MTG – Från mot- till medvind
18.01.2022

MTG – Från mot- till medvind

När Maria Redin tog över som vd i september 2020 var coronapandemin redan i full gång.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1924 (16 januari 2022)

MTG B | Large Cap | 90,60 kr | KÖP

Denna hade som bekant en mycket positiv effekt på bolagets gamingvertikal men raka motsatsen för e-sport. Redin bestämde sig dock ganska snabbt för att hålla fast vid båda och har under tiden drivit fram en aktiv M&A-agenda. Efter fjolårets allmänna bakfylla i datorspelsvärlden finns det nu berättigat hopp om bättre tider inom båda vertikalerna framöver. 

Under Redins regi har hittills fyra viktiga förvärv ägt rum (ökningen i InnoGames medräknad), alla inom gamingvertikalen. Dessa har lagt grunden för en välbalanserad spelportfölj inom olika genrer, samtidigt som man har skapat en gemensam gaming organisation för att möjliggöra ytterligare synergier. Storleksmässigt har gamingvertikalens betydelse ökat till att svara för 73% av koncernens nettoomsättning på 3 647 Mkr under de första nio månaderna 2021, men i denna siffra ingår inte hela bidraget från alla förvärv ännu.

Annons

Den underliggande utvecklingen har dock varit utmanande och den organiska tillväxten mellan januari och september uppgick till -9%. Framför allt de gamla dotterbolagen InnoGames och Kongregate mötte utmanande jämförelsetal i relation till föregående år och tyngdes av lägre effektivitet inom marknadsföring och svagare resultat från diverse evenemang i spelen.

Glädjande nog är trenden i de nyförvärvade enheterna positiv och till exempel Hutchs 4-år gamla titel ”Top Drives” rapporterade i september sin bästa månad någonsin mätt i dagliga intäkter. Dessutom landade Ninja Kiwis titel ”Bloons TD 6” på förstasidan i Steams populära PC-spelbutik under den amerikanska Labor Day-veckan, vilket bidrog till att september var den näst högsta intäktsmånaden i spelets treåriga historia.

Ett frågetecken står fortfarande bakom när det äntligen kommer vända för e-sport-vertikalen? Den senaste tidens förnyade oro kring smittspridningen och virusmutationer har sannolikt skjutit upp återhämtningen ännu en gång, eftersom beroendet av att kunna anordna fysiska evenemang är stort. I samband med den senaste kvartalsrapporten visade sig vd Redin egentligen optimistisk att det finns en möjlighet att kunna återgå till en normal verksamhet från och med 2022.

För några veckor sedan blev man dock tvungen att cancellera DreamHack evenemanget i amerikanska Anaheim som var planerad för februari. Å andra sidan genomfördes DreamHack Winter i Jönköping i november, med hjälp av vaccinpass och Covid-19-test. Responsen från deltagarna verkar ha varit positiv, vilket visar att det finns verktyg för att återgå till en lite normalare vardag igen. 

För att öka diversifieringen även inom e-sport har bolaget gjort investeringar i viktiga strategiska initiativ såsom e-sportstävlingar inom mobilspel, B2C-plattformar samt geografisk expansion. Dessutom utforskar man nya strategiska partnerskap för att stärka positionen på marknaden, och de senaste kvartalen ger anledning till hopp då e-sport-vertikalen lyckades faktiskt öka sin nettoomsättning organiskt med 18% under fjolårets inledande nio månader, om än från en låg nivå.

Positiva bidrag kom bland annat från ESL Gamings helt digitala Masterturneringar, samt DreamHack Sportgames årliga NHL-turnering. Lovande är även trenden inom ESL Mobile, men nuvarande intäktsnivå är inte tillräcklig för att göra vertikalen lönsam. På koncernnivå landade det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) ändå på 561 Mkr, vilket innebar en marginalförbättring med tre (3) procentenheter till 15%.

Vi ser goda förutsättningar för ett ytterligare lönsamhetslyft i takt med att intäkterna kommer öka under 2022, inte bara genom förvärv men även organiskt. Intresset för datorspel är fortsatt stort och vissa experter tror att den globala e-sport marknaden kommer omsätta nästan 2 miljarder usd i år. Det kan jämföras med runt 950 Musd år 2019 (källa: Newzoo). Flera nya tunga sponsorer har tillkommit redan under 2021, som tex Amazon, NASCAR och Mastercard vilket är ett tydligt tecken på växande intresse kring branschen.

Helt rätt framstår även MTG:s satsning på mobile gaming som är mer populärt än PC- och konsolspel tillsammans. Nästan 60% av den globala spelmarknadens omsättning kring 173 miljarder usd sägs vara relaterad till mobilspel. Efter förvärvet av PlaySimple står mobilspel för 73% av MTG:s gaming intäkter, och därutöver utvecklas satsningen på e-sportstävlingar inom mobilspel väl.

Tillväxtpotentialen för MTG är därför mycket tilltalande och vi ser en omsättning kring 7,1 miljarder kr som realistiskt i år. Vinsten per aktie bör i detta scenario kunna närma sig 3 kr. Under de senaste 12 månaderna har aktien sjunkit med nästan 30%, vilket har lett till att börsvärdet justerat för nettoskulden har krympt till cirka 8x det förväntade EBITDA-resultatet, vilket vi ser som ytterst attraktivt.

Vi tror på en signifikant omvärdering de kommande kvartalen, men samtidigt vill vi ta hänsyn till den högre riskaversionen i marknaden och generellt lägre värderingsmultiplar i sektorn. Därför sänks riktkursen till 140 kr (175), vilket dock fortfarande innebär en uppsida på drygt 50%.

Innehavsredovisning: Jacek Bielecki

Av
Sebastian Lang Analytiker