H&M – En vinnare på återöppningen
15.02.2022

H&M – En vinnare på återöppningen

Klädjätten H&M har gått igenom en tuff period under pandemin. Som mest var cirka 4 000 butiker stängda, av totalt cirka 5 000.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1932 (13 februari 2022)

H&M | Large Cap | 183,82 kr | KÖP

Under de senaste åren har ledningen arbetat hårt med att slimma verksamheten, minskat antalet butiker samt byggt upp IT-systemet för att enklare kunna integrera butiker med den allt viktigare e-handeln. I samband med bokslutet meddelade H&M att de ska stänga 120 butiker netto under innevarande år.

Tack vare ledningens snabba och kraftfulla åtgärder har H&M kunnat hantera pandemins negativa effekter på ett bra sätt. 2021 avslutades starkt med en försäljning som var tillbaka på samma nivå som innan pandemin och med en bättre lönsamhet än på flera år. Eftersom bolaget nu är tillbaka till ett mer normaliserat läge med en stark finansiell ställning och god lönsamhet kan ledningen rikta fullt fokus på tillväxt.

Koncernens rörelseresultat för Q4 (september-november) kom in 14% över våra och marknadens prognoser. Rörelsemarginalen förbättrades till 11% (7,4). Även den viktiga bruttomarginalen visade på en god utveckling, trots höga frakt- och råvarupriser. H&M guidar för att påverkan från externa faktorer på inköpen kommer att vara neutral i Q1 2022.

Nettoomsättningen i lokala valutor ökade med 11% under kvartalet. Omräknat till kronor ökade nettoomsättningen med 8% till 56 813 Mkr (52 549). Onlineförsäljningen fortsätter att utvecklas väl även när butikerna successivt har tillåtits att återöppna. I Q4 ökade onlineförsäljningen med 10% i lokala valutor och med 6% i kronor trots mycket starka jämförelsetal från föregående år. Under helåret 2021 utgjorde onlineförsäljningen 32% av koncernens totala försäljning.

Historiskt har H&M inte satt upp några långsiktiga mål. Detta förändrades dock i samband med bokslutet då klädjätten lade fram flera målsättningar. Senast 2030 ska koncernen ha fördubblat sin omsättning, som för helåret 2021 landade på 199 Mdr kr. Det betyder att H&M ska växa med 8% om året, en nivå som är betydligt högre än åren innan pandemin då den låg på 5-6% per år. Tillväxten ska främst komma från de digitala kanalerna och bolaget ser goda möjligheter att växa utanför Europa. Vidare är ambitionen att långsiktigt ha en rörelsemarginal överstigande 10%, vilket är en nivå som koncernen lyckats leverera de senaste kvartalen.

För första gången ska H&M lansera ett återköpsprogram värt 3 Mdr kr. Inklusive en aktieutdelning på 6,50 kr per aktie innebär det en total återföring på 8,55 kr per aktie för 2021/2022, motsvarande 4,6%.

Efter rapporten har vi höjt våra prognoser med några enstaka procent. För 2022 och 2023 spår vi en vinst per aktie om 10 respektive 11 kr. Därmed handlas H&M till P/E-tal om 18 respektive 16,5. Det betyder en rabatt jämfört med både Inditex och sektorsnittet. Det tycker vi inte är motiverat med tanke på att H&M väntas leverera en bättre vinsttillväxt än konkurrenterna de kommande åren.

Vi tycker att marknaden värderar det svenska klädbolaget lite väl lågt, nästan som att vi fortfarande befann oss mitt i pandemin. Så är definitivt inte fallet och i veckan meddelade bolaget att samtliga butiker är numera öppna igen. Det tillsammans med det faktum att man numera är ett betydligt mer slimmat och effektivt bolag gör att vi tror på klart ljusa framtid. Så väl på kort som medellång sikt.

Vi upprepar köprekommendationen medan riktkursen justeras upp till 215 kr (210). Framöver tror Stockpicker att aktien har förutsättningar för att utvecklas bättre än index.

Hennes Mauritz analysgraf

Innehavsredovisning: Fredrik Larsson

Av
Fredrik Larsson Analytiker