Stäng
Så skapar du en extra inkomst från börsen. Till vilken mailadress ska vi skicka guiden?
Teckna emission i Cyxone
20.01.2022

Teckna emission i Cyxone

Cyxone är ett svenskt medicinskt plattformsföretag i kliniskt skede som fokuserar på att utveckla nya lösningar för patienter som lider av svåra autoimmuna sjukdomar såsom reumatoid artrit (RA) och multipel skleros (MS). Med ett starkt team av experter inom läkemedelsutveckling och flera nyckelpersoner från biotech och läkemedelsindustri tar Cyxone nu nästa viktiga steg i utvecklingen av sin ledande läkemedelskandidat Rabeximod.

Cyxone grundades 2015 och aktien handlas sedan 2016 på Nasdaq First North Growth Market. Företaget har för närvarande tre unika projekt i klinisk fas, som alla utvecklas mot viktiga och värdeskapande milstolpar.

I utvecklingsportföljen ingår Rabeximod, som befinner sig i klinisk Fas 2 för behandling av patienter med reumatoid artrit (RA). Cyxone har även under 2021 genomfört en Fas 2-studie för att undersöka effekten av Rabeximod i patienter med covid-19 för att förhindra utveckling av akut andnödssyndrom (ARDS) – ett livshotande tillstånd som kan leda till döden. Företaget utvecklar också T20K som en ny behandling för multipel skleros (MS), baserat på positiva prekliniska resultat och en framgångsrik men begränsad Fas 1-studie i infusionsform. Ytterligare prekliniska studier behöver utföras eftersom Cyxone inte avser att utveckla infusion som administreringsform.

Företaget är väl positionerat för att bli en viktig aktör inom området sjukdomar för immunsystemet, och har som målsättning att genom innovativa produkter förbättra patienternas livskvalitet, sänka sjukvårdskostnaderna och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

Den 21 januari är sista dagen att teckna den pågående nyemissionen.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 3 januari – 21 januari 2022.

Teckningskurs: 1,75 SEK per aktie.

Handel med teckningsrätter: 3 januari – 18 januari 2022.

Handel i BTA: Handel med betalda tecknade aktier kommer att äga rum på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 3 januari 2022 till och med att företrädesemissionen registreras hos Bolagsverket, vilket förväntas ske under vecka 5, 2022.

Emissionsbelopp: Cirka 66,9 miljoner SEK.

Offentliggörande av utfall i företrädesemissionen: Omkring den 25 januari 2022.


Dokument och filer

Emissionssite

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Anmälningssedel

Prospekt

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Stockpicker intervjuar - Cyxone
17.01.2022

Stockpicker intervjuar - Cyxone

Cyxone är ett svenskt medicinskt plattformsföretag i kliniskt skede som fokuserar på att utveckla nya lösningar för patienter som lider av svåra autoimmuna sjukdomar såsom reumatoid artrit (RA) och multipel skleros (MS). Med ett starkt team av experter inom läkemedelsutveckling och flera nyckelpersoner från biotech och läkemedelsindustri tar Cyxone nu nästa viktiga steg i utvecklingen av sin ledande läkemedelskandidat Rabeximod.

Could you tell us a bit about yourself and your background?

– The innovations which have taken place in medical and life science technologies during my career are inspiring and it is an honor to be part of this exciting field. We are all impacted by illness in some way when our family members, friends or we ourselves suddenly have to deal with illness and it is motivating be part of a company and industry which tries to understand disease and treat it. As a scientist entrepreneur I have been CEO and founder of 2 early stage biotech startups prior to taking the helm at Cyxone and have also served as Director of Business Development for a number of small biotech companies where I focused on company building and deal making. 

tara

Tara Heitner, VD

My background is as a scientist: I trained as a scientist in Canada, where I am originally from, earning a PhD in Chemistry from McGill University. Subsequently I completed a post doctoral fellowship at University of California San Francisco working on therapeutic antibody drug discovery and development. I earned an MBA at Danish Technical University in Lyngby after which I founded my own consultancy firm supporting biotech companies in strategic and corporate management.

I have worked as a scientist both in a large pharmaceutical setting as well as in small biotech start-ups spun out of some of the top universities in the world including MIT and Harvard. In my career I have worked mainly in drug discovery and evolved toward non-clinical and clinical drug development. My experience spans modalities and indications including autoimmune diseases such as lupus, rheumatoid arthritis and multiple sclerosis, cancer and lifestyle diseases such as diabetes. I have worked on the discovery and development of small molecules, antibodies, peptides and cell therapies.

Fundamental science and the passion of scientist inventors that we work closely with drive us forward as well as patients who reach out to us for help. These drivers are key including the team of colleagues and experts to propel our innovations forward from concept to product.

Please give our readers an introduction to Cyxone.

– Cyxone is a Swedish clinical stage biotech company with a pipeline of assets focused on therapies for disorders of the immune system with a special focus on autoimmune diseases. Currently our lead asset and indication is Rabeximod in development for rheumatoid arthritis followed by T20K in development for multiple sclerosis. Both are first in class drug candidates with novel modes of action which aim to deliver therapeutic benefit to patients underserved by current therapies and avoiding deleterious side effects which limit current therapies.

Cyxone is an emerging biotech company which has increased in size 4 fold within my tenure and which continues to grow organically with experts specialized in our core therapeutic areas, with subject area knowledge and with a passion for driving innovation for our patients and healthcare systems.

Could you elaborate on Cyxone's business model?

– Cyxone’s business model is to in license promising early stage assets at or near the IND submission stage with high commercial potential through addressing large market indications with niche unmet needs. We aim to developed to proof of concept stage (Phase 2b) and then out-license to a suitable strategic partner for late stage development and commercialization. The reason for this business model is the high cost and complexity of late stage development, market authorization and commercialization which can be out of scope for a small company and require a partner to execute successfully. There is also a large value step up after a successful phase 2b trial that a company like Cyxone can leverage for commercialization via out licensing.

cyx

Cyxone is currently raising 66,9 MSEK. How are you going to use this capital? 

– The funding will be applied mainly to intensifying activities for the Rabeximod in rheumatoid arthritis throughout this year, and part of next year.

Walk us through the upcoming events of importance in 2022.

– We have many events to look forward to in 2022 including regulatory approvals for initiation of our RA trial and first patients enrolled. For our exciting program in multiple sclerosis non-clinical operations will also be initiated. As we move our clinical programs forward, we continue to run preclinical programs to further elucidate the way our drugs work in the body and to explore more diseases where they bring significant benefit. These explorations will deliver exciting news that will support the expansion of our pipeline and increase partnership potential.

We also have the planned IND and uplisting to the main market to look forward to this year.

What is the size of Cyxone's potential market for rheumatoid arthritis?

– Taking a very conservative view, let us assume that we are targeting methotrexate non responders primarily, and attaining 20% market penetration. If we consider only the EU and USA markets and assume pricing is similar to JAK inhibitors, we can assume a market of over 1 B USD. We will however explore Rabeximod in both other RA patient subsets and in additional indications so there is a good possibility of an even larger market.

Why is there a need for more treatments within RA?

– In RA there are many drugs such as methotrexate available as first line therapy and biologicals and JAK inhibitors as second and third line therapy and these help some patients sufficiently. However, there are many patients who do not respond to these treatments, who respond inadequately, or whose response to the treatments declines over time. In addition, some patients cannot tolerate the treatments and develop unacceptable side effects. So there is still a huge unmet need in the RA therapeutic area.

Firstly, Rabeximod is a drug that works in the body very differently from current therapies (i.e., it has a novel mechanism of action). So, we aim to develop an innovative form of treatment that can address patients underserved by current therapies, especially those who do not respond early on to treatment with methotrexate. Secondly, Rabeximod is taken as a pill by swallowing so it is easier to administer than biologicals. Finally, Rabeximod has been shown to have a favorable safety and tolerability profile in earlier clinical trials. So we expect to provide a therapy which has better tolerability (due to the more favourable safety profile).

According to you, what makes Cyxone an interesting company for investors?

– As an emerging biotech, Cyxone has undergone significant changes in the last year which position it to deliver on its potential. Our assets have strong potential for a large market share in RA and MS, but because of the novel modes of action of Rabeximod and T20K, central to many autoimmune diseases, and the long patent lifetime, Cyxone is planning to develop these assets for additional indications meaning greater potential value to our shareholders. The investment in our expanding team will also ensure that we can run our drug development programs expertly and efficiently for the best results.

Finally, what is your long-term vision for Cyxone? Where do you see the company 5 years from now?

– My 5 year vision is for Cyxone to become a company with a product on the market for rheumatoid arthritis and 2-3 strategic partnerships in place. We will have 2-3 programs in clinical development and we will have expanded our pipeline to include additional indications for Rabeximod and T20K. In addition, we will have in-licensed additional high potential assets. My intention is to grow the team and build a company with the core infrastructure and capabilities required to develop a strong pipeline of programs focused on delivering innovative, safe and life changing therapies for autoimmune diseases, neuroinflammatory diseases and other disorders of the immune system. We also intend to remain primarily a Swedish company, working with Swedish companies and hiring Swedish employees, but with an international outlook and openness for international partners and partnerships and international employees..


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 3 januari – 21 januari 2022.

Teckningskurs: 1,75 SEK per aktie.

Handel med teckningsrätter: 3 januari – 18 januari 2022.

Handel i BTA: Handel med betalda tecknade aktier kommer att äga rum på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 3 januari 2022 till och med att företrädesemissionen registreras hos Bolagsverket, vilket förväntas ske under vecka 5, 2022.

Emissionsbelopp: Cirka 66,9 miljoner SEK.

Offentliggörande av utfall i företrädesemissionen: Omkring den 25 januari 2022.


Dokument och filer

Emissionssite

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Anmälningssedel

Prospekt

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Annons
Teckna aktier i DexTech
22.12.2021

Teckna aktier i DexTech

Dextech Medical AB genomför företrädesemission om 58,2 MSEK för utveckling av behandling inom ny cancerindikation

Bolaget har i omfattande pre-kliniska studier, som utförts vid Karolinska Institutet i Stockholm, visat att läkemedelskandidaten OsteoDex har en signifikant tumörcellsdödande effekt i en ytterligare cancerindikation, multipelt myelom. Dessutom, och till skillnad från befintliga läkemedel mot sjukdomen, saknar OsteoDex allvarliga biverkningar.

Det finns betydande likheter mellan mCRPC och blodcancersjukdomen multipelt myelom, såsom tillväxtställe, bennedbrytning och stimulering från osteoklaster. Detta har motiverat DexTechs pre-kliniska studier avseende OsteoDex effekt på multipelt myelom. Studien påvisade att OsteoDex har en tumörsdödande effekt på flera tumörcellinjer med multipelt myelo.

Idag är sista dagen att teckna aktier i DexTech


Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna med anmälningssedel


Kort om emissionen:

Teckningsperiod: 8-22 december 2021

Teckningskurs: 13,0 SEK per aktie. Courtage utgår ej

Handel med teckningsrätter: 8-17 december 2021

Emissionsvolym: 4 476 141 aktier motsvarande cirka 58,2 MSEK före emissionskostnader

Tecknings- och garantiåtaganden: 80% av emissionen



Memorandum

Teaser

Anmälningssedel

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 1 i Streamify
15.12.2021

Nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 1 i Streamify

Streamify AB lanserade under 2019 en högkvalitativ online-baserad plattform för livestreaming inom bl.a. e-handel, nöjes-, musik-, sport- och utbildningsbranschen.

I syfte att finansiera Bolagets marknads- och försäljningsaktiviteter samt vidareutveckling av livestreamingtjänsten, genomförde Streamify vid årsskiftet 2020/2021 en emission av units inför notering på Spotlight Stock Market. Noteringsemissionen tecknades till cirka 539 procent.

Bolaget genomför under 2021 en pivot med ökat fokus på det kraftigt växande segmentet live video shopping (även kallat live shopping). E-handelsföretag kan enkelt integrera Streamifys SaaS-tjänst med befintliga e-handelsplattformar för att erbjuda live video shopping på ett sömlöst och kostnadseffektivt sätt. Under Q4 2021 genomför Streamify en fullskalig lansering av sitt erbjudande inom live video shopping.

Läs mer på bolagets hemsida


Nyttjandeperiod: 25 november – 16 december 2021

Teckningskurs: Varje teckningsoption av serie TO 1 ger innehavaren rätt att teckna en (1) ny aktie i Streamify till en kurs om 7,30 SEK per ny aktie.

Emissionsvolym: Antalet utestående teckningsoptioner av serie TO 1 uppgår till 1 384 800 stycken. Vid fullt nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 1 tillförs Streamify cirka 10,1 MSEK före emissionskostnader. Sista dag för handel med teckningsoptioner är den 14 december 2021.

Antal utestående aktier i Streamify: 7 530 448 stycken.


Länkar

Teaser

Anmälningssedel

Streamify
Stäng×
Relaterade ämnen
25.11.2021
Streamify – Utmanaren inom live video shopping

Streamify – Utmanaren inom live video shopping

I Kina har live video shopping under flera år varit en etablerad försäljningskanal för detaljhandeln.

Tillväxtpotentialen är dock fortfarande enorm och enligt en rapport från konsultfirman McKinsey* skulle live shopping kunna stå för så mycket som 10 – 20% av all e-handel år 2026, om den internationella utvecklingen följer den kinesiska tillväxtkurvan på området.

Fördelarna är många – konsumenten kan skaffa sig en detaljerad bild av produkten utan att behöva lämna huset, samtidigt som varumärken gynnas av en ökad konverteringsgrad samt förbättrad varumärkesattraktion och differentiering.

Någon som tidigt har uppmärksammat trenden är Streamify, ett bolag som startades 2017 och två år senare lanserade en digital plattform som kombinerar livestreaming och e-commerce inom bland annat nöjes-, musik-, sport-, och utbildningsbranschen. Bolagets tjänst riktar sig till både individuella användare och större etablerade aktörer, vilket gör att till exempel e-handlare och influencers kan använda Streamify för att genom Live Video Shopping visa och sälja produkter.

Bolaget befinner sig i en tidig uppskalningsfas men har ett växande antal användare och samarbetspartners. På kort tid har man upplevt en tilltagande tillväxt, till följd av framgångsrika pilotprojekt och ett allmänt stigande intresse från marknaden. Intäkterna är förvisso fortfarande begränsade och för att kunna kapitalisera på sina möjligheter valde man i början av januari att genomföra en börsnotering samt nyemission på drygt 14 Mkr.

Sedan dess har den underliggande operationella trenden varit positiv, även om vissa evenemang och livesändningar inte kunde genomföras som planerat under första halvåret på grund av pandemin. Icke desto mindre lyckades man nästan fördubbla nettoomsättningen under de första nio månaderna i år, jämfört med samma period i fjol, till 0,8 Mkr. I takt med att restriktionerna har släppts, har användningen av bolagets tjänst dessutom ökat, och ledningen har under tiden jobbat intensivt med vidareutvecklingen av både tekniken och affärsmodellen.

Full fokus på live video shopping framöver

Framförallt har man kommit fram till att man ska satsa exklusivt på just live video shopping, där man ser bäst tillväxtpotential och en mindre sårbarhet mot yttre faktorer jämfört med livestreaming av till exempel idrotts- eller musikevenemang. Ambitionen är att bli det bästa alternativet för små och medelstora e-handlare genom att vara en gör-det-själv-tjänst med automatiserad onboarding.

Intresset från diverse aktörer i branschen verkar vara stort och bolaget har många pågående dialoger inom flera olika segment. Flera signerade pilotprojekt är på plats och det finns dessutom färdiga integrationer med e-handelssystem, etablerade partnerskap med bolag i ekosystemet och även första betalande kunder.

Ett exempel på ett sådant partnerskap är det med Showroom som egentligen omfattar två olika avtal. Det första rör ett renodlat kundleverantörsavtal där Streamify är teknisk leverantör för Showrooms nyligen lanserade koncept ”Showroom Originals”. Det andra avtalet är utformat som ett partneravtal där Streamify och Showroom tillsammans erbjuder e-handlare en konkurrenskraftig lösning som ska tillåta även mindre e-handlare att kunna erbjuda live video shopping till sina kunder.

Spännande är även samarbetet med fastighetsbolaget Diös kring deras koncept PickPackPost och PopUp Market. Tanken är att utveckla ett erbjudande med live video shopping för varumärken och butiker, där lösningen handlar om att knyta ihop den fysiska köpupplevelsen med den digitala. Blir utfallet bra är det nog inte långsökt att den här typen av lösning kommer vara efterfrågad även av andra fastighetsägare, köpcentra och företagshotell runt om i världen.

En kvalitetsstämpel och samtidigt bra reklam fick man nyligen när Nordens största e-handelsevent D-Congress gick av stapeln. Det var nämligen via Streamifys plattform som det gick att köpa digitala biljetter och följa eventets föreläsningar och studioprogram. Med tanke på att D-Congress brukar vara en samlingspunkt för Nordens e-handlare borde det har varit ett ypperligt tillfälle att visa upp tjänsten för potentiella kunder.

Siktar på 1 Mkr i återkommande månatliga intäkter i slutet av 2022

Vd Johan Klitkou har alltså all anledning att vara optimistisk och han meddelade nyligen att han siktar på att nå 100 betalande kunder vid utgången av 2021. För kommande år är målsättningen att nå återkommande månatliga intäkter om 1 Mkr vid utgången av 2022, och under åren 2023-2024 vill man nå ett fyrsiffrigt antal betalande kunder. Enligt bolagets definition är en betalande kund en som erlägger 3 000 kr per månad för bolagets tjänster (bolaget erbjuder olika paket, med standardpriser mellan cirka 3 000 – 30 000 kr per månad).

Så länge verksamheten är förlustbringande krävs det förvisso nya kapitaltillskott då man hade enbart 3 Mkr i likvida medel kvar på balansräkningen vid slutet av september. Det kan ställas i relation till ett kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital på -5,7 Mkr under de första nio månaderna i år.

För några veckor annonserades därför en riktad nyemission på cirka 10,3 Mkr (före emissionskostnader). Kapitalet ska räcka för att finansiera bolaget under 12 månader och accelerera marknadsnärvaron, nya partnerskap och etablering som ett konkurrenskraftigt alternativ på marknaden. Bolaget genomför även i november en optionsinlösen som kan inbringa högst 10,1 Mkr (före emissionskostnader). Handel i teckningsoptioner pågår och nyttjandeperioden för dessa löper mellan den 25 november – 16 december i år.

Om vi tar hänsyn till effekterna av den riktade nyemissionen uppgår Streamifys börsvärde i skrivande stund till 54,6 Mkr. Justerad för nettokassan motsvarar det omkring 3,7 gånger det annualiserade värdet av bolagets intäktsmålsättning för slutet av 2022. Det är inte särskilt krävande, även om det visserligen återstår att se om ledningen kommer kunna leverera på sina planer. Tekniken och tjänsten är i alla fall beprövade, vilket borde ge goda förutsättningar att lyckas.

Live video shopping är en starkt växande trend inom e-handeln och i takt med att nya kundavtal annonseras borde det finnas en intressant uppsida i aktien. Risken får dock anses som ganska hög.

*Källa: Mckinsey (2021). It’s showtime! How live commerce is transforming the shopping experience. https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/its-showtime-how-live-commerce-is-transforming-the-shopping-experience

Stäng×
Relaterade ämnen
Inbjudan till teckning av units i MTI Investment SE
10.12.2021

Inbjudan till teckning av units i MTI Investment SE

MTI Investment SE är ett nordiskt investmentbolag som grundades 2014 av ett team med lång erfarenhet från tillväxtmarknader i syfte att investera i små och medelstora företag med hög värdeökningspotential.

Bolaget är aktiva på den expansiva östafrikanska marknaden och genom att vara en långsiktig ägare med aktivt ägarskap hjälper MTI Investment dess portföljbolagen att växa snabbare och bli lönsammare. Bolaget investerar framför allt i innovativa och skalbara bolag som har potential till betydande positiv samhällspåverkan.

MTI Investment genomför nu en nyemission av units i samband med en notering av bolagets aktier på Nasdaq First North Growth Market. Erbjudandet om 22,1 MSEK innehåller 550 000 units där varje unit består av tre aktier och två teckningsoptioner till kursen 40,2 SEK per unit. 80 % av erbjudandet är på förhand tecknat av investerare som bland annat består av Handelsbanken Fonder, Stiftelsen H&M Foundation, styrelse, ledning och ett antal externa investerare.

Läs mer och teckna Units här

Stäng×
Relaterade ämnen
Teckna units i THiS Group
09.12.2021

Teckna units i THiS Group

THiS Group erbjuder - små och medelstora företag inriktade på hälsa och hälsosam livsstil - en ny och integrerad affärsplattform för kompetens- och finansiellt kapital. En plattform som marknadsför, kommunicerar och distribuerar varumärken på en växande och lönsam global hälsomarknad.

THiS Group är en serieförvärvare med fokus på att förvärva och integrera SME-företag som fokuserar på hälsosam- och hållbar livsstil. Visionen är att bygga upp en företagsgrupp där det finns ett gemensamt behov av att centralisera digitalisering, distribution och kommersialisering av produkter och tjänster. Genom ett hållbart företagande bidrar THiS Group till att minska förekomsten av folksjukdomar - t ex diabetes, fetma, hjärt- och kärlsjukdomar - samtidigt som vi bygger en världsledande plattform för kompetens- och finansieringsallianser med inriktning på hälsa.

Grunden i affärsidén är att hjälpa entreprenörer och varumärkesägare att utveckla, kommunicera och distribuera hälsoprodukter och -tjänster på ett smidigt sätt samtidigt som konsumenterna lättare ska hitta hälsosamma produkter och veta exakt vad det är de köper. THiS Group samordnar intranät, e-handel och kommunikation från bolagen via två integrerade webbportaler, THiSCOOP® för säljare och THiSLIV® för köpare.

Sista dag att teckna den pågående nyemissionen är den 13 december.


Erbjudandet i sammandrag 

Emissionsvolym: 20 MSEK
Pris per Unit: 8 SEK
Värdering (pre-money): 80 MSEK
Teckningsperiod: 18 november - 13 december
Garantiåtagande: 55 %
Börsnotering: Planeras till 2022


Dokument och filer

Emissionssite

Memorandum

Reportage

Podcast

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen
Inbjudan att teckna aktier i DexTech
08.12.2021

Inbjudan att teckna aktier i DexTech

Dextech Medical AB genomför företrädesemission om 58,2 MSEK för utveckling av behandling inom ny cancerindikation

Dextech Medical i korthet

DexTech är ett svenskt medicintekniskt bolag som utvecklar läkemedelskandidater med tillämplig inom behandling av cancersjukdomar.

Bolagets verksamhet är inriktad på läkemedelsutveckling, främst inom urologisk onkologi, men även inom andra cancersjukdomar. Forskningen har hittills resulterat i fyra läkemedelskandidater, varav huvudkandidaten OsteoDex är en av dem. OsteoDex, har efter en klinisk fas II-studie på patienter med skelettmetastaserad kastrationsresistent prostatacancer (mCRPC), visat mycket positiva resultat.

Bakgrund och motiv för erbjudandet

Bolaget har i omfattande pre-kliniska studier, som utförts vid Karolinska Institutet i Stockholm, visat att läkemedelskandidaten OsteoDex har en signifikant tumörcellsdödande effekt i en ytterligare cancerindikation, multipelt myelom. Dessutom, och till skillnad från befintliga läkemedel mot sjukdomen, saknar OsteoDex allvarliga biverkningar.

Det finns betydande likheter mellan mCRPC och blodcancersjukdomen multipelt myelom, såsom tillväxtställe, bennedbrytning och stimulering från osteoklaster. Detta har motiverat DexTechs pre-kliniska studier avseende OsteoDex effekt på multipelt myelom. Studien påvisade att OsteoDex har en tumörsdödande effekt på flera tumörcellinjer med multipelt myelom.

Multipelt myelom är en typ av blodcancer som utgår från plasmaceller i benmärgen, med samtidig destruktion av ben genom samverkan med osteoklaster (i likhet med mCRPC). Sjukdomen är obotlig och befintliga behandlingar, som har hämmande effekt, leder ofta till allvarliga biverkningar. Den globala marknadsstorleken för multipelt myelom var 2018 värderat till cirka 19,5 miljarder USD och förväntas växa till cirka 31 miljarder USD år 2026, vilket är mer än dubbelt så stort som marknadsstorleken för CRPC. Även om huvudindikation för OsteoDex är behandling av mCRPC kommer kompletterande positiva resultat mot multipelt myelom att stärka möjligheterna för ett gynnsamt licensavtal med stora aktörer inom läkemedelsindustrin.

Med hänsyn till ovanstående genomför DexTech nu en företrädesemission om cirka 58,2 MSEK för att finansiera vidareutveckling av projektet för multipelt myelom till klinisk forskning. Studien, som uppskattas fortlöpa under cirka två år, är planerad att genomföras på cirka fem sjukhuscentra i Skandinavien och omfatta cirka 20 utvalda patienter med multipelt myelom. Avsikten är att studien ska ge ”proof of concept” och därigenom ytterligare verifiera OsteoDex stora värde som potentiellt cancerläkemedel.


Vision, strategi och mål

  • Dextech Medicals vision är att bedriva framgångsrik forskning och utveckling av läkemedelskandidater inom urologisk onkologi, som har potentialen att öka livskvaliteten hos drabbade patienter.
  • Bolagets affärsidé är att utlicensiera läkemedelskandidaterna till läkemedelsindustrin senast efter det att en fas II studie är genomförd. Genom licensaffärer söker DexTech strategisk partner som tar på sig det finansiella och operativa ansvaret för den fortsatta kliniska utvecklingen. Dessa partner ska också i framtiden ansvara för tillverkning, marknadsföring och försäljning av de registrerade läkemedel som kan bli resultatet av utvecklingsarbetet.
  • Bolagets primära mål är att ingå avtal med en licenstagare avseende OsteoDex.

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Teckna med anmälningssedel


Kort om emissionen:

Teckningsperiod: 8-22 december 2021

Teckningskurs: 13,0 SEK per aktie. Courtage utgår ej

Handel med teckningsrätter: 8-17 december 2021

Emissionsvolym: 4 476 141 aktier motsvarande cirka 58,2 MSEK före emissionskostnader

Tecknings- och garantiåtaganden: 80% av emissionen


 Länkar

Memorandum

Teaser

Anmälningssedel

Hemsida

Stäng×
Spännande IPO - BPC Instruments
01.12.2021

Spännande IPO - BPC Instruments

BPC Instruments utvecklar och säljer instrument för att mäta gasvolym och flödeshastighet.

Många biotekniska processer som biogasproduktion utförs av mikroorganismer och den utlösande katalysatorn bestäms när aktiviteten hos mikroberna som utför reaktionen ändras. BPC Instruments analyserar dessa reaktioner. Bolaget är en pionjär inom sitt område och styrelsen bedömer att bolagets nuvarande andel av den globala marknaden för råvarukvalitetsanalys inom biogasproduktion uppgår till cirka 90 procent. BPC Instruments har nyligen expanderat mot affärsområdena biologisk nedbrytbarhet av plast och in-vitro-foderanalys för djuruppfödning och syftar till att expandera från en enda nischmarknad till flera industriella biotech marknader.

Sista dag att teckna aktier är idag (onsdag).


 Läs mer om BPC Instruments och erbjudandet här


Erbjudandet i sammandrag

Teckningsperiod: 17 november – 1 december 2021.

Teckningskurs: 20,50 SEK per aktie.

Emissionsvolym: Erbjudandet omfattar högst 732 000 aktier, motsvarande cirka 15 MSEK. Lägsta gräns för att genomföra nyemissionen uppgår till cirka 60 procent av emissionsvolymen, motsvarande en emissionsvolym om cirka 9 MSEK.

Värdering (pre-money): Cirka 199,3 MSEK.

Teckningsåtaganden: Bolaget har inför emissionen erhållit teckningsåtaganden om cirka 10 MSEK, motsvarande cirka 66,6 procent av den totala emissionsvolymen.

Antal aktier före emissionen: 9 722 000 aktier.

Planerad notering på Spotlight Stock Market: 16 december 2021.

ISIN: SE0017130826.

Stäng×
Relaterade ämnen
Möjlighet att investera i bostadsbolaget Titania
01.12.2021

Möjlighet att investera i bostadsbolaget Titania

Titania är ett snabbt växande bolag inriktat på att utveckla och sedan äga bostadsfastigheter som nu är på väg att listas på Nasdaq First North.

För att skapa maximalt med värde arbetar Titania mot kommuner redan i planprocesserna och utvecklar en optimal utformning för det man sedan skall bygga och förvalta. Då bolaget vill ta tillvara på de goda tillväxtmöjligheterna genomför Titania en nyemission på cirka 500 MSEK i samband med listningen.

Teckna via Avanza

Se Titanias vd Einar Janson i en filmad intervju med Dagens PS där han berättar om verksamheten, den ovanliga resan in fastighetsbranschen och om företagets kommande notering och nyemission.

Pengarna från emissionen ska användas till att utveckla bolagets pipeline av projekt som man byggt de senaste sex åren.

Från försäljning till förvaltning

Titania han har sin bakgrund på entreprenadsidan och var från början byggare som utvecklats till ett utvecklings- och fastighetsbolag. Tidigare sålde man det man byggde som bostadsrätter, men nu är planen framåt att behålla det man bygger som hyresfastigheter.

En av anledningarna till att man tar in pengar är att det behövs kapital för att kunna behålla det man bygger. Titania räknar med att behålla 70 procent av det som byggs framöver och resterande 30 procent ska säljas som bostadsrätter.

Ett bolag som förstår produktionen

Titanias vd Einar Janson och hans delägarkollegor Nikan Ghahremani och Mats Janson började sin resa med fastigheter genom att extraknäcka med att renovera badrum. Under åren utvecklades verksamheten till syssla med allt större arbeten, från stamrenoveringar till totalrenoveringar, för att slutligen skalas upp till egen produktion av fastigheter från grunden. Idag sysslar man enbart med egen utveckling.

Intervju med VD Einar Janson

"Vi förstår produktionen. Vi anser inte bara att produktionen är något som bestäms i produktionsskedet. Hela förutsättningarna för produktionen bestäms i detaljplaneskedet och det är där vi kan addera värden. Vi kan utveckla detaljplanerna med siktet mot att ha en effektiv produktion och en optimal ytmässig produkt att sälja eller förvalta sen.", säger vd Einar Janson i intervjun med Dagens PS.

Relationen till kommunen är central

Titania prioriterar goda relationer till kommunerna. Genom att förstå och ta hänsyn till kommunernas visioner och målsättningar och att anpassa sina projekt efter kommunernas behov lyckas man vinna markanvisningar.

Man ser att kommunerna ofta lyfter fram att bolaget har lyssnat på kommunens vision och dess genomförandeförmåga. Det handlar sällan om pris eller arkitektur, utan om just relationen som man lyckats bygga till kommunen.

Snabbt växande fastighetsbestånd

Einar Janson ser framför sig en snabb expansion framöver. I intervjun med Dagens PS säger han så här angående var han ser bolaget om fem år:

"Vi är ett fastighetsbolag med fokus på Stockholmsregionen som har fastigheter värda 8 miljarder kronor. Vi har en pipeline av nya byggrätter som kontinuerligt har vuxit. Vi har förstärkt relationerna med kommuner genom alla projekt som vi förverkligat under de här fem åren."

Bolaget har under de gångna 5 åren sålt bostadsrätter för ca 2 miljarder kr och den stora ökningen av förvaltningsbeståndet framöver beror på att bolagets ambition nu är att behålla en stor del av andelen fastigheter som man planerar att bygga,


Erbjudandet i korthet

Inbjudan att teckna aktier i Titania Holding AB (publ). Välkommen att teckna via länkar nedan.

Emissionen: Omfattar högst 23 585 000 B-aktier, motsvarande cirka 33 procent av det totala antalet aktier.
Teckningskurs: 20 SEK per aktie. Courtage utgår ej.
Teckningsperiod: 30 november – 8 december 2021.
Minsta teckningspost: 300 aktier, därefter i jämna poster om 50 aktier.
Kortnamn för B-aktierna: TITA B.
Första dag för handel: 10 december 2021.

Teckna via Avanza

Prospekt

Stäng×
Relaterade ämnen
Teckna aktier i Sun4Energy
16.11.2021

Teckna aktier i Sun4Energy

Sun4Energy säljer och installerar solcellsanläggningar och elbilsladdare till privatpersoner, bostads- och hyresrättsföreningar, företag och kommuner. Bolaget sköter samtliga moment såsom design, sälj, installation, montering och driftsättning med interna resurser. Sun4Energy bidrar till ett hållbart och kostnadseffektivt energianvändande genom att förse kunder med sina produkter och tjänster som bidrar till den nödvändiga energiomställningen i samhället samtidigt som kundernas energikostnader minskas.

Sun4Energy är en koncern bestående av sex bolag som säljer och installerar solcellsanläggningar och elbilsladdare till privatpersoner, bostads- och hyresrättsföreningar, företag och kommuner. Koncernen sköter samtliga moment från design och sälj till installation, montering och driftsättning med interna resurser. Genom att erbjuda grön energi bidrar Sun4Energy till ett hållbart och kostnadseffektivt energianvändande genom att förse kunder med sina produkter och tjänster som bidrar till den nödvändiga energiomställningen i samhället samtidigt som kundernas energikostnader minskas.

Bolaget genomför en nyemission på cirka 14 miljoner kronor varefter Sun4Energy ska noteras på NGM Nordic SME. Emissionen och noteringen lägger grunden för den fortsatta expansionsresan. Sun4Energy kommer använda likviden till att framförallt genomföra förvärv och bygga upp koncernen genom ett större lager, utökande koncernfunktioner och satsningar på säljorganisationen samt DC-laddningsaffären, ett segment som kommer växa i en allt snabbare takt.

Sista dag att teckna är nu på torsdag.


Erbjudandet i sammandrag 

Teckningsperiod: 5 november - 18 november 2021

Erbjudandepris: 14 SEK per aktie

Emissionsbelopp: 14,0 MSEK

Antal emitterade aktier: 1 000 000 aktier

Marknadsvärde, (pre-money): 45,7 MSEK före erbjudandet

Teckningsförbindelser: Erbjudandet omfattas till 50 procent, motsvarande 7,0 MSEK, av teckningsförbindelser

Minsta teckningspost: 400 aktier motsvarande 5 600 SEK

Lock-up: 100 procent av aktierna i bolaget före erbjudandet

Handelsplats: NGM Nordic SME


Dokument och filer

Emissionssite

Memorandum

Teaser

Anmälningssedel

Teckna via Avanza

Teckna via Nordnet

Hemsida

Stäng×
Relaterade ämnen

Mina Bevakningar


Skapa konto gratis och lås upp våra Online FREE artiklar

Annons
Annons
Till början