EV/EBITDA 13,3x. Till skillnad från Zynga tjänar MAG faktiskt pengar på sista raden och tillväxtutsikterna är, som tidigare nämnt, goda.
Vi anpassar vår riktkurs till 30 kr (36) på grund av det förändrade risksentimentet på börsen, vilket dock fortfarande innebär en signifikant uppsida från dagens nivåer.