Volvo Cars – Plus och minus
14.12.2023

Volvo Cars – Plus och minus

Det har varit ett utmanande år för aktieägarna i den svensk/kinesiska biltillverkaren.

Fram till jul bjuder Stockpicker på en daglig aktieanalys av ett svenskt börsbolag. Analysen har tidigare publicerats exklusivt till prenumeranter på aktietidningen Newsletter. Är du intresserad av att veta mer om Newsletter och få analyserna direkt när de publicerats kan du läsa mer här: https://www.stockpicker.se/produkter/stockpicker-newsletter.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 2088 (10 december 2023)

VOLCAR B | Large Cap | 34,13 kr | NEUTRAL

Sedan början av januari har kursen backat med nästan 30% och jämfört med tidpunkten av vår senaste analys i maj (Newsletter 2038) står den drygt 10% lägre. Vi landade då i en neutral rekommendation, bland annat på grund av en hög relativvärdering och ett utmanande makroläge.

Bolagets utveckling under de första nio månaderna i år har varit blandad. Den underliggande positiva trenden inom kärnverksamheten dämpas av motgångar inom intresseföretaget Polestar och ett allt tuffare klimat på elbilsmarknaden. Sentimentet kring aktien har dessutom försämrats sedan mitten av november, då storägare Geely valde att minska sin andel från 82 till 79%.

Affären gjordes förvisso till en kurs på 37 kr, dvs högre än dagens nivå, och det finns egentligen inga tvivel på kinesernas långsiktiga strategiska intresse. Transaktionen handlade snarare om att öka aktiens free float, eftersom den stundtals har ett till hög volatilitet i prissättningen av aktien. Med samma logik borde det vara sannolikt med ytterligare försäljningar framöver.

Volvo Cars Q3-rapport som presenterades i slutet av oktober, visade en omsättningsökning om 16%, jämfört med samma period ifjol, till 92 miljarder kr. Det var något sämre än vad analytikerkonsensus (Infront) hade väntat sig, men tyder icke desto mindre på en fortsatt stabil efterfrågan. Försäljningen ökade med 22% till 167 500 bilar totalt, drivet av försäljningen av elektriska bilar (BEV) som ökade med 111%. Försäljningsandelen av BEV har på 12 månader därmed nästan fördubblats till 13%. Ambitionen är att bli ett helt elektriskt bilföretag vid slutet av decenniet och redan i mitten av decenniet ska 50% av den globala försäljningen komma från BEV.

Annons

Stora förhoppningar ligger i det sammanhanget på den lilla SUV:en EX30, som med en prislapp från 429 000 kr tillhör de mer konkurrenskraftigt prissatta elbilsmodeller. EX30 har börjat byggas i Kina tidigare i höst, men nyligen meddelade bolaget att tillverkningen ska utökas till fabriken i belgiska Gent från och med 2025. Det framstår som ett klokt drag, bland annat för att kunna undvika eventuella strafftullar på kinesiska elbilar från EU:s sida.

Ledningen kring vd Jim Rowan räknar med att EX30 kommer bli en av bolagets mest sålda bilar under de kommande åren och när den börjar levereras inom kort, bör även lönsamheten inom BEV gynnas. Dels genom ökat andel sålda elbilar, dels tack vare dess högre marginaler. EX30 tillverkas nämligen på en ny plattform som är gjord enbart för elbilar. Plattformen är framtagen av Geely och används även av koncernens andra bilmärken.

Volvo Cars har tidigare indikerat att Q2 i år ska ha markerat en bottennivå för bruttomarginalen inom BEV (3%) och Q3 visade en tydlig förbättring i detta avseende till 9%. Koncernens rörelsemarginal (EBIT) förbättrades med 2,2 procentenheter, jämfört med motsvarande kvartal ifjol, till 4,8%. Exklusive resultat från andelar i JVs och intresseföretag förbättrades EBIT-marginalen om 2,3 procentenheter till 6,7%. Gynnsamma var de högre produktionsvolymerna och förmågan att behålla premiumpriser, trots att den generella pristrenden i bilbranschen är negativ. Dessutom har priserna på råmaterial (tex litium, halvledare) kommit ner. Sist men inte minst börjar man se effekter från de interna kostnadseffektivitets- och optimeringsinitiativ.

Trögt går det däremot för dotterbolaget Polestar. Elbilstillverkaren rapporterar skenande förluster och är i stort behov av nya kapitaltillskott. I början av november meddelade Volvo Cars, som äger 48,3% av Polestar, att man kommer utöka den befintliga lånefaciliteten med 200 Musd, utöver de 800 Musd som redan tillhandahållits. Även Geely har annonserat ett nytt lån på 250 Musd till Polestar. Baserat på sin senaste affärsplan behöver Polestar, emellertid, ytterligare 1,3 miljarder usd fram till dess att man når breakeven på kassaflödesnivå år 2025. Från Volvo Cars sida kommer det alltså krävas ytterligare flera miljarder kr, samtidigt som bolaget ska investera kraftfullt i sin egna transformation. Med en nettokassa på 23,5 miljarder kr vid slutet av september är den finansiella situationen dock alltjämt robust.

För helåret 2023 räknar vd Rowan allt jämt med en stabil tvåsiffrig volymtillväxt. Under 2024 ska leveranserna av EX30 och även EX90 komma igång. På den kinesiska marknaden lanserades dessutom nyligen modellen EM90, bolagets första MPV (Multi-Purpose-Vehicle). Generellt talar emellertid det alltmer utmanande makroläget för en tuffare bilmarknad framöver, inte minst vad gäller de relativt dyra BEV. Flera tillverkare såsom Tesla, Volkswagen och GM har på sistone varnat att elektrifieringen av bilarna går trögare än väntat.

Vi gör inga större estimatrevideringar jämfört med genomgången i maj, varken för 2023 eller 2024.  Tack vare de nya lanseringarna bör både volymer och vinsten kunna stiga nästa år. I vårt scenario motsvarar nuvarande börsvärde justerat för nettokassan omkring 4x det förväntade rörelseresultatet 2024 (EV/EBIT) medan p/e-talet uppgår till 7. Det är lågt men tyska konkurrenter såsom BMW och VW värderas betydligt lägre. Även amerikanska GM handlas till endast EV/EBIT 2,9x och p/e 4-5. Med det som grund blir slutsatsen samma som förra gången: Volvo får rulla vidare utan oss.

Volvocar analysgraf

Av
Sebastian Lang Analytiker