Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1929 (2 februari 2022)
VOLV B | Large Cap | 212,6 kr | KÖP
Under Q4 ökade nettoomsättningen med 6% till 102,4 Mdr kr (96,9). Justerat för valutakursförändringar och avyttringen av UD Trucks var ökningen 12%. Det justerade rörelseresultatet försämrades till 10 060 Mkr (10 934), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 9,8% (11,3). För helåret landade rörelsemarginalen på 11%, jämfört med 8,4% föregående år.
Volymerna var betydligt högre än marknadens prognoser, medan marginalerna var något lägre inom Trucks och VCE. Med en återhämtning i ekonomin efter svårigheterna 2020, innebar växande transportvolymer och förbättrad byggaktivitet att Volvos kunder ökade utnyttjandet av sina flottor, vilket var tillbaka på den nivå som rådde före covid-19.
Situationen i den globala leveranskedjan för halvledare och andra komponenter är dock fortsatt instabilt, präglat av störningar, oförutsägbarhet och brist på fraktkapacitet. Därför kommer Volvo även fortsättningsvis att ha störningar och stopp i både tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen. Bolaget har haft extra kostnader för att hantera produktionen på grund av störningar i leveranskedjan samt högre material- och fraktkostnader.
Efterfrågan på lastbilar är fortsatt hög på nyckelmarknaderna. Det som stack ut i rapporten var exempelvis orderingången. På lastbilar uppgick den till 68 333 lastbilar jämfört med marknadens estimat om 54 815 lastbilar. Efterfrågan på anläggningsmaskiner (VCE) var fortsatt god i Europa och Nordamerika, driven av hög byggaktivitet och investeringar i infrastruktur. Dock noterade Kina som väntat en kraftig nedgång. Ledningen upprepar samtliga sina marknadsprognoser för innevarande helår när det gäller lastbilar men sänker marknadsprognosen för anläggningsmaskiner i Kina.
Även efter att ha delat ut 50 Mdr kr under 2021, inklusive likviden från försäljningen av UD Trucks, hade Volvo vid slutet av året en nettokassa på 66 Mdr kr, exklusive pensions- och leasingskulder. Styrelsen föreslår i samband med bokslutet en ordinarie utdelning om 6,50 kr per aktie och en extra utdelning om 6,50 kr per aktie. Marknaden hade väntat sig mer än så och det var den främsta orsaken till att aktien såldes ned 3,5% i samband med bokslutet. VD Martin Lundstedt sade i ett uttalande i samband med rapporten att styrelsen har hittat en bra balans och påpekar att bolaget i somras delade ut 9,50 kr per aktie efter försäljningen av UD Trucks. Därmed betalar Volvo ut nästan hela kassaflödet och behåller en stark kassa.
Eftersom Stockpicker förväntar sig en uppgång på lastbilsmarknaderna i både Nordamerika och Europa, räknar vi med att Volvo kommer att uppvisa en bra hävstång i resultatet på den ökade försäljningen framöver. Det borde i sin tur leda till rekordmarginaler.
Volvo handlas till ett P/E-tal på ca 11 medan EV/EBIT-multipeln ligger nedåt 7x. Lägg därtill en direktavkastning kring 6-7% och det är verkligen inte svårt att tycka att dagens värdering är allt för låg. Konjunkturen spås förbli god och Volvo har under de senaste åren bevisat att lönsamheten är mer stabil och ligger på en högre nivå än historiskt.
Vi upprepar Köp med riktkursen om 240 kr. På sikt ser vi till och med en större uppsida än så när väl den kinesiska anläggningsmaskinmarknaden återhämtar sig och leveranskedjan förbättras.