Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1906 (24 oktober 2021)
VOLV B | Large Cap | 202,6 kr | KÖP
Intäkterna landade 1% över konsensusförväntningarna och ökade med 20% exklusive avyttringen av UD trucks. Rörelseresultat på 9,4 Mdr kr var samtidigt klart över marknadens snittprognos på 8,5 Mdr kr.
Det bör påpekas att valutaeffekter om 126 Mkr hade en positiv påverkan på resultatet. Den underliggande rörelsemarginalen var dock 11% (9,4 %) och kom in starkare drivet av en god utveckling för både Trucks och VCE. Kvaliteten i resultatet får därmed anses vara god.
Orderingången var dock svagare och uppgick till 51 118 lastbilar, jämfört med väntade 59 123. På lastbilssidan ser Volvo att kunderna både behöver förnya och utöka sina flottor. Detta avspeglas dock inte fullt ut i orderingången då bolaget varit restriktiva med orderläggningen på grund av sina redan stora orderböcker och långa leveranstider.
Läget i den globala leverantörskedjan för halvledare och andra komponenter är fortsatt instabilt, präglat av störningar, oförutsägbarhet och brist på fraktkapacitet. Volvo räknar med fortsatta störningar och stopp både i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen. Försörjningsproblemet väntas pågå i ytterligare några månader och inom vissa regioner och segment längre än så. Detta bör dock inte skapa någon större oro efter de två senaste kvartalens starka marginaler.
Volvo andas stabilitet då de två största affärsområdena lastbilar och anläggningar båda levererade resultat som var klart över förväntan. Det visar tydligt på att bolaget framgångsrikt kan föra vidare högre kostnader för råvaror och komponentbrister till sina kunder.
Intäkterna från verkstadstjänster och reservdelar ökade organiskt med 10 % jämfört med samma period föregående år. Eftermarknaden är viktig för att hålla uppe koncernens marginal.
Volvo presenterade i samband med delårsrapporten en färsk marknadsprognos för nästa år. Vad gäller lastbilsmarknaden för Europa väntas den uppgå till 300 000 tunga lastbilar, 300 000 för Nordamerika, 100 000 för Brasilien, 970 000 för Kina samt 200 000 i Indien.
Volvo spår dock att totalmarknaden för anläggningsmaskiner (VCE) i Kina kommer att minska med 15-25% under 2022. I Q3 fortsatte Kina, världens största anläggningsmaskinsmarknad, sin nedgång eftersom minskade statliga investeringar i infrastruktur har lett till lägre byggaktivitet samt minskat utnyttjande av kundernas flottor. Samtidigt fortsätter prispressen i Kina på främst grävmaskiner. Den europeiska marknaden väntas i sin tur växa i intervallet 0-10%, Nordamerika med 5-15% och Sydamerika med 5-15%.
Volvo handlas till P/e-tal om ca 12 på nästa års vinstprognos vilket vi anser vara attraktivt med tanke på koncernens numera stabila karaktär. Aktien handlas till låga multiplar i förhållande till en stark marknadsposition, lönsamhet samt starka finanser. De senaste åren har Volvo arbetat hårt med de fasta kostnaderna för att hålla uppe lönsamheten även när försäljningen minskar, vilket man har lyckats med.
Stockpicker anser att detta ska premieras med en högre värdering. Men så är inte fallet ännu. Volvo erbjuder inte bara en attraktiv värdering utan också en god direktavkastning. Vi upprepar både vår positiva syn och riktkurs (240 kr).
Innehavsredovisning: Fredrik Larsson