Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1908 (31 oktober 2021)
VBG B | Mid Cap | 165,5 kr | KÖP
Köpet av bolaget som arbetar med bland annat släpvagnskopplingar, trailers, klimatsystem, samt axel- och navkopplingar, gjordes till en ingångsnivå kring 165 kr och ungefär på den nivån handlas aktien även idag. Kursen har visserligen varit uppe och nosat på 200 kronors strecket både i maj, augusti och september men aldrig riktigt haft kraften att ta sig upp till riktkursen som vi senast satte till 215 kr.
Q3-rapporten som presenterades i mitten av oktober har inte heller tagits emot med någon större glädje. Tvärtom har aktien sedan dess tappat ca 10%. Vi tycker att responsen är aningen märklig och ser nog snarare nedgången på rapporten som ett bra köpläge för den som inte äger aktien. Speciellt svag var nämligen inte rapporten även om den kanske inte riktigt nådde upp till den tilltagande styrka som syntes i Q1 och Q2.
I Q3 steg omsättningen med 11,7% till 848,3 Mkr (759,6), och skulle justerat för valuta ha ökat med nästan 20%. Det var en svagare tillväxttakt än i Q2 då omsättningsökningen var 38,1% (46,9 % organiskt), men så var också just fjolårets Q2 det hårdast ansatta kvartalet under pandemin med kraftigt minskad omsättning. Efterfrågan i kvartalet beskrivs som fortsatt stark men med stigande råvarupriser och hårt ansträngda leveranskedjor, precis som det har sett ut för stora delar av tillverkande industri under Q3.
Bland bolagets tre divisioner har utvecklingen varit av lite varierande drag. Medan Truck & Trailer Equipment ökade omsättningen med goda 19,3% (25% organiskt) så steg Mobile Climate Control, MCC, med mer måttliga 6,3% (organiskt 14,9%). Här är det främst pandemins påverkan inom bussegmentet i Nordamerika som drar ner efterfrågan, men detta kompenseras till viss del av ökad efterfrågan inom offroadsegmentet. För Ringfeder Power Transmission steg försäljningen med 14,8% (23,9% organiskt).
Även resultatutvecklingen var klart godkänd även om vi gissar att det är just detta som togs emot som en besvikelse, och som har fått aktien att tappa efter rapporten. Rörelseresultatet blev 110,5 Mkr (113,0), motsvarande en rörelsemarginal på 13,0% (14,9). Det en del kanske missade i rapporten var dock att fjolårskvartalet påverkades rejält positivt av pandemistöd. Medan Q3 i år påverkades positivt av omsättningsstöd på 2 Mkr främst avseende Mobile Climate Control i Kanada, påverkades fjolårskvartalet med hela 23,1 Mkr, även då främst till MCC.
Justerat för detta skulle rörelseresultatet ha landat på 108,5 Mkr, medan samma resultat ifjol skulle ha varit 89,9 Mkr. Rörelsemarginalen skulle då också ha varit 12,8% i år och 11,8% i fjolårskvartalet. Det är knappast att se som vare sig ett svagt resultat, eller svag lönsamhet, speciellt inte som Q3 normalt är sämre än både Q1 och Q2. Samtliga tre divisioner presterade dessutom starka eller åtminstone stabila resultat i kvartalet där Ringfeder Power Transmission stod ut med en rörelsemarginal på 21% (20,2).
Vi har som sagt lite svårt att se den senaste rapporten som den besvikelse som kursutvecklingen antyder, möjligen hade man såklart kunnat hoppas på lite mer än vad som blev fallet. Det fanns faktiskt också en hel del påtagligt positiva saker i kvartalet som att varumärkena VBG och Ringfeder inom kopplingssegmentet, båda har lanserat nya produkter som genom förfining av mekaniken i kombination med ny digital teknik som ökar säkerheten och tillförlitligheten ytterligare. Produktuppdateringen beskrivs av VBG som den största som bolaget har gjort på 15 år. Det tycks också som att förvärv kommer allt närmare om man ska läsa mellan raderna i Vd-ordet. Redan i augusti genomfördes ett mindre tillgångsförvärv av varumärket Insta-Chain och nettoskulden är inte högre än drygt 300 Mkr.
Även om framtiden i viss mån är osäker med stigande råvarupriser och pressade leverantörskedjor så har bolaget hittills hållit uppe lönsamheten mycket bra via effektiviseringar och successivt höjda priser. Man beskriver också efterfrågan på bolagets produkter som hög. Så här långt ligger också resultatutvecklingen relativt i linje med våra prognoser, vilket innebär att aktien har blivit billigare när kursen har tappat.
Efter mindre justeringar av prognoserna ser VBG nu ut att handlas till P/e-tal kring ungefärligen 12 i år och omkring 11 nästa år. Det är knappast utmanande med tanke på bolagets goda lönsamhet och starka marknadspositioner inom flera olika sektorer, inte minst som P/e-talet historiskt i genomsnitt har legat kring en multipel på 16 den senaste tioårsperioden. Bolaget gynnas även av den ökade mängden transporter i världen efter pandemin som leder till både ökad nyförsäljning av lastbilar och trailers men även ger en större eftermarknad av reserv- och slitdelar.
Vi tycker att den svaga kursutvecklingen är orättvis och behåller därför både köprekommendationen och riktkursen 215 kr.
Innehavsredovisning: Jan Axelsson