Vi kommer nu att gå igenom hur en grundligare och mer kvalitativ företagsbedömning kan göras. Vi avslutar med att ge dig vägledning om hur en relativvärdering kan gå till rent praktiskt.
5.1 Företagsekonomi
Som vi berättat är goda kunskaper i företagsekonomi en bra förutsättning för den som ska göra framtidsprognoser för företag. Idag finns det väldigt många privatpersoner som handlar aktivt med aktier och även många som försöker sig på att göra sina egna amatöranalyser. Många av dem saknar någon form av utbildning i företagsekonomi. Aktiva aktiesparare är dock ett mycket vetgirigt släkte, varför många av dem suger åt sig all den kunskap de kommer över. Detta är en mycket god egenskap för den som vill lyckas med sina företagsanalyser och aktieaffärer. Det är aldrig för sent att tillägna sig kunskaper inom företagsekonomi.
Ämnet företagsekonomi är brett. I detta ryms en rad delämnen såsom redovisning, marknadsföring, organisationsteori, finansieringsteori, finansiell ekonomi med mera. För den som vill lära sig mer om de finansiella marknaderna och företagsvärdering är bland annat de två sistnämnda delämnena särskilt intressanta. Men beteckningarna varierar mellan olika utbildningsinstitutioner och används inte alltid konsekvent. Hur som helst så har den som sysslar med att värdera företag användning av kunskaper inte bara inom de finansiella ämnena. Givetvis är ämnen inom redovisning synnerligen angelägna. En skicklig analytiker har breda kunskaper som spänner över de flesta delområden som finns. Även kunskaper inom nationalekonomi är givetvis värdefulla.
För dig som saknar företagsekonomisk utbildning finns det all anledning att bygga på dina kunskaper, antingen genom att studera i ämnet på något av landets Universitet, någon av våra Högskolor eller på någon annan form av utbildningsinstitution. Om dina ambitioner inte är mycket höga så kan du nöja dig med att på egen hand börja botanisera bland litteraturutbudet inom företagsekonomi.
När det gäller de finansiella marknaderna och specifikt företagsvärdering finns det några titlar som är väl värda att lyfta fram:
"Principles of Corporate Finance", Richard A. Brealey and Stewart C. Myers.
"Valuation – Measuring and Managing the Valute of Companies", McKinsey & Company, Inc., Tom Copeland, Tim Koller, Jack Murrin.
"The dark Side of Valuation – Valuing Old Tech, New Tech, and New Economy Companies", Aswath Damodaran.
5.2 Schematisk lathund
När du ska värdera ett företag är det givetvis av stor vikt att du har lärt känna företaget. Vi ska nu ge en liten enkel lathund som du kan använda dig av för att säkerställa att du åtminstone inte missar det väsentligaste. För dig som känner att du mäktar med en djupare analys och ett mer grundligt framtagande av framtidsprognoser är följande en bra arbetsgång:
Sätt dig in i företaget i detalj. Tag reda på så mycket som möjligt om följande:
- Historik: Hur företaget har kommit till och vilka de viktigaste händelserna genom åren är. Något av kuriosa, men trots allt viktigt för att verkligen förstå företaget.
- Affärsidé och mål: Vad går verksamheten ut på? Vilka är målen med verksamheten? Vilka är företagets finansiella mål?
- Ägare: Vilka är företagets största ägare? Vilka eventuella andra kopplingar utöver just ägandet finns mellan dessa och företaget?
- Styrelse, VD och övrig ledning: Vilka är det som styr och ställer i företaget? Är det personer som är kända för att göra ett exceptionellt bra jobb? Vad har styrelsen för eventuella uppdrag i andra företag?
- Personal: Hur är personalen sammansatt med avseende på ålder, kön, utbildningsnivå och så vidare? Är personalomsättningen hög eller låg?
- Organisation: Hur är företaget uppdelat på till exempel olika affärsområden och vad finns inom dessa områden?
- Produkter och tjänster: Vilka är företagets produkter och tjänster?
- Leverantörer: Vilka är leverantörerna?
- Kunder: Vilka är kunderna?
- Konkurrenter: Vilka är företagets konkurrenter?
Gör en omvärldsanalys enligt följande:
- Miljöanalys: Vilken miljö verkar företaget i? Är den komplex eller stabil? Rör det sig om en bransch i kraftig tillväxt där företaget dessutom verkar på olika geografiska marknader, vilket ställer höga krav på en väl fungerande organisation? Om miljön kännetecknas av snabba och rentav oväntade förändringar blir ett framtidsinriktat perspektiv vid analysen av företaget extra angeläget. Om miljön i stället är stabil blir en noggrann och djup historisk analys extra värdefull. Hur kan miljön utvecklas på sikt och hur påverkar det?
- PEST-analys: En populär modell där Politiska, Ekonomiska, Sociala och Teknologiska faktorer som påverkar företagets position och dess verksamhet i sig studeras, både hur de påverkar idag och hur de påverkar i framtiden. Politiska faktorer kan exempelvis vara införande av strafftullar eller andra handelssanktioner, avreglering av statligt monopol på en viss marknad, miljölagar, arbetsmarknadslagstiftning, och så vidare. Ekonomiska faktorer kan röra sig om valutakurser, konjunkturen i olika länder liksom inflation och räntenivå i dessa länder, och så vidare. Sociala faktorer kan utgöras av mode, trender, demografiska förhållanden, människors utbildningsnivå, och så vidare. Teknologiska faktorer är till exempel hur snabbt den teknologiska utvecklingen i samhället går i sig och även specifikt inom företagets bransch, hur väl företaget ligger till i denna utveckling, och så vidare.
- Konkurrensanalys: Här kan med fördel till exempel Michael E. Porters femkraftsmodell användas, vanligen kallad Porters femkraftsmodell. Utifrån denna analyseras företagets bransch närmare och en sammanställning av företagets konkurrenssituation görs. Detta är mycket viktigt för att de prognoser som sedan görs för företaget ska bygga på rimliga antaganden. I Porters femkraftsmodell studeras konkurrensen på den befintliga marknaden, konkurrens från potentiella etablerare, kunders och leverantörers förhandlingsstyrka samt hot från substitutprodukter och –tjänster.
Om konkurrensen från befintliga konkurrenter är hård, är bland annat risken för minskad lönsamhet stor. Företaget kommer då att bli tvunget att i högre grad satsa på ökad kundservice, lägre priser, ökad marknadsföring med mera för att inte halka efter. Om det finns betydande nedläggningshinder riskerar det att leda till överkapacitet i branschen. Sådana nedläggningshinder kan vara en hög grad av specialiserade anläggningstillgångar vilka är svåra eller omöjliga att sälja, stora fasta kostnader för nedläggning, statliga hinder med mera. Eventuella nya konkurrenter innebär ökad konkurrens och på sikt risk för lägre lönsamhet. Här blir eventuella inträdesbarriärer i branschen viktiga att analysera. Vilka hinder finns det för potentiella etablerare och vad krävs för att ta sig in i branschen som nykomling? Betydelsefulla hinder i en bransch är exempelvis stort kapitalbehov, krav på stordriftsfördelar och stort behov av distributionskanaler.
Kundernas förhandlingsstyrka är betydelsefull för lönsamhetens utveckling på sikt. Om företagets produkter eller tjänster är snarlika konkurrenters är det troligt att kunderna väljer det billigaste alternativet. Vidare är det då lättare för kunderna att spela ut konkurrenterna mot varandra. Med mer unika produkter eller tjänster har företaget ett bättre förhandlingsläge gentemot kunderna. Om kunderna är få medan företagen som konkurrerar om dem är många, ökar sannolikt kundernas förhandlingsstyrka och tvärtom. Om företaget är särskilt beroende av en enda eller ett fåtal kunder är det ett riskmoment.
Leverantörernas förhandlingsstyrka beror i analogi med vad som sades ovan om kundernas förhandlingsstyrka mycket på hur många leverantörer det finns i förhållande till antalet företag i branschen. Är det många leverantörer som slåss om att få leverera till företagen eller är det i stället så att det är många företag som slåss om få leverantörer. Vad har de olika leverantörerna att erbjuda? Är deras erbjudanden snarlika eller unika? Detta spelar givetvis stor roll för deras förhandlingsstyrka. Om företaget är särskilt beroende av en enda eller ett fåtal leverantörer är det ett riskmoment. Även leverantörernas förhandlingsstyrka är betydelsefull för lönsamhetens utveckling på sikt.
Hotet från substitut utgörs av eventuella andra typer av produkter och tjänster som har samma funktioner och tillgodoser samma behov hos kunderna. Exempel på substitut är vanliga brev per post och e-post. Om hotet från substitut är omfattande föreligger risk för försämrad lönsamhet.
TIPS! Du kan läsa mer om femkraftsmodellen i boken "Konkurrensstrategi", vilken alltså är skriven av Michael E. Porter.
Analysera företagets strategi:
- Hur bearbetar företaget marknaden (kunderna) och hur hanterar det konkurrensen? Satsar företaget på att på att hålla lägsta pris och/eller de lägsta kostnaderna? Riktar det sig till en viss del av marknaden eller hela marknaden? Satsar företaget på att ha kvaliteter i sina produkter eller tjänster som gör dessa unika eller ej? Hur påverkar företagets strategi dess lönsamhet i framtiden?
Analysera företagets livscykel:
- Befinner sig företaget i en introduktions-, tillväxt-, mognads- eller nedgångsfas? Var befinner sig företagets olika produkter eller tjänster i för fas? Hur påverkar det företaget som helhet? Hur ser det ut för branschen som helhet?
SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats):
- Vilka är företagets styrkor och svagheter? Vilka är dess möjligheter och vilka är hoten? Exempel på styrkor är leverantörsoberoende, en VD med gedigen erfarenhet från branschen, en väl fungerande organisation och marknadsledande produkter. Svagheter kan vara till exempel beroende av ett fåtal stora kunder, mycket liten eller obefintlig satsning på forskning och utveckling och beroende av en enda produkt eller tjänst. Möjligheter kan exempelvis utgöras av potentiella avregleringar som öppnar upp nya marknader och hot kan exempelvis bestå av risker för kraftiga valutakursförändringar eller handelssanktioner.
Historisk finansiell analys, bland annat med hjälp av de olika nyckeltal vi har gått igenom:
- Studera företagets omsättningstillväxt, lönsamhet, produktivitet och effektivitet idag och historiskt. Försök i möjligaste mån att få med en hel konjunkturcykel. Studera gärna även omsättningsutvecklingen uppdelat på olika geografiska marknader, inom olika affärsområden och om möjligt på samma sätt även lönsamhetsutvecklingen.
- Använd ett DuPont-schema för att i detalj studera hur delarna i företaget hänger ihop och hur dessa påverkar lönsamheten. Du kan med fördel ställa upp schemat i tabellform och för samtliga år som du studerar.
- Använd hävstångsformeln för att bland annat se hur företagets kapitalstruktur påverkat lönsamheten genom åren.
- Studera företagets finansiella motståndskraft på kort och lång sikt och hur denna förändrats under de studerade åren.
Framtidsprognoser:
- Utgå från resultaten du kommit fram till ovan och beakta punkter vi tog upp i 4.2.1 Stöd för framtidsprognoser, vilka inte ges av ovanstående.
- Utveckla 3 olika prognosscenarier, ett optimistiskt, ett pessimistiskt och ett normalscenario som är det mest troliga.
- Använd gärna DuPont-schemat i tabellarisk form för att bygga upp dina prognoser från grunden.
- Använd sedan gärna hävstångsformeln för att ta fram prognoserna för räntabiliteten på eget kapital. Studera då också riskerna i företaget genom att titta på olika utfallsmöjligheter. RT visar på rörelserisken i företaget, (RT – RS) * S/E den finansiella risken och RE den totala risken. Detta på så sätt att du kan studera rörelserisken genom att titta på hur förändringar i RT slår på RE och på samma sätt den finansiella risken genom att titta på hur förändringar i (RT – RS) * S/E slår på RE. När du studerar förändringar i båda dessa får du en bild av den totala risken i företaget.
- Ställ gärna upp balans- och resultaträkning för respektive år i dina framtidsprognoser. Det underlättar bedömningar om rimligheten i olika antaganden, som till exempel de som rör marginalmått och avkastningstal.
5.3 Relativvärdering i praktiken
Du är nu redo att jämföra värderingarna av olika företag med varandra. Vi ska ge dig tips på hur detta kan gå till och vad du bör tänka på. Låt oss dock börja med att betona ett par saker:
VARNING! Om du tillämpar relativvärdering utan att komplettera detta med någon annan värderingsmetod är du beroende av att jämförelseföretagen är rätt värderade för att du inte ska riskera att dra felaktiga slutsatser. Det kan finnas faktorer som gör att ett eller flera enskilda företag tillfälligt värderas långt under eller över motiverat värde. De motiverade värden som ges av relativvärdering får inte tas för absoluta. De är just relativa och bör i första hand användas för att få en indikation på i vilken grad en viss aktie är över- eller undervärderad i förhållande till andra. Relativvärdering bör egentligen användas som ett komplement till andra mer komplicerade värderingsmodeller där absoluta värden beräknas. Detta för att verifiera och bekräfta slutsatserna av dessa andra modeller.
Vid relativvärdering gäller det att tänka på skillnader mellan företagen ur alla synvinklar, det vill säga när det gäller storlek, finansiell motståndskraft, förväntad vinsttillväxt och så vidare. För att det ska kunna anses motiverat att två företag har samma värden för aktierelaterade mått, till exempel P/E-talet, och mått relaterade till företagsvärde, som exempelvis EV/FCF, krävs en hel del. Det krävs nämligen att företagen är så gott som identiska ur olika synvinklar, både när det gäller läget i dag och när det gäller de framtidsprognoser som värderingen bygger på. Att de skulle vara identiska är inte sannolikt och därför måste skillnader mellan företagen beaktas.
För att åskådliggöra vilka antaganden prognoserna bygger på i syfte att underlätta en studie av rimligheten i dessa, är det lämpligt att ta med värden för tillväxten i såväl omsättning, kassaflöde som resultat. Likadant är det lämpligt att ta med marginalerna för de olika resultatmått som finns med liksom räntabilitetsmått, till exempel räntabiliteten på eget kapital. Det kan vara en god idé att relatera även kassaflödet till omsättningen. Allt som sagt för att åskådliggöra vilka antaganden prognoserna bygger på och för att i tabellen/tabellerna ta med så mycket som möjligt av det som behöver beaktas vid en jämförelse. Således är det även lämpligt att ta med olika finansiella mått.
När det gäller vilket resultat som ska användas i värderingsmultiplar baserade på ett resultat på rörelsenivå, det vill säga EBITDA, EBITA eller EBIT beror det naturligtvis, som vi tidigare berättat, på likheter och skillnader mellan företagen. Det kan dock vara lämpligt att ta med flera av dem för att särstudera hur olika effekter påverkar värderingarna, till exempel med och utan goodwillavskrivningar. Av samma anledning kan det vara en god idé att ta med det goodwilljusterade P/E-talet.
5.3.1 Att beräkna ett relativt värde på ditt företag
Tabellen i exemplet ovan kan utnyttjas på olika sätt beroende på förutsättningarna. Om det finns anledning att anse att ditt företag bör åsättas samma värderingsmultiplar (aktierelaterade mått där aktiekursen sätts i relation till ett visst värde samt mått relaterade till företagsvärde) som ett visst företag i gruppen är det givetvis intressant att jämföra värderingsmultiplarna för ditt företag och de för detta. Är det i stället som så att det finns skäl att åsätta ditt företag värderingsmultiplar som ligger mer i mitten av hela gruppen tittar du på medianvärdena för gruppen.
Ett annat alternativ är att du har identifierat två företag mellan vilka ditt företag kan anses passa in. Ytterligare ett alternativ är ett fall där du identifierat ett jämförelseföretag som ditt företag bör åsättas något högre värderingsmultiplar än, men där det är svårt att se hur stora skillnaderna bör vara. Räkna då på det andra företagets multiplar och se om ditt företag kanske redan utifrån dessa har en stor uppgångspotential. När du relaterar värderingen av ditt företag till ett enda annat eller ett par andra företag ur gruppen är det givetvis viktigt att du beaktar huruvida dessa i sin tur är rimligt värderade i förhållande till resten av gruppen.
För att det ska kunna anses rimligt att två företag ska åsättas samma värde för en viss värderingsmultipel baserad på ett visst år, krävs det bland annat att den förväntade framtida tillväxten för basen i multipeln (värdet i nämnaren) för åren därefter är lika stor för de båda företagen. Sedan tillkommer naturligtvis en rad andra överväganden kring eventuella skillnader mellan företagen, såsom att de kan innebära olika risknivå ur olika aspekter, vilket vi kommer in på senare.
OBS! När du ställer upp en tabell och beräknar genomsnittet respektive medianen för olika nyckeltal ska du inte ta med det företag du vill värdera i gruppen. Detta eftersom värdena för ditt företag annars kommer att påverka de genomsnitts- och medianvärden som du sedan eventuellt kommer att använda för att värdera ditt företag. Behandla alltså ditt företag separat. Var också noga med att beakta hur omfattande handeln i jämförelseföretagens aktier är. Om handeln är starkt begränsad kan inte prissättningen anses vara marknadsmässig och stora svängningar på kort tid kan då förekomma enbart av det skälet.
Utifrån de värden på olika värderingsmultiplar (P/E, EV/FCF och så vidare) som du kommer fram till som motiverade för ditt företag kommer du att erhålla olika värden på företaget. Notera dessa och speciellt det största respektive minsta värdet. Någonstans i detta intervall bör värderingen av ditt företag ligga. Notera speciellt ifall en enstaka eller ett par av värderingsmultiplarna ger värden som avviker kraftigt från de värden som de andra ger. Analysera orsakerna och rensa vid behov bort dessa värden.
För företag som funnits noterade i många år och över åtminstone en konjunkturcykel finns det ytterligare angreppssätt för att göra en värdering. Under förutsättning att inga stora förändringar skett vad gäller företagets sammansättning och inriktning, kan det vara av intresse att studera historiska värderingsmultiplar för företaget. Metoden har sina givna begränsningar och är inget att förlita sig på, utan bör snarare användas som ytterligare beslutsstöd. Speciellt i konjunkturkänsliga företag i mogna branscher kan det vara av intresse att studera hur olika värderingsmultiplar utvecklat sig över en konjunkturcykel.
5.3.2 Särskilda överväganden
Vilket år i din tabell ska du då basera dina jämförelser på? Svaret är inte självklart. Det behöver nödvändigtvis inte vara det sista prognosåret. Vilket år du väljer beror helt enkelt på olika bedömningar som du gör. Är det kanske så att det är från och med ett visst år i tabellen som ditt och ett annat företag är direkt jämförbara eller som ditt företag kan anses vara motiverat att placera i mitten av jämförelsegruppen, mellan två företag och så vidare?
Är kanske prognoserna efter ett visst år behäftade med så hög grad av osäkerhet att du inte bör basera jämförelsen på dem utan på prognoserna från ett tidigare år? Värt att tänka på är också att även om dina prognoser om framtiden skulle slå in till punkt och pricka och dina bedömningar i övrigt är korrekta så kan det ta lång tid för marknaden att anpassa sina förväntningar på och värderingarna av de olika företagen.
När företag jämförs med varandra gäller det även att tänka på att faktorer som företagens storlek och omfattningen på handeln i de olika företagens aktier spelar stor roll för värderingen. Detta blir uppenbart när vi kommer in på kassaflödesbaserad värdering. Vid relativvärdering finns det inget enkelt sätt att kvantifiera (beräkna) inverkan på värderingen av skillnader i risknivå kopplade till dessa och andra faktorer.
Ett litet företag är ur en placerares synvinkel per definition mer riskfyllt än ett större och en aktie där handeln är starkt begränsad innebär ett högre risktagande än en aktie där handeln är omfattande, vilket drar ner värderingen. Detta eftersom det uppstår en svårighet för en placerare att gå in och ur ett innehav i aktien på kort tid och utan att påverka kurssättningen. Vidare undviker de större placerarna de mindre företagen, bland annat av detta skäl.
Sedan gäller det som sagt att studera de företagsspecifika riskerna vad gäller finansiell motståndskraft och känslighet för olika faktorer, till exempel via hävstångsformeln.
5.3.3 Brist på jämförelseobjekt
Det är långt ifrån alltid som det går att hitta mer än enstaka jämförelseobjekt till ett företag på den svenska börsen. Det ställer givetvis till problem. Det finns inga enkla sätt att lösa problemet, men jämförelser med företag i branscher som är beroende av samma faktorer och i liknande utsträckning kan då göras parallellt för att få ytterligare beslutsstöd. Dessutom kan jämförelseobjekt sökas på utländska börser. För dessa kan det dock vara svårt att göra grundliga analyser och rimliga prognoser. Då gäller det att söka efter professionella analytikers bedömningar i respektive land.
Men svenska företag noterade i Sverige och utländska företag noterade på utländska börser kan inte jämföras utan vidare. Ett svenskt och ett utländskt företag som i övrigt är identiska och har identiska framtidsutsikter kan värderas helt olika utan att någon felprissättning råder. Skillnader i till exempel marknadsriskpremie mellan de båda länderna är bara en faktor som kan förklara skillnader i värdering mellan de båda. Vad marknadsriskpremie är kommer vi in på i samband med kassaflödesbaserad värdering. Ytterligare faktorer som kan förklara värderingsskillnader är skillnader mellan de båda länderna när det gäller redovisningsprinciper och skatteregler. Om sådana skillnader föreligger måste kanske justeringar göras.
Trots allt kan dock en titt på värderingarna av utländska branschkollegor ge en viss fingervisning huruvida värderingen av ett företag är omotiverat hög eller låg. Särskilt om skillnader beaktas, såsom skillnader i marknadsriskpremie. Om inga betydande marknadsspecifika skillnader föreligger kan i stället jämförelser med utländska företag göras på samma sätt som med andra svenska jämförelseobjekt. När företag i samma bransch jämförs är det till råga på allt vanligt att deras verksamheter skiljer sig åt en del, oavsett om det är enbart svenska företag eller även utländska företag med i jämförelsen. Då gäller det givetvis att ta hänsyn till hur detta påverkar i analysen.
5.4 Proffsens prognoser
Om du inte mäktar med att göra egna framtidsprognoser kan du i stället välja att utgå från de prognoser som professionella analytiker gör. Kanske är det så att du väljer att göra egna framtidsprognoser enbart för ett företag som du själv fastnat för, medan du för jämförelseföretagen använder dig av professionella analytikers prognoser. Det kan ju vara så att du identifierat ett företag som du anser att professionella analytiker missbedömt eller inte upptäckt ännu och vill kontrollera huruvida dina prognoser innebär att företagets aktier är köpvärda relativt de marknadspriser som råder för jämförelseföretagen baserat på analytikers prognoser för dessa.
Givetvis kan du också utföra relativvärdering mellan företag helt baserat på professionella analytikers prognoser, det vill säga leta efter aktier där marknaden förefaller bygga prissättningen av ett visst företag på lägre förväntningar än de som analytiker gör för detta. Sedan kan du göra dina egna prognoser för företaget och göra en ny kontroll.
KOM IHÅG! Beakta det vi sagt om användandet av prognoser gjorda av professionella analytiker i avsnitt 4.1.3 Professionella analytikers prognoser
När du gör jämförelser med andra företag och har tillgång till professionella analytikers prognoser för ett antal jämförelseföretag är det en god idé att ta särskild hänsyn till analytikernas eventuella bedömningar om motiverade kurser, så kallade mål- eller riktkurser, för aktierna i de företag de värderat. Har du identifierat ett företag som vid en jämförelse ter sig undervärderat jämfört med ett antal jämförelseföretag är det av intresse att se efter vad analytikernas slutsatser om jämförelseföretagen är utifrån de prognoser analytikerna ställt upp. Det händer givetvis att en analytiker utifrån sina prognoser kommer fram till att en aktie är övervärderad, det vill säga att det rådande marknadspriset inte kan motiveras utifrån analytikerns prognoser för företaget. Sådana uppgifter är det viktigt att beakta.
OBS! Marknadens värdering av ett visst företag bygger på de förväntningar som olika köpare och säljare har på företaget. En enskild analytikers prognoser för ett visst företag kan inte ses som representativ för marknadens samlade bedömning. Dock kan en enskild analytikers prognoser få mycket stort genomslag på kurssättningen i ett mindre bolags aktie. Om du får tillgång till genomsnittet för ett mycket stort antal analytikers prognoser för ett företag, så kallade consensusprognoser, har du kommit så nära du kan den samlade bedömning som ligger till grund för marknadens prissättning av företagets aktie. För att få en bättre uppfattning skulle du vara tvungen att intervjua samtliga aktörer på marknaden, och det är en orimlighet.
Det är alltid önskvärt att, i de fall där du själv gör prognoser för såväl ditt företag som företagen i jämförelsegruppen, ställa upp separata tabeller baserade på professionella analytikers prognoser. Dina prognoser kan ju skilja sig mycket kraftigt från de prognoser som marknadens prissättning baseras på. Bara för att ett företag utifrån dina prognoser förefaller köpvärt jämfört med ett annat företag som du gjort prognoser för, är det inte säkert att marknaden håller med dig. Marknaden kanske baserar sin prissättning av jämförelseföretaget på högre prognoser än de du ställt upp för detta.