Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1901 (6 oktober 2021)
H&M | Large Cap | 166 kr | KÖP
Ledningen har lyckats pressa kostnaderna varvid lönsamheten kommer troligen att fortsätta imponera de närmaste åren jämfört med bolagets egen historik. Marknadens förväntningar på rörelseresultatet hade justerats ned 8% de senaste två månaderna. Därmed var analytikerna väl negativa då rörelseresultatet kom in på 6,3 Mdr kr, 20% över snittestimaten.
Den kraftiga avvikelsen berodde i huvudsak på en stark bruttomarginal. Jämfört med samma period i fjol stärktes bruttomarginalen med drygt fyra (4) procentenheter till 53,2%. Det är imponerande med tanke på att det sker under en period som präglats av kraftigt högre fraktkostnader samt stigande bomullspriser. Kostnader för prisnedsättningar var 250 baspunkter lägre i 3Q jämfört med samma period förra året. I samband med Q3-rapporten flaggade ledningen för att de väldigt starka marginalerna i det gångna kvartalet inte ska tas som inteckning för motsvarande förbättring i Q4.
Vi räknar inte med att den positiva valutautvecklingen kommer att gynna H&M lika mycket som i Q3. Dessutom kommer mer reaförsäljning i årets sista kvartal att pressa lönsamheten. Kollektionen har tagits emot väl men leveransproblemen gör att man får kortare tid på sig att sälja den. Det bör dock påpekas att ledningen även tidigare har varit lite väl försiktiga kring reaeffekter när de guidat. Därför är det inte alls omöjligt att de senare i Q4 reviderar effekterna i positiv riktning.
Varulagret uppgick till 36,9 Mdr kr, motsvarande 18,9% av försäljningen. Kassaflödesgenereringen har varit mycket stark och nettokassan motsvarar nu cirka 8% av börsvärdet. Försäljningen i september blev svagare än väntat och påverkades negativt av störningar och förseningar i varuflödet.
H&M befinner sig fortfarande i en komplex situation vad gäller Kina. Bolaget har bojkottats i hög grad av kineser efter att man beslutat att inte köpa in mer bomull från Xinjiang-provinsen på uppgifter om tvångsarbete. Detta märktes under Q3 då Kina försvann från H&M:s lista över 10 största marknader. VD Helena Helmersson nämnde inte så mycket kring situationen avseende Kina i den senaste rapporten.
Nästa år lanseras H&M på fem nya marknader. De första butikerna öppnar i Ecuador, Nordmakedonien och Kosovo samt via franchise i Costa Rica och Kambodja. Bolaget kommer troligtvis att minska antalet fysiska butiker under nästa år. Koncernen prognostiserar en nettonedgång om cirka 215 affärer under nuvarande räkenskapsår. Det kan jämföras med tidigare uppskattning om netto 250 nedstängda butiker.
I samband med rapporten meddelade H&M om utdelning och föreslog en utdelning på 6,50 kr per aktie med utbetalning i november. Utdelningen måste ses som ett styrketecken och en indikation på att bolaget räknar med en fortsatt positiv utveckling för försäljning och lönsamhet under de kommande kvartalen.
Efter rapporten har vi höjt våra prognoser för 2021 och 2022 främst som en följd av högre marginalantaganden. Aktien handlas idag till ett P/e-tal på ca 28 respektive 17 för dessa år. H&M har de senaste åren visat att de är duktiga på att styra varuflöden samt kampanjer. Vi räknar med att bolaget med ett förbättrat kassaflöde kan återgå till ordinarie utdelningar som innebär en direktavkastning kring 4,0-5,0%.
Sammantaget väljer vi nu att åter höja rekommendationen till Köp (Neutral) med höjd riktkurs till 210 kr (190) då vi anser att sentimentet kring aktien borde kunna förbättras framöver. I synnerhet om tendensen från Q3-rapporten fortplantas även in i Q4-rapportern.