Först publicerad i Stockpicker Newsletter 1791 (14 juni 2020)
SCST | Mid Cap | 61,8 kr | KÖP
Q1-rapporten skulle senare visa att försäljningen inom denna kategori minskade markant, vilket även förklaras av bolagets geografiska exponering, där Danmark väger tyngst (32% av nettoomsättningen), följt av Sverige (27%), Irland (20), Norge (16) och Finland (5). Som bekant vidtog alla länder förutom Sverige drastiska åtgärdar och implementerade strikta nedstängningar för att motverka smittspridningen.
Kvartalsrapporten visade dock också att den underliggande efterfrågan på kyckling hos konsumenterna är fortsatt stark, och bolaget har märkt att försäljningen till dagligvaruhandeln har ökat i och med att folk spenderar mer tid hemma. Under april ledde det till en tillväxt om 7%, samtidigt som priserna på de inhemska marknaderna sägs vara opåverkade av krisen.
Nettoeffekten på omsättningen under Q1 blev en ökning om 1%, jämfört med samma period året innan, till 2 479 Mkr. Det var visserligen lägre än de organiska 12% som bolaget växte med under förra året, vilket delvis förklaras av prisjusteringar som implementerades under senare delen av 2019 som kompensation för lägre foderpriser.
Rörelseresultatet belastades av engångskostnader relaterad till Covid-19 pandemin om sammanlagt 27 Mkr, dels varulagernedskrivningar inom försäljningskanalen Restaurang och Storhushåll, dels för temporär stängning av produktionslinje, samt reserv för kundförluster. Lovande är, emellertid, att det justerade rörelseresultatet ökade med 6% till 177 Mkr, motsvarande en marginalförbättring om 0,2 procentenheter till 4,7%.
Den inslagna förbättringsvägen fortsätter därmed sakta men säkert, med stigande volymer och en positiv produktmixförskjutning som viktiga drivkrafter. Ledningen ser dessutom en potential att ytterligare öka lönsamheten genom att stärka varumärken, bibehålla en hög innovationstakt, samt fortsätta jobba med effektiviteten i processerna.
Produktinnovationen har främst varit synlig inom kategorin Ready-to-eat, som har visat betydligt tillväxt under de senaste åren och svarade för 21% av omsättningen i fjol. Här säljer man produkter som i förädlingsprocessen har tillagats, vilket innebär att man kan äta de direkt eller efter uppvärmning. Erbjudandet omfattar även nuggets och burgare, där en stor del av produktionen går till McDonald´s och andra snabbmatskunder. Inom kategorin Ready-to-cook har bolaget framförallt varit framgångsrik med nya kylda produkter.
Scandi Standard brukar vara en pålitlig utdelare, men som så många andra valde styrelsen att dra tillbaka det tidigare utdelningsförslaget för 2019, för att trygga koncernens likviditet i fall att situationen skulle försämras framöver. Här och nu är balansräkningen dock stabil, även om nettoskuldsättningsgraden fortfarande ligger på över 110% till följd av tidigare genomförda förvärv. Utrymmet i förhållande till de finansiella kovenanterna i låneavtalen är, emellertid, betydande. Som ytterligare försiktighetsåtgärd har man dessutom bestämt att sänka den förväntade investeringsnivån till 300 Mkr under 2020, från tidigare 420 Mkr.
Trots den rådande turbulensen vill vd Leif Bergvall Hansen fortsätta konsolidera branschen, då han är övertygad att förvärv kan skapa betydande fördelar för koncernen genom kunskapsutbyte och ökad effektivitet. Högst upp på agendan på kort sikt står dock att bibehålla en stabil produktions- och leveranskapacitet för att säkerställa livsmedelsförsörjningen även under tider med högre sjukfrånvaro. Det har man lyckats med hittills och starten på Q2 beskrevs som bra.
På lite längre sikt är det fortfarande den stigande kycklingkonsumtionen som spelar bolaget i händerna, där OECD uppskattar att cirka hälften av världens proteinkonsumtion år 2050 kommer att utgöras av kyckling, jämfört med cirka 39% mellan 2013–2015. Det som talar för kyckling är hälso-, miljö- och prisaspekter, vilket är en kraftfull kombination.
I september 2019 (Newsletter 1723) sänkte vi vår tidigare Köp-rekommendation till Avvakta, då aktien hade närmat sig vår riktkurs. Idag står den omkring 16% lägre, trots att vi inte ser någon fundamental skillnad i caset. Givetvis dämpas resultatutvecklingen i år av kostnader relaterade till Covid-19 pandemin, men vinsten bör ändå kunna växa från fjolårets 3,6 kr per aktie. Nästa år ser vi en nivå omkring 4,8 kr som realistiskt, vilket innebär att aktien handlas för närvarande kring P/E-tal 12,5-13. Det är för billigt, även om vi tar hänsyn till en värderingsrabatt i spåren av återkommande sjukdomsutbrott i kycklingbranschen. Med en riktkurs på 75 kr höjer vi återigen rekommendation till Köp.