Loomis – Cash is still king
31.08.2020

Loomis – Cash is still king

Kontanthanteringsbolagets aktie har tappat drygt 40% hittills i år. En viktig förklaring är det stora beroendet av den fysiska detaljhandeln som drabbades hårt av Covid-19 pandemin.

Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1805 (30 augusti 2020)

LOOMIS | Large Cap | 220,4 kr | KÖP 

En annan orsak är även en växande rädsla att krisen kommer påskynda den befarade ”kontantdöden”. Lustigt nog är det, emellertid, främst ett svenskt fenomen och aktien missgynnas i detta avseende av sin notering i Sverige eftersom placerarna verkar ha svårt att inta ett globalt helhetsperspektiv.

Annons

Onekligen är det så att utvecklingen mot ett kontantlöst samhälle har accelererat i Sverige de senaste månaderna. Kontantuttagen har minskat med omkring 30%, medan betalsätt som kort och Swish har blivit alltmer populära. E-handelns framfart är sannolikt den största förklaringen bakom utvecklingen, inte minst bland äldre som har hållit sig hemma i större utsträckning.

Sverige stod dock enbart för en uppskattningsvis låg ensiffrig procentandel av koncernens totala nettoomsättning på 21 miljarder kr i fjol. I många andra länder har coronakrisen lett till en ökad kontantanvändning, och Loomis själva har inte sett några signaler som talar för ett trendskifte utan har snarare upplevt ett ökat intresse från finansiella aktörer att outsourca kontanthanteringen. Farhågorna kring att kontanter sprider smitta har dessutom visat sig att inte vara berättigade enligt studier utförda på uppdrag av flera centralbanker. Enligt medicinska experter skall viruset inte överföras via sedlar/mynt.

I absoluta tal har effekten av Covid-19 på verksamheten emellertid varit negativt, inte minst under Q2. Nettoomsättningen rasade organiskt med 20%, jämfört med motsvarande kvartal i fjol, till 4 239 Mkr, med betydande volymfall i Frankrike, Spanien och Storbritannien. Dessa marknader står för cirka 15%, respektive 8 och 7% av omsättningen, och segmentet Europa föll totalt med 29% organiskt under perioden april – juni.

På bolagets viktigaste marknad USA (46% av nettoomsättningen) har pandemin haft en betydligt mindre negativ påverkan och volymfallet begränsades till -9%. Det var främst tack vare strukturen inom kundportföljen, då medelstora och stora handelskunder tillsammans med finansiella institutioner utgör en större andel av intäkterna än i Europa. Dessa kundgrupper har varit mindre utsatta när den ekonomiska aktiviteten avtagit, jämfört med mindre detaljhandlare och restauranger. I USA har bolaget även en större del månadsintäkter som inte är volymberoende, till exempel från värdeskåpserbjudandet SafePoint.

Imponerande är att man har lyckats öka rörelsemarginalen i USA i dessa tider. Rörelseresultatet (EBITA) ökade faktiskt med 1% till 332 Mkr, vilket innebar en marginalförbättring om 1,4 procentenheter till 15,1%. Därmed fortsatte den positiva lönsamhetstrenden i regionen, drivet av en mer lönsam kundportfölj, i kombination med högre intäkter från SafePoint samt ett pågående effektiviseringsprogram.

Dessvärre var det inte tillräckligt för att kompensera för svagheten i Europa och på koncernnivå rasade EBITA under andra kvartalet med 67% till 202 Mkr, motsvarande en marginal på 4,8% (11,7). Kostnadsaktiviteter som permitteringar och varsel har gett positiva effekter i maj och rörelseresultatet har enligt ledningen förbättrats ytterligare i juni och var positivt.

Förutom personalneddragningar har man även senarelagt icke-tidskritiska investeringar, samtidigt som man har utökat likviditetsbufferten genom att teckna ny finansiering om 1,2 miljarder kr. Utdelningsbeslutet för 2019 har dessutom skjutits upp till en extra bolagsstämma senare i år. Idag är bolagets finansiella ställning stabil och nettoskulden motsvarade 1,59x rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA, 12-månader rullande) vid slutet av juni.

Bolagets nuvarande strategiperiod sträcker sig till 2021, där ökad tillväxt och lönsamhet är de viktigaste hörnpelarna. Dessa ska nås genom att utveckla den befintliga kärnaffären, men också genom att ta nya steg uppåt i värdekedjan inom kontanthantering och nya betaltjänster. Rent konkret siktar målen på en omsättning på 24 miljarder kr och en rörelsemarginal på 12-14% år 2021. Utan förvärv kommer det vara svårt att nå och M&A står därför högt upp på agendan.

Globalt är sedlar och mynt det dominerande betalningsmedlet och fortfarande betalas mer än hälften av alla transaktioner kontant i USA och Europa. Dessutom gynnas Loomis av en ökande vilja hos banker och detaljhandel att lägga ut allt fler kvalificerade tjänster, för att öka både den egna kostnadseffektiviteten och säkerheten. Förutsättningar för fortsatt organisk tillväxt är därmed goda, så fort de omedelbara effekterna av pandemin avklingat. I ett någorlunda normaliserad läge har vi inte svårt att se att omsättningen kommer studsa tillbaka mot 21 miljarder kr nästa år, och då bör vinsten per aktie kunna landa kring 22,5 kr. Får vi rätt, handlas aktien just nu till P/E-tal understigande 10 vilket ger ett bra köpläge för den långsiktige. I ett första skede tror vi på en uppgång mot 300 kr.

Av
Sebastian Lang Analytiker